Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Acquisitie

Aquisitie (ook wel klantenwerving, sales of verkoop) is het actief aantrekken van nieuwe klanten en opdrachten. Het woord acquisitie komt uit het Latijn en betekent “verkrijgen” of “aanwerven”.

Verschil tussen “koude” en “warme” acquisitie:

  • Koude acquisitie vindt plaats wanneer er nog geen bestaande band is tussen het bedrijf en de potentiële klant. De klant wordt (meestal telefonisch) ongevraagd benaderd. Hierdoor kan koude acquisitie als vervelend worden ervaren door de klant: hij kent het bedrijf niet, ze bellen uit het niets en willen dan ook nog iets verkopen.
  • Warme acquisitie is het tegenovergestelde van koude acquisitie: deze manier van verkopen richt zich op klanten die al bij het bedrijf kopen. Deze klanten krijgen per telefoon, mail of post een gerichte aanbieding die aansluit bij de wensen van de klant. Soms gebeurt dit ongevraagd, bijvoorbeeld bij het lanceren van een nieuw product of dienst, maar soms gebeurt een sale ook naar aanleiding van een vraag van de klant. Hierdoor is deze vorm van acquisitie een stuk effectiever en leidt het meestal juist tot een betere en langdurige relatie tussen de klant en het bedrijf.

Soms zie je onderaan een (personeels)advertentie van een bedrijf staan dat “acquisitie naar aanleiding van dit bericht wordt niet op prijs gesteld.” Het bedrijf wil hiermee laten weten dat headhunters en selectiebureaus niet hoeven aan te komen met hun diensten.