Forum

Forum voor je community

Wil je meer interactie faciliteren tussen je bezoekers of klanten? Dan kun je een forum starten.

Wat is een forum?

Een forum is een online discussieruimte die plaats biedt aan meerdere mensen met gedeelde interesses. Een forum wordt ook wel een internet- of discussieforum genoemd. Op dit publiekelijke discussie platform kunnen vragen worden gesteld, meningen worden gedeeld en andere gesprekken gevoerd. De onderwerpen kunnen worden onderverdeeld in categorieën en subcategorieën.

De bijdragen van de deelnemers worden gearchiveerd, waardoor een gesprek over een langere periode kan worden gevoerd en de deelnemers niet op eenzelfde moment online hoeven te zijn. Dit laatste kenmerk vormt het grootste verschil met andere discussie mogelijkheden zoals chatrooms en diverse social media platforms.

In de meeste gevallen worden de forumonderwerpen weergegeven in aflopende volgorde van datum en tijd. De topics waar een laatste bijdrage aan een gesprek is toegevoegd staan bovenaan. Op deze manier kunnen de gebruikers eenvoudig onderscheiden welke forumonderwerpen actueel zijn.

Een forum voor SEO?

Google hecht veel waarde aan interactie op websites en zodoende ook op fora. Wanneer je een goedlopend forum hebt dan heb je vele nieuwe berichten per dag op je forum die inhoudelijk allemaal over hetzelfde (hoofd)onderwerp gaan.

Werkt een forum nog?

We doelen hier op het traditionele online forum waarop bezoekers met elkaar in gesprek kunnen gaan. Zo deden wij in 2010 ook ooit een nobele poging om een openbaar forum over online marketing te starten. Zo karig als de eerste opzet eruit zag, zo teleurstellend bleek ook het resultaat na enige maanden toen we concludeerden dat de gehoopte storm van enthousiastelingen nooit op was komen zetten. We hebben het forum daarom roemloos offline gehaald.

IMU Forum

Het is bekend dat het moeilijk is om tegenwoordig een nieuw forum te starten en dit echt actief te krijgen. Zeker wanneer je dit als kleine zelfstandige zonder een grote achterban doet.

Van forum naar social media platform

Op enkele uitzonderingen na zijn fora eigenlijk steeds minder van deze tijd. Wanneer je een traditioneel forum echter combineert met de wetten van social media, krijg je een ander verhaal. Je hebt dan je eigen socialmediaplatform op je eigen domeinnaam. Socialmediaplatformen zijn specifiek ontworpen voor snelle, laagdrempelige consumptie en activiteit.

Een forum kenmerkt zich om te beginnen door een overzichtelijke indeling van categorieën (boards) met daarbinnen de verschillende onderwerpen (topics) en reacties (comments). Een socialmediaplatform slaat deze eerste stap vaak over en laat een gebruiker direct binnenkomen in de meest actuele topics en in veel gevallen zelfs direct bij de meest relevante comments. Dit actuele overzicht van activiteit noemen we een timeline of feed. Wij combineren deze twee werelden in een centrale timeline met actuele conversaties en een specificatie per categorie in de zijbalk. De beruchte rode bolletjes stimuleren hier het consumptiegedrag.

IMU Community forum

Wellicht een open deur, maar zorg ervoor dat je gebruikers hun eigen naam en foto gebruiken.

We leven in de tijd van het sociale web, ook wel the internet of people (Iop). In de toekomst zal dat door de komst van artificial intelligence meer the internet of things (Iot) worden. Het is dan ook belangrijk om je te realiseren dat het web mensen met elkaar verbindt en niet zozeer bedrijven of merken. Om je community levendig te maken en de juiste cultuur te geven, is het daarom belangrijk dat je het persoonlijk maakt. De eerste logische stap is om een gebruiker een eigen profiel te geven.

Profielen op een forum

Een belangrijk detail is hierbij dat je jouw gebruikers een naam geeft (zoals @TonnyLoorbach) in plaats van een nummer. Als je gebruikersnamen hebt, kunnen leden elkaar taggen in berichten. Wanneer je iemand tagt, dan krijgt deze persoon daar een notificatie van. Het zorgt ervoor dat deze gebruiker eerder terugkeert naar het betreffende topic en ook eerder geneigd is om te reageren, mede omdat hij zich persoonlijker aangesproken voelt. Taggen helpt de leden onderling ook om elkaar beter te leren kennen. Ze denken bij het plaatsen van berichten namelijk bewust na over andere leden en voor wie de inhoud wellicht interessant kan zijn. Het is een heel bewuste vorm van binding.

Nog persoonlijker wordt het als je leden ook de mogelijkheid geeft om elkaar binnen het platform privéberichten te laten sturen. Wij zijn er al meerdere malen getuige van geweest dat op deze manier vriendschappen onder leden ontstaan. Leden die elkaar in de community ontmoeten, op dagelijkse basis online contact hebben en vervolgens (buiten onze organisatie om) onderling besluiten om ook offline af te spreken.

