Beyoncé 'Homecoming' op Netflix: Wat je kunt leren van haar marketingstrategie
29 april 2019 

Beyoncé 'Homecoming' op Netflix: Wat je kunt leren van haar marketingstrategie

Afgelopen weken was ik, zoals velen, helemaal in de ban van Beyoncé haar Netflix documentaire, ‘Homecoming’. De documentaire over Beyoncé’s optreden op Coachella in 2018, verscheen op 17 april. Naar zeggen is de documentaire onderdeel van een zeer lucratieve overeenkomst tussen de entertainer en Netflix.

Als marketeer ben ik altijd uitzonderlijk gefascineerd geweest door hoe grote merken hun marketing uitvoeren en hoe je dat kunt vertalen naar een kleinere schaal. En Beyoncé is de laatste jaren gegroeid tot een wereldmerk waar je veel van kunt leren.

Na jaren inzet heeft ze op een best wel eigenwijze manier een zeer sterk merk weten te bouwen. Ze heeft een loyale achterban (klanten) die graag in haar merk investeren. En waar je misschien zou denken dat ze juist heel weinig aan marketing doet, zal ik je vertellen dat die uitstraling onderdeel is van een geniale strategie.

Haar strategie kunnen we op een eenvoudige manier inzetten voor een kleiner bedrijf.

Haar team past eigenlijk gewoon de bewezen strategieën toe die ook jij kunt inzetten voor meer succes in je eigen branche.

Hieronder deel ik enkele marketingtips geïnspireerd door Homecoming: A film by Beyoncé.

Bedenk creatieve manieren om je oude content te hergebruiken

Met premium content krijg je meer verkeer naar je website, versterk je je eigen merk en kun je je doelgroep ertoe bewegen om bij je te kopen. Het probleem is dat het creëren van content veel tijd en moeite kost. Vooral als je de kwaliteit hoog wilt houden.

Maar wat als je je content keer op keer kon hergebruiken?

In dit geval maakte Beyoncé een documentaire van haar optredens tijdens Coachella (Beychella). Zie haar optredens als oude content, die nu is omgetoverd tot een documentaire voor het platform van Netflix.

oude content hergebruiken

Jij kunt deze strategie op een andere manier toepassen. Een slimme manier om je content te hergebruiken, is door een fragment uit je blogartikel te halen en dit om te zetten in een bericht voor sociale media. Denk aan een citaat die je kunt publiceren op Twitter of Instagram. Of, doe wat ik zelf heb gedaan, maak een e-book van je blog.

Het voordeel van zo een strategie is dat je een bredere doelgroep bereikt met feitelijk dezelfde boodschap. Je verbreedt je bereik hierdoor en geeft meer personen de kans om kennis te maken met je merk. En dat levert je meer verkeer en meer verkopen op.

Durf te investeren met je tijd en je geld

Ga investeren in jezelf. Durven te investeren brengt je van een business waar je nauwelijks van kunt leven naar een business waar de klanten moeiteloos naar je toekomen. Je wilt een klantmagneet worden en om daar te komen moet je investeren.

Durf te investeren met je tijd en je geld

En met investeren heb ik het niet alleen over geld, het gaat ook over tijd. Heb je nu niet het budget om te investeren, dan stop je er de nodige tijd in. Geen geld om te adverteren? Stop je energie dan in de organische groei van je bedrijf. Ga met mensen in gesprek. Creëer content.

Wacht niet tot je alles perfect kunt doen.

Begin nu en blijf investeren met de middelen die je ter beschikking hebt. En belangrijker nog: wees geduldig!

“It takes years to become an overnight success!”

Beyoncé is absoluut niet bang om in zichzelf te investeren. Naar eigen zeggen stopte ze acht maanden in het voorbereiden op haar optreden op Coachella. Ze werkt met de beste dansers, choreografen en muzikanten. Ze liet haar podium volledig ombouwen. Alles om een spectaculaire show te kunnen geven.

En dit alles liet ze vastleggen voor een documentaire.

Het resultaat: een optreden waarmee ze herbevestigt dat zij een ster is! Een optreden waarin ze weer bewijst dat zij de moeite en de investering waard is, want bij haar krijg je altijd meer dan wat je had verwacht.

Geef meer dan wat van je wordt verwacht

Geef meer dan wat van je wordt verwacht

Wie houd er nu niet van een bonus of cadeautje? Ze zijn altijd welkom. Een advies die ik een tijdje terug van een business coach kreeg: ‘geef nooit een korting, doe liever wat erbij!

