Concurrentieanalyse

In een concurrentieanalyse besteed je veel aandacht aan je concurrent: wie is hij, wat doet hij, waar kun je van leren? Door hier (regelmatig) onderzoek naar te doen houd je gevoel met de markt waarin je opereert en kun je snel inspelen op kansen. Zodra je weet wie je belangrijkste concurrenten zijn, kun je in een concurrentieanalyse de volgende vragen beantwoorden:
  • Welke producten of diensten bieden je concurrenten aan?
  • Hoe verhoudt zich de kwaliteit van het product of de dienst van je concurrent ten opzichte van dat van jou? Is het beter, makkelijker in gebruik of juist ingewikkelder?
  • Welke prijs hanteert je concurrent? Doen ze aan speciale acties, bijvoorbeeld met feestdagen?
  • Hoe bereiken je concurrenten hun klanten? Publiceren ze veelgelezen blogs, maken ze veel reclame of zijn ze onvindbaar op het internet?
  • Waar zitten je concurrenten?
Door deze gegevens overzichtelijk te maken voor jezelf, kun je makkelijk inzichtbaar maken waar jij als bedrijf staat ten opzichte van je concurrenten. Hier kun je van leren en de informatie kun je gebruiken om je bedrijf te laten groeien. Is je prijs bijvoorbeeld veel lager dan die van je concurrenten, maar hebben zij net zoveel klanten? Dan kun je overwegen om je prijs omhoog te doen. Zitten al je concurrenten in het zuiden, terwijl jij in het noorden van het land werkt? Dan heb je een aanzienlijk deel van de markt voor jezelf.