GEO-targeting

GEO-targeting (ook wel lokatietargeting) is het plaatsen van advertenties die aansluiten op de locatie van de ontvanger (of bezoeker). Op basis hiervan wordt bepaald welke content in de advertenties worden getoond. GEO-targeting kan bijvoorbeeld worden gericht op één of meerdere landen, maar ook op provincies, steden, postcodes of een radius . Hiermee kun je als adverteerder heel gericht je doelgroep bereiken. Ook voor de uitgever van de advertentie is GEO-targeting interessant, omdat de vergoeding per click of per view omhoog gaat. De bezoeker heeft immers meer interesse in de advertentie en zal er dan ook sneller op klikken. Hoe doe je dat dan, GEO-targeting inzetten? Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je goed weer hoe je doelgroep eruit ziet. Daarna ga je de locatie van de doelgroep achterhalen. Dit kan op een aantal manieren:
  • op basis van voorkeur: door (eenmalig) aan je bezoeker te vragen waar hij zich bevindt, kan de bezoeker in het vervolg elke keer naar een aan zijn locatie gerelateerde website doorgestuurd worden met dank aan een cookie. Veel multinationals gebruiken deze techniek. Bestel je bijvoorbeeld bij de H&M online, moet je eerst aangeven vanuit welk land je bestelt. De website onthoudt je gegevens voor je volgende bezoek.
  • op basis van input: de informatie die iemand invult op bijvoorbeeld een informatieformulier kan worden opgeslagen en door middel van een cookie kunnen deze gegevens bij een volgend bezoek de locatiebepaling inzetten.
  • op basis van (be)zoekgedrag: wanneer iemand veel zoekopdrachten uitvoert in Google met de plaatsnaam “Rotterdam” erin, is het voor Google zeer waarschijnlijk dat deze gebruiker zich in Rotterdam bevindt. Hij heeft op z’n minst veel interesse voor de stad, ook dat kan interessant zijn voor adverteerders.
  • op basis van GPS: veel moderne mobiele apparaten hebben een ingebouwde GPS, die de locatie van de gebruiker (na het geven van toestemming) kunnen doorgeven