Pinterest versus Instagram
Pinterest versus Instagram, wie wint de strijd?
17 februari 2015 

Pinterest versus Instagram, wie wint de strijd?

Afbeeldingen zeggen van zichzelf al meer dan genoeg. Ze zeggen niet voor niks dat één enkele afbeelding vaak meer zegt dan duizend woorden. Dat is één van de voordelen van afbeeldingen, en dat is ook de reden waarom social media platformen die enkel gebruik maken van afbeeldingen (zoals Instagram en Pinterest) razend populair zijn.

Pinterest versus Instagram

Mensen kunnen door middel van afbeeldingen laten zien wat zij leuk vinden. Als we naar de cijfers van twee grote foto social media platformen kijken dan zien wij dat Instagram het meeste gebruikt wordt met 1,4 miljoen gebruikers waarvan 536.000 gebruikers dagelijks inlogt, met op de tweede plaats Pinterest met 1,1 miljoen gebruikers waarvan 131.000 dagelijks inlogt. Als we naar de accounts kijken dan valt het nog wel mee, maar het grootste verschil zit hem in de dagelijkse gebruikers, deze is bij Instagram 4 keer zo hoog.

De belangrijkste reden hiervoor is dat Instagram makkelijker in gebruik is als je snel een foto wilt plaatsen in tegenstelling tot Pinterest. Pinterest heeft ook een app, maar deze is veel uitgebreider dan de app van Instagram. En dan blijkt dat de eenvoud van Instagram het toch gaat winnen, wat Instagram simpel en gebruiksvriendelijk in gebruik maakt. Het grootste nadeel van Instagram is dat het alleen als mobiele app te gebruiken is. Er is wel een desktop versie maar deze is er alleen om foto’s te bekijken, en dus niet om iets te plaatsen.

pinterest versus instagram

Het verschil tussen Pinterest en Instagram

Instagram en Pinterest maken beiden gebruik van een tijdlijn, je upload of maakt een foto en plaatst hem. Bij Instagram heeft men dan nog de luxe tot het bewerken van de afbeelding met behulp van filters. Pinterest daarentegen maakt gebruik van diverse borden, die ieder een eigen thema kunnen krijgen waarop gepint kan worden. Een voordeel van de desktop en mobiele versie van Pinterest is dat men rechtstreeks vanaf het internet kan pinnen, bijvoorbeeld vanaf webshops of vanuit zoekresultaten in Google.

Instagram richt zich vooral op het pinnen van real-life foto’s. Snel een foto maken met je mobiel, filter erop en posten maar. Deze mogelijkheid is er ook wel bij Pinterest alleen zoals eerder aangegeven omslachtiger dan in tegenstelling bij Instagram. Hierdoor is Pinterest onvriendelijker in mobiel gebruik.

Wanneer je een fan van Pinterest bent en veel pint, dan kun je voor de browser de pin-extensie downloaden, deze extensie zorgt ervoor dat je makkelijker vanaf websites op je borden kan pinnen. En dat maakt Pinterest wel veelzijdiger dan Instagram, vooral bij desktop gebruik. Dat is ook te zien aan het feit dat Pinterest één van de snelst groeiende social media platformen is, en sneller groeit dan Instagram, ook in Nederland. De verwachting is dan ook dan met betrekking tot de accounts, Pinterest zijn con-collega Instagram zal inhalen, maar ik moet nog zien of dit ook voor de dagelijkse gebruikers geldt, dan zal Pinterest toch echt iets moeten gaan doen aan de gebruiksvriendelijkheid van het mobiel pinnen van real-life foto’s.

instagram versus pinterest

Cijfers en feiten

Een grappig feit is dat 87% van de gebruikers van Pinterest vrouw is, tegenover 68% bij Instagram. Hieruit blijkt dus dat vooral vrouwen actief zijn op deze social media platformen. De tijd die vrouwen op Pinterest verdrijven is verreweg meer dan op andere social media platformen. Je zou het niet zeggen, maar Pinterest heeft Facebook van de nummer één positie verstoten qua gebruik van vrouwen! Vrouwen zitten namelijk 89 minuten per bezoek op Pinterest, tegenover 81 minuten op Facebook, 21 minuten op Twitter, 17 minuten op LinkedIn en 3 minuten op Google+, (cijfers voor Instagram zijn er niet).

