Whitepaper

Een whitepaper (letterlijk: een wit papier) is een sober en professioneel rapport waarin je laat zien welke kennis je als bedrijf in huis hebt en wie je bent. Het heeft een objectief karakter en is niet zo commercieel als een brochure of folder.

Dit paper is gericht op een specifieke doelgroep (je (potentiële) klanten) en lost voor hun een specifiek probleem op. Hiermee laat je ze gelijk zien wie je bent, wat je kunt en wat ze aan je hebben. Het doel van een whitepaper is de klant te helpen bij het maken van zijn keuze.

Om een goed whitepaper te schrijven is het belangrijk dat je weet hoe je doelgroep eruit ziet: wat zijn veel voorkomende vragen, behoeftes en problemen? Onderzoek, interviews en uitvoerig bestudeerde achtergrondinformatie wordt samengebracht tot een kwalitatief hoogwaardig document.

Verschil tussen whitepapers en e-books

Digitale whitepapers zijn nauw verwant aan e-books. Beide bieden een informatieve benadering van een probleem of combineren een behoefte met informatie over een product, dienst of bedrijf.

Het verschil zit hem in de opmaak: whitepapers zijn vaak vrij sober en bevatten enkel strak opgemaakte tekst, waar er in een e-book ruimte is voor grotere lettertypes en meer afbeeldingen. Welke van de twee je inzet als marketingtool om meer leads te genereren, is dus vooral afhankelijk van je doelgroep.

Verwacht je doelgroep serieuze informatie, gebaseerd op een hoger level van expertise en versterkt door gefundeerde feiten cijfers? Ga dan voor een whitepaper. Heeft je doelgroep echter behoefte aan een luchtigere aanpak waar je makkelijk doorheen leest? Schrijf een e-book voor ze!