Facebook Open Graph

Het concept van de Social Graph (de sociale grafiek) werd door Facebook geïntroduceerd op de F8 conferentie in 2007. Deze graph is een datamodel waarin alle connecties tussen gebruikers en pagina’s op Facebook zichtbaar worden maakt. Door het introduceren van de “like” knop voor bedrijfspagina’s en merken, konden gebruikers foto’s, updates en fanpagina’s “liken” (leuk vinden) en zo hun enthousiasme over het merk of bedrijf kenbaar maken.In 2010 breidde Facebook de Social Graph uit door een externe like button te introduceren. Deze kan geïnstalleerd worden op de meeste websites en maakt het voor gebruikers mogelijk om artikelen, blogposts, afbeeldingen en nog veel meer content die niet op Facebook staat te liken en delen met hun vrienden op Facebook.Door de openheid die er ontstond door deze button, doopte Facebook de Social Graph om in de Open Graph. Op de F8 conferentie in september 2011 kondigde Facebook aan de Open Graph nog verder uit te breiden door meer acties mogelijk te maken dan enkel de like. Open Graph geeft merken hiermee de mogelijkheid om laagdrempelig content te publiceren en te delen met de gebruikers.Waarom is Facebook Open Graph belangrijk? Omdat je hiermee een veel duidelijker beeld kunt krijgen van wie je (potentiële) klanten zijn. Sinds de introductie van de Graph Search is dat helemaal makkelijk geworden: je krijgt een beter en uitgebreid inzicht van de interesses van specifieke groepen. Hiermee kun je als marketeer bijvoorbeeld je contentstrategie aanpassen of je advertenties nog gerichter onder de aandacht brengen.