Wat is dat toch dat op één of andere manier vooral vrouwen aangetrokken worden door Pinterest en niet te vergeten Instagram? De voornaamste reden zijn de afbeeldingen en mode, vrouwen houden van mooie dingen, kleding, sieraden, stijl, maar vrouwen vinden het ook leuk om aan anderen te kunnen laten zien wat zij mooi vinden. Vrouwen kunnen zichzelf uiten zoals ze zijn, en plaatsen foto’s op Instagram of pins op Pinterest over de thema’s die ze leuk vinden. Op Pinterest en Instagram is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook minder interactie, maar ze zeggen niet voor niets dat één beeld meer kan zeggen dan duizend woorden!

pinterest vs instagram

Als we even kijken naar Pinterest met zijn themaborden, dan zien we dat de meest favoriete categorieën op Pinterest vooral vrouw gerelateerde onderwerpen zijn, ook niet zo gek als 87% van de gebruikers vrouw is. Want waar voor mannen auto’s, games, gadgets en sport de meest belangrijke onderwerpen zijn, halen ze het bij Pinterest niet om in de top tien te komen.

De top 10 categorieën op Pinterest!

  • Interieur
  • Kunst
  • Mode
  • Eten
  • Tuin
  • Vakantie
  • Humor
  • Producten
  • Reizen
  • Kinderen

Zoals je ziet zijn het vooral vrouwen onderwerpen. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer vrouwen een nieuwe jas willen kopen, zij eerst op Pinterest gaan zoeken naar jassen. Of wanneer zij opzoek zijn naar een recept zij dit gaan zoeken op Pinterest. Andere hele populaire zoekopdrachten zijn baby’s en trouwjurken, typ deze in op Pinterest en beland in een walhalla van foto’s van baby’s op bruiloften.

pinterest vs instagram

De kracht van Pinterest zit hem in de borden met de thema’s en het repinnen van alles wat je leuk vindt op Pinterest en het internet. Op eigenlijk alle social media platformen kun je content delen op je eigen profiel, maar omdat je bij Pinterest je eigen borden met pins kunt samenstellen ligt het aantal repins op 80%, tegenover slechts 1,4% retweets op Twitter. En met deze kracht onderscheidt Pinterest zich ook van Instagram. Instagram mag dan wel leider zijn bij mobiel en dagelijks gebruik, maar ik ben erg benieuwd hoe de toekomst voor deze twee social media platformen eruit gaat zien.

Conclusie

Beide social media kanalen hebben zijn voordelen en zijn nadelen. Wanneer voor social media marketing de keuze moet worden gemaakt over het inzetten van Pinterest of Instagram binnen de strategie, dan zullen deze voordelen en nadelen per geval apart tegen elkaar afgewogen moeten worden. Voor een webshop is Pinterest aan te bevelen in verband met de diverse borden. Voor een merk wat vele interactie met zijn volgers wilt is Instagram aan te bevelen, zoals in de afbeelding van Starbucks te zien is, omdat er dagelijks 4 keer zoveel actieve gebruikers op Instagram actief zijn in vergelijking met Pinterest.

Gaan Pinterest en Instagram met elkaar concurreren? Of kunnen ze goed naast elkaar bestaan? Wat vinden jullie?

Over de schrijver
Mijn naam is Mike Nuijs en ik ben eigenaar van Media Conversia en Uw Social Media Marketing. Mijn missie is om ondernemers te overtuigen van een goed en degelijk online marketing plan en een stevige social media strategie. Social Media is een vijver en ik leer ondernemers er in te vissen! Mocht u vragen hebben neem dan contact met mij op via de mail, telefoon of één van mijn social media kanalen.

Door

Guido Makor

op 3 September 2014

Hoi Mike, Volgens mij kunnen Pinterest en Instagram uitstekend naast elkaar bestaan. Ze zullen best in de toekomst functionaliteit van elkaar overnemen, zoals je ook ziet bij LinkedIn dat met name qua content functionaliteit van Facebook overneemt, maar er is denk ik een groot verschil in gebruik voor bedrijven tussen Pinterest en Instagram. Bedrijven kunnen Pinterest heel goed gebruiken voor acties en om producten of diensten te visualiseren. De case van Peugeot Panama is bekend. Zie: http://pinterest.com/peugeotpanama/. Op YouTube vind je daar ook een leuke uitleg over: https://www.youtube.com/watch?v=tVxljFkPhTM Dit soort functionaliteit zie ik vooralsnog niet bij Instagram, dat inderdaad meer is voor het uploaden van instant foto's. Hoe zie jij het verschil tussen Pinterest en Instagram voor bedrijven? Groet, Guido

Door

Mike Nuijs

op 7 September 2014

Hallo Guido, Bedankt voor jou reactie. Pinterest en Instagram kunnen perfect naast elkaar bestaan, dat zie ik bij huidige klanten van mij, daar gaat het combineren van deze twee foto platformen perfect! En ja, ze zullen zeker functionaliteiten van elkaar gaan overnemen, daar kun je op wachten. Om antwoord te geven op jou vraag, ik zie het verschil met name tussen interactie en conversie. Instagram is een mooi platform om snel interactie mee te creëren, bijvoorbeeld door een foto wedstrijd. Op deze manier kan een ondernemer toch zijn product onder de aandacht brengen bij zijn doelgroep. Met Pinterest kan er sneller conversie worden gecreëerd, de voornaamste reden is dat hier de producten beter vindbaar zijn voor de doelgroep dan op Instagram, daar ben je als doelgroep afhankelijk van wat er gepost wordt. Op Pinterest staat alles in borden waardoor het overzichtelijker is. Groet Mike

