Twitter VS Instagram; beeld tegen het woord
Twitter VS Instagram; beeld tegen het woord
19 februari 2015 

Twitter VS Instagram; beeld tegen het woord

Instagram wint snel en veel terrein ten opzichte van de gevestigde social media kanalen als Twitter. Instagram maakte onlangs bekend dat ze 300 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft. Twitter heeft maandelijks 284 miljoen actieve gebruikers.

Foto’s of tekst?

Als je er over nadenkt is het zo gek nog niet. Met Instagram ben je –net als met Twitter- in een swipe ‘all over the world’. Foto’s variërend van de sneeuw op Times Square in New York tot de opvallende mensen waarmee je vrienden de bus delen. Het maken van een foto kost vaak minder moeite dan het bedenken (en vaak passend maken) van een tweet van 140 tekens. Een foto is zo gemaakt en geplaatst, terwijl je voor het schrijven van een tweet meer ‘moeite’ moet doen.

De nieuwe kwartaal cijfers van Instagram en Twitter komen er bijna aan, en we zijn benieuwd of de verhoudingen hetzelfde blijven. Misschien wordt the gap tussen Instagram en Twitter wel alleen maar groter. Instagram heeft een actieve groei, in zo’n tien maanden tijd zijn er een miljoen gebruikers bijgekomen. Terwijl Twitter’s groei langzaam een horizontale lijn wordt.

Twitter bekender dan Instagram

Opvallend is wel dat Twitter in de media meer gebruikt wordt. Als je een televisie show kijkt is het gebruikelijker om de #NaamVanDeShowHier hashtag te zien dan een verwijzing naar een Instagram account. Ook andere vormen van media zijn meer ‘Twittergericht”. We worden als gebruikers meer gestuurd richting het gebruik van Twitter om in contact te komen met nieuwsshows, journaals en tijdschriften in plaats van Instagram.

Facebook en Instagram

En dat legt gelijk ook de vooroordelen van ons bloot. Twitter wordt vaak geassocieerd met ‘klaagtweets’ en snel contact leggen, terwijl Instagram toch altijd een beetje de nasmaak van selfies en food snaps blijft hebben. Hoe kan het dan, dat ondanks alle pogingen van bedrijven en media om meer mensen aan het twitteren te krijgen, we steeds meer gebruik gaan maken van Instagram?

Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Facebook Instagram heeft overgenomen. Daardoor kwamen er 1.35 miljoen gebruikers bij. Toch heeft Facebook niet gelobbyd onder haar eigen gebruikers om ook een Instagram account aan te maken. Daarnaast heeft Instagram een hoop dingen mee; het is intiem, je kunt je vrienden volgen en het idee hebben dat je altijd overal bij bent (ja, soms is het zelfs of je bij ze aan tafel zit tijdens een date). Het draait allemaal om de persoonlijke connectie.

Instagram heeft iets internationaals, als er iets ‘hot and happening’ is, is het op Instagram te vinden. Of het nu mensen zijn die ‘Je Suis Charlie’ afbeeldingen plaatsen of het de foto’s van een wit Times Square zijn. We zijn in 1 bezoekje aan Instagram all over the world geweest en zijn op de hoogte van wat waar speelt. Instagram kan, in tegenstelling tot Twitter, een platform zijn waar je ongegeneerd je humor kunt delen. Op Twitter is het maken van grapjes soms niet echt geoorloofd en wordt het lang niet door iedereen gewaardeerd.

Flatlinen

Twitter is langzaam aan het flatlinen, maar wat doen zij dan verkeerd? Twitter wordt –zeker in vergelijking met andere social media- een ‘te druk’ platform. Iedereen heeft een mening over iets, en laten we eerlijk zijn…hoe vaak lees je daadwerkelijk alle tweets die je hebt gemist tijdens twee uur afwezigheid op Twitter. Daarnaast wordt je op Twitter sneller afgeleid. Mensen plaatsen en link in hun tweets, je klikt erop, leest het artikel en voor je het weet ben je vergeten dat je eigenlijk je Twitter feed aan het checken was.

