Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Dode link

De term dode link wordt gebruikt voor een link die geen pagina meer vindt. Dat kan zijn omdat de pagina of het nieuwsartikel niet meer bestaat, of dat het verplaatst is naar een andere plek. Jouw gebruiker krijgt daar dan een zeer onvriendelijke 404-foutmelding (pagina niet gevonden) in plaats van de gewenste informatie.

Er zijn dus twee dingen die je in de gaten moet houden. Allereerst wil je de links die je op jouw website zet regelmatig controleren, om te voorkomen dat er dode links ontstaan. Sommige websiteontwikkelaars anticiperen hier al op en regelen dat er een mooiere 404-pagina tevoorschijn komt. Beter is het om dit helemaal te voorkomen. Sommige content management systemen (CMS, zoals WordPress, Joomla en Tridion) laten je hierop zoeken. Dat scheelt in de hoeveelheid werk. Ook bestaan er dode link checkers. Ook Google Webmastertools geeft jou inzage in de dode links die Google op je website heeft geconstateerd.

Het tweede is belangrijker: voorkom dat gebruikers een 404-foutmelding krijgen als ze jou zoeken. Dit doe je door nooit zomaar een pagina te verwijderen of de URL te veranderen. Laat altijd de oude URL bestaan en zet er een 301 redirect op naar de pagina die hem vervangt, de nieuwe locatie, of desnoods naar jouw homepage. Zo komt de klant in ieder geval bij het juiste bedrijf uit en kan hij zelf de juiste informatie zoeken binnen jouw site. Bijkomend voordeel is dat je de SEO-juice die je op de oude URL had opgebouwd niet kwijtraakt, maar overdraagt aan de volgende pagina.