arrow_drop_up arrow_drop_down
25 november 2019 

Instagram trends 2020: is het einde van Instagram nabij?

Instagram kan 2019 bestempelen als een succesvol jaar. Met maandelijks meer dan 1 miljard gebruikers en als één van de meest gedownloade apps in de Apple App Store mag Instagram meer dan tevreden terugkijken op 2019.

Toch moet er ook vooruit worden gekeken naar 2020, hoe ziet Instagram er dan uit? Doordat het social media platform 2019 (waarschijnlijk) meer dan positief mag afsluiten volgt natuurlijk de grote vraag: Wordt 2020 het einde van Instagram?

Twee dingen vooraf: Ik heb geen 10.000 volgers op Instagram en ik ben geen influencer.

Wel ben ik ontzettend geïnteresseerd in Instagram omdat dit het enige social media platform is wat ik écht leuk vind en ook dagelijks gebruik.

Daarom wil ik aan de hand van een klein onderzoekje een voorspelling doen hoe Instagram er in 2020 uit gaat zien.

Maar voordat ik echt antwoord geef op deze vraag wil ik eerst vooruit kijken naar de nieuwe features die er in 2020 hoogstwaarschijnlijk aan zullen komen.

1. Afscheid van de like counter

Een van de grootste updates die op de planning staat is het verbergen van like counter. Als sinds april dit jaar is Instagram hier druk mee aan het experimenteren bij een klein percentage gebruikers in verschillende landen zoals Canada, Australië en Japan. Maar ook voor sommige Nederlandse gebruikers zijn sinds kort de likes verborgen.

Met het verbergen van de like counter zien gebruikers zelf wel hoeveel likes hun eigen foto’s en video’s krijgen, maar hun volgers zien dit aantal niet.

Instagram verklaart deze beperking (of misschien wel verlichting):

“We willen dat mensen zich minder druk maken over hoeveel likes ze op Instagram krijgen en wat meer tijd besteden aan het verbinden met mensen waar ze om geven” – Instagram-topman Adam Mosseri.

2. Online pesterijen tegengaan

Instagram gaat online pestkoppen aanpakken. In juli presenteerde het platform een nieuwe feature welke hiervoor moet gaan zorgen. Aan de hand van een slim A.I. tooltje in de comment sectie wilt Instagram pestkoppen waarschuwen of dat zij zich bewust zijn van die nare comment die zij ieder moment willen gaan plaatsen onder een foto of video.
Deze gebruiker krijgt dan een notificatie met “Weet je zeker dat je dit wilt plaatsen? Leer meer”. Als er op de link wordt geklikt zal de gebruiker worden geactiveerd om Instagram op een positieve manier in te zetten. De hoop is hiermee dat de gebruiker de comment niet meer zal plaatsen.

3. TikTok features

Voor degene die nog onbekend zijn met TikTok; TikTok is een social media platform waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. Deze video’s hebben een lengte van 3 tot 15 seconden.

In 2019 waren er wereldwijd meer dan 500 miljoen gebruikers actief op TikTok en dan met name jongeren. Door de flinke groei die TikTok aan het maken is kan Instagram niet meer om dit social media platform heen.

Instagram gaat daarom er wat aan doen. Het social media platform heeft al een reputatie als het gaat om het kopiëren van features van concurrerende apps, zoals de Stories en gezichtsmasker features van Snapchat.

Het is dan ook geen verrassing dat het bedrijf al een eerste stap heeft gezet om meer naar TikTok toe te groeien. Instagram is namelijk bezig om een muziek lyrics feature toe te voegen aan de Stories. Met deze lyric functie wordt de songtekst gesynchroniseerd met de geselecteerde muziek.

In 2020 zullen waarschijnlijk veel meer features uit TikTok een plek weten te vinden op Instagram.

Nu een aantal toekomstige Instagram features zijn toegelicht komen we terug op mijn vraag: Wordt 2020 het einde van Instagram?

Om hier al meteen antwoord op te geven is het antwoord: nee, Instagram heeft voor 2020 veel op de planning staan en zal daarom niet snel verdwijnen. Maar toch gaat er met de geplande nieuwe features veel veranderen voor sommige gebruikers.

Veranderingen voor Influencers

Gebruik je Instagram om geld te verdienen als influencer? Dan gaan er dingen voor je veranderen in 2020.

Doordat de like counter verborgen zal blijven bij de foto’s en video’s kan dit een bedreiging vormen voor huidige en potentiële influencers. Dit aangezien influencers door merken worden ontdekt aan de hand van het aantal likes en de betrokkenheid die zij krijgen op hun foto’s en video’s. Maar door het verbergen van de like counter is het moeilijker te meten of een bepaalde influencer effectief genoeg is voor een merk, of niet.

Een woordvoerder van Instagram heeft vooruitlopend op deze nieuwe feature alvast gereageerd aan Techcrunch:

“We begrijpen dat dit voor veel makers belangrijk is, en hoewel deze test zich in een verkennende fase bevindt, bedenken we manieren waarop ze waarde kunnen communiceren naar hun merkpartners.“

Kortom; voornamelijk deze beperking zal in 2020 bepalen hoe interessant Instagram nog is voor influencers die nu nog vol hierop actief zijn en resultaten zien.

Het meten van de comments, op foto’s en video’s, zullen hoogstwaarschijnlijk de waarde van de like counter doen overnemen.

Kansen voor de doorsnee gebruiker

Toch liggen er mooie kansen voor de doorsnee Instagram gebruiker. Zo wilt het platform meer doen om online pesterijen aan te pakken. Als deze nieuwe feature positieve resultaten oplevert kan dit zorgen voor een positiever imago voor Instagram.

Daarnaast kan het verbergen van de like counter ervoor zorgen dat gebruikers minder druk ervaren op de hoeveelheid likes die zij krijgen, op een foto of video die zij posten, op Instagram. Zoals Instagram zelf al heeft aangegeven willen ze dat hun gebruikers meer verbinden met mensen waar ze echt iets om geven.

Tot slot, zal met het toevoegen van TikTok gerelateerde features meer (jonge) gebruikers actief blijven op Instagram.

Op naar 2020

Kortom: 2020 wordt een interessant jaar voor Instagram en voorlopig hoeven we niet bang te zijn dat dit grote avontuur ophoudt.

Nu wordt het tijd om weer te Intagrammen. Maar voor we de app openen: wat denk jij over deze ontwikkelingen op Instagram?

Over de schrijver
Mijn naam is Thymo Rijneveld. Ik help ondernemers met opvallen op het gebied van online marketing en vormgeving. Daarnaast volg ik de HBO opleiding Business Innovation op het Avans in ’s-HertogenBosch.
Ivan

Door

Ivan

op 2 December 2019

Interessante ontwikkelingen, maar zelf denk ik dat het nog niet het einde zal van Instagram.

Danielle

Door

Danielle

op 3 December 2019

Ik denk ook dat Instagram nog wel even in the picture zal blijven ;) Dank voor deze fijne eerste blog Thymo!

Reactie plaatsen