Groepen binnen community forum

Ook het kunnen starten van groepen is een krachtige techniek om leden onderling meer contact te laten maken. Eerder in dit boek vertelden we al dat een specifieke community veel meer kans van slagen heeft dan een breed onderwerp. Binnen je nichecommunity geldt datzelfde principe. Wanneer leden elkaar op nog meer specifieke interesses en overeenkomsten dan jouw niche weten te vinden, wil je dat contact natuurlijk optimaal faciliteren.

Het staat niet in de standaard marketingboeken, maar wanneer je in staat bent om de levens van jouw klanten te verrijken met vriendschappen, heb je een magische factor in je bedrijf. Dan gaat het namelijk over klantgeluk, nog meer dan over klantsucces.

“Vriendschap verdubbelt vreugde en halveert smart.” - Francis Bacon

Voor je groepen kan het handig zijn om zowel open, besloten als geheime groepen mogelijk te maken. Deze groepen vormen zo weer een eigen forum, waardoor je specifieke onderwerpen binnen je community goed kunt afbakenen. In een open groep laat je iedereen toe die interesse heeft in het onderwerp van die groep. Besloten groepen zijn enkel toegankelijk voor leden die door de beheerder toegelaten zijn. Zorg er wel voor dat ze door andere leden te vinden zijn, zodat iemand een verzoek tot deelname kan plaatsen. Geheime groepen maak je niet zichtbaar voor andere leden.

Een mooi voorbeeld van het gebruiken van groepen binnen de community is Coachplek.nl van Albert Sonnevelt waarin hij zelfstandig coaches in tal van disciplines samenbrengt. Denk bijvoorbeeld aan kindercoaches, vitaliteitscoaches en anti-stresscoaches. Het is voor een coach nuttig om in contact te komen met andere coaches, omdat er veel gedeelde uitdagingen te bespreken zijn. Denk aan de werving van klanten, coachingsmethoden, verzekeringen, administratie en het creëren van lesmaterialen. Voor een coach is het ook interessant om binnen een dergelijke community specifiek lid te zijn van een groep met coaches met dezelfde expertise, zoals een jongerencoach. Hier kan een coach namelijk nog meer specifieke informatie en best practices tot zich nemen.

Een Facebook groep versus een eigen forum

Tip: Check ook onze Huddle Forum Software >>>

Forum SPAM

Deze berichten kunnen advertenties zijn, maar ook links naar kwaadaardige websites, hit and run berichten, of berichten van trollen die kwaadaardige of beledigende content bevatten. Forum spam kan zowel door spambots als handmatig geplaatst worden. De spambots maken gebruik van OCR-technologie om aanwezige captcha’s te omzeilen. Forum spam kan ingezet worden voor diverse doeleinden zoals doel-marketing en phishing.

Veel forum spam berichten bevatten links met als doel om de positie in de zoekmachines te verbeteren. Deze berichten zijn dan ook niet ingericht om menselijke aandacht te creëren. Andere ongewenste berichten worden ingezet om de aandacht te trekken op onder andere porno- of gokwebsites, producten ter bevordering van gewichtsverlies, farmaceutische producten, het aanbod van leningen en onroerend goed of ander controversieel aanbod. Vaak hebben de onderwerpen geen enkel verband met inhoud van het forum. De berichten zijn dan ook meestal onschadelijk en kunnen geen kwaad.

Waaruit bestaat Forum SPAM?

Spamberichten hebben over het algemeen vrij weinig tekst inhoud en bevatten vaak één of meerdere links. Spammers kiezen om een spambericht van tekst te voorzien om te voorkomen dat berichten door automatische spamfilters worden gefilterd. Spammers kunnen dit probleem ook omzeilen door de link in de handtekening van de gebruiker te plaatsen.

Forum spam kenmerkt zich door een aantal factoren:

  • Berichten bereiken een groot aantal mensen
  • Berichten hebben een commerciële doelstelling
  • Berichten worden geplaatst zonder medeweten en toestemming van de beheerder van het platform of de gebruiker hiervan

Hoe voorkom je Forum SPAM?

Er zijn een aantal technische maatregelen die toegepast kunnen worden om spam te voorkomen:

  • Greylisting is een techniek om bepaalde klassen in spammers te blokkeren
  • Blacklisting is een techniek om bekende spammers te blokkeren
  • Het filteren van inkomende mail om handmatig spam te verwijderen

    Spammers gebruiken verschillende servers en passen diverse technieken toe om de e-mail te manipuleren. Daarbij worden er diverse verschillende valse e-mail adressen gebruikt. Het antwoorden op spamberichten heeft dan ook geen zin.