Helemaal mee eens. Doe meer dan wat men verwacht, geef meer dan wat men verwacht. Als je ‘above and beyond’ gaat voor je klanten zul je het binnen de kortste keren ook merken aan je inkomsten. Het is een effectieve manier om een klantmagneet te worden.

In het geval van Homecoming zag ik het live album als een leuke bonus op het geheel.

Beyoncé haar fans schromen er echt niet voor om in haar te investeren. Juist omdat ze altijd veel meer geeft dan wat men verwacht, is men meer dan bereid wat neer te tellen. Men weet nu al dat ze het bedrag waard is. Met deze werkwijze heeft ze een sterk merk gebouwd.

Dit sluit meteen aan op de volgende tip.

Bouw een sterk merk

Blijf voortdurend aan je merk werken, dat van je bedrijf en dat van jezelf. Onderschat de waarde van personal branding niet. Wellicht besef je het nog niet, maar je hebt een persoonlijk merk. Je merk uit zich in wat je van jezelf laat zien en hoe je te werk gaat.

Beyoncé wilt niet gezien worden als slechts een zangeres voor wie alles makkelijk gaat. Ze is geen jaknikker die voor zich laat bepalen. De regie nemen over haar personal brand was een belangrijke stap voor haar.

De nieuwe documentaire laat heel bewust haar werkwijze zien, de uren die zij doorbrengt in de dansstudio en hoe ze haar moederschap balanceert met haar werk.

Ze laat haar mate van betrokkenheid zien. Ze is gedreven, perfectionistisch, gedisciplineerd en een harde werker. Ze zet alles op alles om haar doelgroep een onvergetelijke optreden te geven.

Althans, dit is het imago dat zij naar voren wil brengen. Zo wil Beyoncé gezien worden. Dit ziet ze als haar onderscheidende factor. Het is de kern van haar merk.

Er zit een slimme strategie achter om deze kant van de zangeres aan de wereld te laten zien.

Jij moet ook heel bewust omgaan met je personal brand. Wees kritisch over wat je laat zien en in welke mate je de buitenwereld een kijkje ‘behind the scenes’ geeft. Wat wil je uitstralen? En brengt het je dichterbij je ideale klant?

En dat brengt mij meteen bij het volgend punt.

Kwetsbaarheid als marketingmiddel

Durf jezelf kwetsbaar op te stellen om die binding met je doelgroep aan te gaan. Je komt dan menselijker en zo ook betrouwbaarder over. Mensen werken met wie ze vertrouwen, met wie ze die binding voelen.

Geef je doelgroep een kijkje achter de schermen

Geef je doelgroep een kijkje achter de schermen

De Netflix documentaire geeft je een kijkje achter de schermen. Wat zit er allemaal achter zo een groot schouwspel? Hoeveel tijd zit erin en wat was het proces voor Beyonce om na de bevalling zo een grote show te kunnen geven?

Dit is ook een manier om die binding met je klanten aan te gaan. Laat je doelgroep zien hoeveel tijd en werk je stopt in je producten en diensten. Als ze zien met hoeveel zorg die zijn vervaardigd zullen ze ook veel gemakkelijker in je investeren.

Uiteraard kun je veel meer halen uit de toegepaste strategieën. Belangrijk is om kritisch te kijken naar wat werkt en hoe jij het naar je eigen situatie kunt vertalen.

Pas jij deze strategieën al toe? Laat hieronder maar weten hoe.

Over de schrijver
Ik ben online marketing consultant en eigenaar van Virtual Creatives. Ik ben sinds 2006 actief in de wereld van online marketing en help bedrijven en zelfstandige ondernemers om meer websiteverkeer, leads en verkopen te genereren met behulp van Facebook-Advertenties, Google Ads en Social Media Marketing.
Danielle Bakker

Door

Danielle Bakker

op 29 April 2019

Hoi Santousha, hele leuke binnenkomer met een creatieve invalshoek, deze blog :) Dankjewel!

Santousha Kalk
Gitana

Door

Gitana

op 1 May 2019

Hi Santousha, Heel handige tips, ik heb ze allemaal opgeschreven en heb al ideeën hoe ik ze bij mij zelf kan inplementeren!

Santousha Kalk
Reactie plaatsen