Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Storytelling

Mensen zijn van nature verhalenvertellers. Verhalen maken oxytocine, dopamine en serotonine vrij in de hersenen, stoffen die worden geassocieerd met beloning, plezier en genot. Daarnaast onthouden onze hersenen samenhangende verhalen beter dan losse feiten. Het is dan ook niet vreemd dat er een soort ‘storytelling renaissance’ gaande is: mensen hebben in dit digitale tijdperk steeds meer behoefte aan authentieke verhalen.

Die verhalen kun je vertellen door middel van storytelling (letterlijk: het vertellen van een verhaal). Door woorden en beelden te gebruiken, vertel je een verhaal wat makkelijk overdraagbaar is en blijft hangen. Hiermee schep je een band met je lezer en begeleidt je hem als klant op zijn route naar de uiteindelijke aankoop van je product.

Storytelling wordt steeds populairder in de (internet) marketing. Door een goed, authentiek verhaal neer te zetten over je bedrijf leren je klanten je beter kennen en zullen ze je makkelijker vertrouwen. Een goede storyteller kan meteen de aandacht van zijn klant grijpen en deze vasthouden door een waardevol verhaal te vertellen. Het allerbelangrijkste in je verhaal is dan ook: waarom doe je wat je doet? Het antwoord op deze vraag kun je vertellen aan de hand van een persoonlijk verhaal, een sprookje of een portret. Denk ook aan de volgende punten:

  • Het verhaal staat op zichzelf en heeft een duidelijk begin, midden en einde
  • Het verhaal heeft een hoofdrolspeler, een verhaallijn met daarin een ontwikkeling als gevolg van een dilemma, worsteling of conflict, tegenstanders en helpers. Alles wat je ook in een “gewoon” verhaal tegen zou komen zit erin
  • Je verhaal moet authentiek zijn: vertel de waarheid!
  • Je verhaal is persoonlijk
  • Het verhaal prikkelt de klant en doet iets met hem: het roept een emotie op of zet hem aan tot actie.