Door

jody

op 4 September 2014

Ik vind het appels en peren vergelijken. Bij pinterest gaat het nl niet alleen om het plaatje maar ook om de content er achter, de link naar het bijbehorende artikel. Het is daarmee een vergaarbak van je interesses. Instagram gaat juist alleen maar over zelfgemaakt beeld waarbij je je creativiteit laat zien. Het kan dus perfect naast elkaar bestaan omdat het verschillende doelgroepen bedient en verschillende doelen dient.

Door

Mike Nuijs

op 7 September 2014

Hallo Jody, Bedankt voor jou reactie. Ik wil graag reageren op jou standpunt dat ik appels met peren vergelijk. De reden dat ik Pinterest met Instagram vergelijk is omdat het beide foto platformen zijn. Door deze twee platformen met elkaar te vergelijken komen wij erachter wat de plus en min punten van elk platform zijn. Op deze manier kan iedereen voor zichzelf bepalen hoe hij of zij Pinterest en Instagram gaat inzetten. En ja, deze twee foto platformen kunnen makkelijk naast elkaar worden ingezet. Op deze manier vergelijken wij heel veel dingen in het leven om de plus en min punten te ontdekken, waaronder bij auto's, daar vergelijkt men ook een BMW met een Volkswagen om te zien wie op welke fronten hogere ogen gooit. Je hebt gelijk wat je zegt over Pinterest dat er content achter een Pin hangt door een link, dat komt ook ter spraken in mijn blog. Maar er hoeft niet altijd content achter een Pin te hangen, iedereen kan gewoon foto's uploaden vanaf een computer of telefoon. En dan draait het net zoals bij Instagram enkel om de afbeelding. Groet Mike

Door

suzannewartenbergh

op 7 September 2014

Hoi Mike, Mooie vergelijking van de twee platformen. Ik denk dat twee platformen prima naast elkaar kunnen bestaan ook al zijn ze beiden visueel. Mensen gebruiken de twee platformen namelijk met een totaal andere intentie. Daarom zijn ze helemaal geen concurrent van elkaar. Instagram gaat meer over het delen van momenten, persoonlijke ervaringen, belevenissen. Pinterest gaat juist over het opdoen van inspiratie en het vinden van wat je leuk vindt. Daar gaat het veel minder om het volgen van mensen en hun belevenissen. Beide platformen vervullen dus een totaal andere behoefte. Daarom is iemand die gek is van Instagram niet per se ook gek van Pinterest of andersom. Ook al zijn ze beiden gek op mooie beelden. Een zakelijk effectieve inzet van de twee platformen is absoluut mogelijk. Succesvolle campagnes op de twee platformen zullen echter een compleet andere insteek hebben omdat ze beginnen en aansluiten bij de intentie waarmee de gebruiker het platform gebruikt. Groetjes, Suzanne

Door

Mike Nuijs

op 7 September 2014

Hoi Suzanne, Bedankt voor jou reactie. Je hebt het mooi omschreven, ik heb er niks aan toe te voegen en sluit mij erbij aan! Groet Mike

Door

Rowdy Groothedde

op 9 September 2014

Duidelijk artikel Mike. Geloof je nog steeds dat als je fanatiek bezig gaat met pinterest marketing dat je hoge aantal (gerelateerde) bezoekers zult ontvangen? Ik heb het meerdere malen geprobeerd, maar het is mij nooit gelukt:(

Door

Jo Tummers

op 11 September 2014

Hoe zit het met copyright? Ik heb daar op Pinterest een keer 'n waarschuwing over gelezen. Groetjes Jo

Door

Daphne Groothuijse

op 4 April 2017

Hoi Mike, I Ik vind dit wel een interessant artikel. Ik ben nieuw op Instagram en heb binnen een week al een aardig aantal volgers opgebouwd. Op Facebook moet je daar heel hard aan werken om dit voor elkaar te krijgen. Het is geheel gratis (nog wel) om gezien te worden op Instagram. Gebruik gewoon je hashtags als je iets post. Op Pinterest en Facebook moet je wel betalen om meer zichtbaarheid te krijgen, tenzij je in op borden of groepen post. Ik heb wel gelezen dat de serieuze kopers op Pinterest te vinden zijn en dat het lange termijn marketing is. Succes met je website. Daphne

Reactie plaatsen