Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Click through rate (CTR)

De click through rate (CTR) is eenvoudig te berekenen: kliks / vertoningen = CTR

Oftewel, achter de streep staat het aantal vertoningen van jouw advertentie, voor de streep het aantal keren dat erop geklikt is. Daarmee is de CTR een hele directe maat voor het succes van bijvoorbeeld een AdWord- of e-mailcampagne. Hoe hoger de ratio, hoe beter de campagne het gedaan heeft. Uiteraard kun je de CTR ook berekenen voor bijvoorbeeld alle elementen op je homepage om te zien waar klanten op klikken en waar niet op.

De CTR is inmiddels ook indirect van belang geworden om de prijs van een AdWords campagne te bepalen. Aangezien je daar per klik betaalt (Cost per click = CPC), wil je eigenlijk niet dat je duurste campagne de hoogste CTR heeft, maar liefst jouw goedkoopste. En aangezien dit per dag of per uur kan fluctueren is het bij hogere SEA-budgetten echt de moeite waard hier personeel op te zetten, dat de campagnes constant aanpast op basis van zowel CPC als CTR-gegevens.

In e-mails wordt meestal een andere uitdrukking dan CTR gebruikt om campagnes te vergelijken. Zo kun je het aantal kliks bepalen per verstuurde e-mails, maar ook per geopende e-mail. De eerste zegt zowel iets over de onderwerpregel als de e-mail zelf, de tweede enkel over de kwaliteit van de e-mail. Daarom wordt de click-per-open ratio (CPO) meestal gebruikt in e-mails, naast het percentage geopende e-mails. Anders zit je met een stuk statistiek, waaruit de verbeteractie niet te bepalen is. Beter om te weten of de e-mail zelf of de onderwerpregel aangepakt moet worden.