Adverteren op Instagram in Nederland
Adverteren op Instagram in Nederland; kansen en mogelijkheden
24 september 2015 

Adverteren op Instagram in Nederland; kansen en mogelijkheden

Al maanden wachten we er op: adverteren op Instagram. En vanaf 30 september is het eindelijk mogelijk in Nederland! Waarom Instagram het nieuwe succesverhaal wordt voor jouw bedrijf, lees je hier.

Adverteren op Instagram

We wisten dat het eraan zat te komen, maar wanneer wij ook konden gaan adverteren op Instagram was lange tijd onduidelijk. Daar is nu verandering in gekomen. Vanaf 30 september is het eindelijk zover!

De afgelopen tijd is er in het buitenland veel getest door diverse grote partijen. En met succes. Binnenkort kunnen wij ook aan de slag, want adverteren op Instagram wordt nu opengesteld voor alle bedrijven. Klein of groot, het maakt niet uit. En niet alleen in Nederland. Naast ons kikkerlandje worden er meer dan 30 andere landen toegevoegd aan de lijst. Wij kunnen niet wachten tot het zover is.

Totaal aantal Instagram gebruikers Nederland

Uitgebreide targeting mogelijkheden

Instagram is van Facebook. Adverteren op Instagram gaat dan ook via het Facebook platform. En dit is positief, want dit betekent dat de targeting opties net zo uitgebreid zijn als bij Facebook.

Ben je weddingplanner en wil je vrouwen bereiken in de leeftijd van 25-35 jaar die verloofd zijn? Of heb je een webshop met voetbalschoenen en wil je mannen van 15-25 jaar bereiken die van voetbal houden? Het kan allemaal. Want Facebook weet alles van ons. En Instagram nu dus ook. Dat maakt beide platformen ontzettend interessant voor adverteerders.

Soorten Instagram advertenties

Naast het feit dat je de targeting mogelijkheden van Facebook gebruikt, zijn de advertentietypes ook nagenoeg hetzelfde. Net als bij Facebook adverteer je binnen Instagram op basis van doelstellingen. Wil je dat men doorklikt naar je site, een video kijkt of wil je meer post engagement? Het kan allemaal.

De volgende advertentietypes zijn beschikbaar binnen Instagram:

  • Image Ads
  • Video Ads
  • Carousel Ads

Diverse soorten Instagram Advertenties

Vanuit een image ad kun je doorklikken naar een site, bijvoorbeeld een webshop. Een video ad toont logischerwijs een video en met een carousel ad toon je meerdere afbeeldingen. Door te swipen zien mensen de verschillende afbeeldingen en per afbeelding kunnen ze klikken op een link. Als adverteerder voeg je per afbeelding een specifieke link toe, zodat de bezoekers op de juiste landingspagina terechtkomen.

Beeldmateriaal = key!

Mensen komen naar Instagram voor visuele inspiratie. De visual is in dit geval dan ook echt key. Zonder goed beeldmateriaal kom je er niet meer. Zorg ervoor dat de kwaliteit hoog is. Houd er daarnaast rekening mee dat het beeld ook in het klein goed overkomt. Men ziet de afbeelding ten slotte op het scherm van een smartphone. Waar je voorheen enkel vierkante afbeeldingen kon plaatsen, is het nu ook mogelijk om afbeeldingen in landscape formaat te tonen. Handig! En vergeet de filters niet. Die maken je afbeeldingen in sommige gevallen nog mooier.

Landscape formaat afbeeldingen Instagram

Voor video’s geldt ook dat je deze nu kunt plaatsen in landscape formaat. En wil je een video ad tonen? Dan mag deze maximaal 30 seconden duren.

Jongeren vaker actief op Instagram dan op Facebook!

Instagram is vooral geliefd onder jongeren. De voornaamste groep die actief is op dit platform is jonger dan 20 jaar. In de categorie 20 tot en met 39 jaar is zo’n 24% actief op Instagram. Instagram is dus super interessant als je jongeren wilt bereiken, maar ook een iets oudere doelgroep is meer en meer op dit platform te vinden. Inmiddels heeft Instagram de grens van 400 miljoen maandelijkse actieve gebruikers gepasseerd.

Veel bedrijven onderschatten de kracht van Instagram nog. Bedrijven die hier wél actief zijn, zijn de concurrentie voor. Wist je trouwens dat de groep 16 tot 24-jarigen in Amerika bijna dubbel zo groot is als op Facebook? Deze trend slaat ook door naar Nederland, waar steeds meer jongeren minder actief zijn op Facebook.

Succesverhalen

In Amerika is er al volop getest met het adverteren op Instagram. De eerste cijfers spreken sterk in het voordeel van Instagram. Ook in Nederland is Adverteren nu beschikbaar. Van de 400 campagnes die gemeten zijn ligt de ad recall (noemen/herinneren van advertentie) 2,8 maal hoger dan Nielsen’s normen voor online adverteren. Genoeg redenen dus als bedrijf om te adverteren op Instagram. Wat is voor jou een reden om wel/niet te adverteren op Instagram?

Over de schrijver
Nikita is teamlead en online marketeer bij Fingerspitz Online Marketing. Onbewust is ze altijd met haar werk bezig. Vrienden en kennissen geeft ze bijvoorbeeld maar al te graag -gewenst en ongewenst- advies over hun website of Facebookpagina. Ze is allround online marketeer, maar heeft een grote interesse in social media. Ze begon in 2012 bij Fingerspitz en zag het bureau de afgelopen jaren vervijfvoudigen qua medewerkers.

Door

Dennis - Triple Double

op 24 September 2015

Toffe blog Nikita. Wij kijken er ook naar uit! Vraagje: geldt de maximaal 20% tekst regel ook bij Instagram posts?

Door

Chelsea Bosters

op 24 September 2015

Daar ben ik ook wel benieuwd na. Is het compleet gelijk qua regels e.d. aan Facebook adverteren? Of zijn er wel verschillen?

Door

Nikita - Fingerspitz

op 24 September 2015

Dank je wel Dennis! Het lijkt er inderdaad op dat deze regel ook geldt voor Instagram, zie https://www.facebook.com/policies/ads/.

Door

Bob van Biezen

op 25 September 2015

Mooi stukje, ben heel benieuwd hoe deze mogelijkheden zich gaan ontwikkelen en welke bedrijven hier bovenop duiken!

Door

Kay Bak

op 25 September 2015

Wij van Dutchink in ieder geval

Reactie plaatsen