    Als er sprake is van een bekende afzender kan een ontvanger een opt-out formulier invullen om aan te geven dat de berichten niet gewenst zijn. Dit is zeker raadzaam als de ongewenste berichten periodiek verstuurd worden. Daarbij is het verstandig om de nodige voorzichtigheid in acht te nemen met het verstrekken van een persoonlijk e-mailadres.

    Om ook anderen te beschermen tegen spam aanvallen is het goed om ook het e-mailadres van anderen te verbergen als er een mailing wordt verstuurd naar een groot aantal adressen. Dit soort bulk mails zijn immers ideaal voor spammers om een groot aantal e-mailadressen te bemachtigen. De beste methode hiervoor is om het eigen adres als ontvanger te plaatsen en de andere adressen in het BCC-veld te vermelden.

    Ook voor particulier gebruik zijn er diverse spamfilters op de markt. Hierin zijn twee soorten spamfilters te onderscheiden. Een spamfilter die een mailing op kenmerken zal scannen wordt het meest gebruikt. Een bericht krijgt punten op basis van herkenning factoren. Als een bericht een hoger aantal punten scoort dan een drempelwaarde, wordt dit als spam gezien. De andere spamfilter zal de berichten op basis van een statistische benadering beoordelen. De gebruiker zal het systeem echter wel moeten voeden door op basis van een grote hoeveelheid voorbeelden aan te geven of een bericht als spam of als ham (het tegenovergestelde van spam) gezien moet worden.

Forum moderators

Een moderator kan worden gezien als een voorzitter in een gesprek. Het is een term die veel in de digitale wereld wordt gebruikt op een internet forum, community, social media, chatkanaal, website of andere digitale omgevingen. De moderator bewaakt of het gebruik van deze digitale communicatiekanalen volgens de gestelde regels plaatsvindt.

De term “moderator” is een Engelse term voor “aanpasser”. Een Moderator zal een online discussie kanaal bijhouden. Hiervoor heeft deze persoon het recht om berichten van gebruikers aan te passen en de deelnemers van een gesprek te corrigeren als dit noodzakelijk mocht zijn. Een moderator kan ook niet relevante berichten verwijderen, onderwerpen splitsen, discussies sluiten en bepaalde personen het gebruik van het online communicatiekanaal ontzeggen. Een moderator is dus de beheerder.

Een moderator is vaak één van de gebruikers van het online platform. Deze toezichthouder moet zich aan dezelfde regels houden als de gebruikers, en heeft natuurlijk zelfs een voorbeeldfunctie, maar heeft meer functionaliteiten tot zijn of haar beschikking. Daarnaast is de moderator vaak bevoegd om sticky posts te plaatsen als er belangrijke (huishoudelijke) berichten met de andere forumleden gedeeld moeten worden. Een moderator kan de website eigenaar zijn, maar dit hoeft niet. Een website eigenaar kan iemand als moderator benoemen en op deze manier een beheerder van het platform maken.

Hoe verdien je aan een forum?

Het hebben van een forum is natuurlijk leuk en aardig maar wanneer je er geen euro mee verdient dan gaat de grap er al snel af, ook al heb je honderden nieuwe topics per dag. Je kunt op verschillende manieren geld verdienen met een forum.

Lidmaatschap

De makkelijkste methode is om een betaald lidmaatschap te hanteren voor je community forum. In ons IMU+ programma verkopen wij bijvoorbeeld al onze cursussen inclusief toegang tot onze community.

Google Adsense

Plaats Google Adsense advertenties rondom je forum, de inhoud van deze advertenties wordt door Google zelf bepaald op basis van de inhoud van je forum. Wanneer er op een advertentie wordt geklikt ontvang je een kleine betaling van Google. Tip: Test verschillende plekken op je forum om de Adsense weer te geven. Uiteindelijk is het zaak om de CTR (Click Through Rate) zo hoog mogelijk te krijgen zodat je zoveel mogelijk verdient.

Banner verkoop

Naast Adsense advertenties kun je natuurlijk ook banners verkopen. Zet bijvoorbeeld een mogelijkheid tot adverteren op je forum voor bedrijven/ondernemers in die branche. Je kunt dan bijvoorbeeld een vaste prijs per week afspreken of de adverteerder laten betalen per klik op zijn banner.

Geld verdienen als affiliate

Plaats op of rondom je forum producten van anderen met daarbij jouw affiliatelink. Een percentage van je bezoekers klikt op die producten en daar weer een percentage van koopt vervolgens het product, zodra dat laatste gebeurt ontvang jij een commissie.

Verkoop je eigen producten

Natuurlijk kun je ook je eigen producten aanbieden op je forum maar dat spreekt toch wel voor zich 😉

Forum software

Hoe start je dan een forum? Wat is de beste forum software?

Dat kan heel simpel, bijvoorbeeld met Huddle. Hiermee kun je razendsnel een forum online hebben en zelf inrichten.