Click-to-conversion time
Met de klik-tot-conversie-tijd (Engels: Click-to-conversion time) wordt de periode bedoelt die verstrijkt tussen de eerste klik op bijv. een keyword in een zoekmachineresultaat tot en met de daadwerkelijk verkoop (of ander doel van jouw website).
Zo meet je de tijd tussen het eerste bezoek op jouw website tot en met de verkoop of inschrijving. Dit is ook een maat om advertentie- of marketingcampagnes te kunnen meten en vergelijken. Hiermee kun je namelijk jouw SEO-traffic kwalitatief vergelijken met jouw SEA-traffic of ander betaald bezoek.
Het is echter een hele lastige KPI om te meten. Welk bezoek is het eerste bezoek van een klant? Je wilt een klant herkennen die begint als oriënterende prospect vanaf zijn allereerste bezoek tot en met zijn conversie. Hiervoor zal je vrij geavanceerde meetmethoden en analyses moeten inzetten. J
ouw ideale klant klikt in één enkele sessie voor het eerst op jouw site en gaat meteen over tot koop. Helaas komt dit zelden voor. Klanten denken er nog even over na, of gaan verschillende webshops vergelijken (op verzendkosten of retourvoorwaarden) voor ze jou uitkiezen. Cookies zijn meestal vereist om terugkerend bezoek te herkennen en de juiste verkopen aan de juiste klanten toe te wijzen.