Daarnaast valt Twitter (zeker als je de verkeerde mensen volgt) in de herhaling. Het gebeurt heel vaak dat je iets meerdere keren op je Twitter feed te lezen krijgt, simpelweg omdat iedereen ‘op’ bepaalde zaken springt omdat ze op dat moment trending zijn.

Trending op Twitter

Instragram heeft een een ander effect. Niet alleen werkt het visuele aspect goed (want ja, een foto zegt nog steeds meer dan duizend woorden), maar ook de overzichtelijkheid van de app. Ook al check je je Instagram feed maar vier keer per dag, de kans dat je toch alle foto’s kunt bekijken is groot. Instagram biedt een beter kijkje in het leven van een ander dan Twitter doet, en dat is toch wel een belangrijk deel van social media. Daarnaast kun je beter en meer creativiteit kwijt in je foto’s/video’s. Gebaseerd op de cijfers is dus eigenlijk al duidelijk wie de strijd gaat winnen. Maar dat was misschien al duidelijk toen Twitter haar service moest gaan uitbreiden met een eigen foto- en video service om te kunnen opboksen tegen nieuwkomers als Instagram en Vine.

Twitter zal waarschijnlijk dus steeds meer haar entertainment factor moeten inleveren en overgeven aan Instagram, en veranderen in een nieuwswebsite. Deze verandering hoeft niet perse negatief te zijn voor Twitter. Ondanks dat Instagram Twitter qua actieve gebruikers voorbij gaat, blijft Twitter wel een goede feed om real-time nieuws te volgen en snel contact te leggen met instellingen en bedrijven.

Wat gebruik jij op dit moment meer? Instagram of Twitter?

Over de schrijver
Ondernemen is inmiddels een passie, een fulltime job en een hobby. Met The Next Network ben ik vorig jaar begonnen als jonge student die dacht er wat van te kunnen maken. Inmiddels is het najaar 2014 en ben ik goed op weg om dat ook daadwerkelijk te doen. The Next Network is een social media consultancy die bedrijven helpt met het opzetten en onderhouden van sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram enzovoort. Een greep uit ons portfolio is Bakkerij Bart, Goodzz en de Hogeschool van Amsterdam. Vriendelijk, ambitieus en enthousiast zijn drie kernwoorden die mij het beste omschrijven, het leukste aan ondernemen is dan ook het contact met personeel en klanten. Iets waarin ik het afgelopen jaar veel van heb geleerd en nog veel meer van kan gaan leren.

Door

Erik Hermeler

op 20 February 2015

Op dit moment gebruik ik Twitter nog meer, omdat ik via Hootsuite de onderwerpen volg die ik interessant vind en met een half uurtje op Twitter helemaal bij kan zijn met het nieuws over 1 onderwerp. Instagram gebruik ik nog niet op die manier waardoor ik daar zelf maar soms doorheen scroll en vanalles voorbij zie komen (vrienden, muziek, voetbal, etc).

Door

Karen Molin

op 22 February 2015

Ik gebruik zelf meer Twitter dan Instagram, vooral omdat ik hou van tekst, lezen en - onderbouwde - meningen. Die vind ik meer op Twitter dan Instagram. In het begin van jouw artikel schrijf je dat we tijdens tv-programma's vooral verwezen worden naar Twitter. Ik denk dat je gelijk hebt, maar is dat ook zo? De hashtags zouden toch ook naar Instagram kunnen verwijzen?

Door

Marketingbureau

op 25 February 2015

Ik denk dat Twitter en Instagram goed naast elkaar kunnen leven. Beide platformen hebben hun eigen doelen en mogelijkheden. Zoals Karen al zegt, hashtags worden tegenwoordig op veel verschillende platformen ingezet. Op onder andere Twitter en Instagram, maar ook al op Facebook.

Reactie plaatsen