Instagram stopt met swipe-up functie
24 augustus 2021 
3 min. leestijd

Instagram stopt met swipe-up functie

Ben jij marketeer of ondernemer en doe je iets met social? Even opletten dan: Instagram stopt met de swipe-up functie, waarmee je gemakkelijk een link kan toevoegen aan een Instagram Story, zo meldt The Verge

Alle accounts met meer dan 10.000 volgers (of accounts met een blauw vinkje) kunnen momenteel gebruik maken van de swipe-up mogelijkheid. Vanaf 30 augustus heft Instagram deze functie op.

Voor iedereen die Instagram serieus inzet voor zijn of haar bedrijf is dit waarschijnlijk minder leuk nieuws. Zo gebruiken wij via onze eigen Instagram-account ook regelmatig een swipe-up om volgers door te verwijzen naar een blogpagina of salespage

Swipe-up maakt plaats voor een link-sticker

Maar... wees niet getreurd! Gelukkig komt er wel een alternatief vanuit Instagram. Vanaf het einde van de maand wordt het omhoog vegen vervangen door een zogenaamde link-sticker. 

Instagram geeft aan dat alle accounts die voorheen gebruik konden maken van de swipe-up functie ook de toegang krijgen tot de link-sticker. Voor de accounts die nog geen toegang hadden tot de swipe-up functie is nog onbekend of zij direct toegang krijgen tot deze nieuwe functionaliteit. 

Dit beleid wordt door Instagram nog wel de komende tijd geëvalueerd. Dus het blijft nog even spannend!

Wat is het verschil tussen de swipe-up functie en de de link-sticker?

Allereerst is er een verandering in lay-out. Bij een originele swipe-up zie je onderaan de story de optie 'meer weergeven' staan, waarna je bij een omhoog vegende beweging wordt doorverwezen naar de achterliggende pagina:

instagram story swipe up

Een link-sticker ziet er net even anders uit. Je kan straks een link-sticker toevoegen via je sticker-bibliotheek (waar je ook normaal gesproken ook een vraagsticker of een GIFje kan toevoegen). Dit ziet er dan als volgt uit: 

link sticker instagram

Een ander groot verschil is dat je bij een link-sticker kan reageren op het verhaal middels een direct message. Dit kan momenteel niet bij stories die gebruik maken van de swipe-up mogelijkheid. 

Instagram wilt meer creatieve controle bieden

Met de invoering van de nieuwe sticker en het verdwijnen van de swipe-up mogelijkheid tracht Instagram de "gebruikerservaring te stroomlijnen" en "meer creatieve controle bieden" aan de gebruikers. 

Wat vind jij? Ben jij juist blij met de nieuwe link-stickers die gaan komen? Of ga je de het up-swipen toch wel missen? 

Laat even weten in een reactie! 

Over de schrijver
Hey! Bij IMU noemen ze me ook wel Chef Zichtbaarheid. Elke dag ben ik bezig met het up-to-date houden van onze social mediakanalen, werk ik mee aan de MarketingPraat podcast en zorg ik dat de pers zo op zijn tijd ook niet meer om ons heen kan. Eigenlijk alles wat je online en offline tegenkomt van IMU, is hoogstwaarschijnlijk langs mij gegaan. (En zo niet, dan was ik waarschijnlijk weer eens met mijn hoofd de natuur in samen met hond & vrouwlief.., of was ik een lekker potje gamen!)
Reactie plaatsen