De IMU bestaat 11 jaar!
15 september 2021 
8 min. leestijd

De IMU bestaat 11 jaar!

De IMU wordt 11 jaar en dat moet gevierd worden. 

We leren mensen op het gebied van marketing dat je je verjaardag moet aangrijpen om het groots te vieren. Dan mogen we zelf natuurlijk niet achterblijven. 

De maanden waarin we iets te vieren hebben, zijn vaak onze beste maanden. In die maanden zit de meeste energie, doen we de tofste dingen en draaien we onze beste omzet. 



Wat voor actie doen we nu weer?

Eerder dit jaar vierden we de verjaardag van Tonny en Martijn al met een challenge van 28 dagen. Voor de verjaardag van de IMU willen we iets anders doen. Iets wat impact maakt en waarmee we veel mensen kunnen helpen en inspireren. 

We hebben de afgelopen maanden veel gave dingen gedaan. Toch vonden we het tijd om weer eens iets nieuws te gaan doen. We wilden niet opnieuw een cursus weggeven voor een veel te laag bedrag. 

Het liefst zouden we weer een fysiek evenement organiseren, want Tonny en Martijn hebben allebei weer zin om te spreken. Omdat dat nog niet kan, organiseren we voor onze verjaardag een online event: IMU Live. 

IMU Live wordt een online event van één dag. Omdat we 11 jaar bestaan, houden we tijdens het event 11 hele vette sessies. Daaromheen organiseren we gedurende de dag nog een aantal andere dingen. 

Maar… wat kost dat? Een hele dag dedicated aandacht van Tonny en Martijn tijdens het IMU Live event kost slechts 11 euro. 

Ons grootste event ooit?

Wij hebben er weer ontzettend veel zin in om op het podium te staan. Het wordt het grootste event wat we ooit hebben gedaan. We vulden het AFAS Circustheater al eens met 1800 mensen. Op andere seminars waren tot nu toe vaak ongeveer 450 deelnemers. Nu de ticketprijs zo laag is en we niet beperkt zijn aan de capaciteit van een theater kan het zomaar ons grootste vent ooit worden. 

Tijdens het event willen we wat anders gaan doen dan we normaal doen. We gaan verder dan onze standaard onderwerpen en de Marketing Tornado. Want als je ons al een tijdje volgt, ons boek hebt gelezen, lid bent van IMU+ of de Tornado Challenge hebt gevolgd, ken je de Marketing Tornado inmiddels wel. 

In plaats daarvan lijkt het ons veel leuker om tijdens het event sessies te geven over verschillende aspecten van online marketing, business bouwen en persoonlijke ontwikkeling. Dat zijn onderwerpen waar we zelf heel blij van worden en waarvan we weten dat we er ook andere ondernemers mee inspireren. 

Heb je nog geen ticket? Claim je ticket dan snel via imu.nl/11-jaar. 21 september is de dag. Je kunt er de hele dag live bij zijn. En kun je er niet de hele dag bij zijn? Geen probleem. Dan neem je gewoon de opnames erbij. 

online seminar

Het gedachteproces achter een online event

Naast dat we je alleen maar vertellen hoe fantastisch ons event gaat worden, willen we je ook meenemen in het proces. Want hoe doe je dat nu, een online seminar organiseren?

Wat inspireert jou?

Het eerste waar je over wilt nadenken als je een online event gaat organiseren, is: wat inspireert jou? Als het jou niet inspireert, inspireert het anderen ook niet. Dat is de eerste gedachten. 

Precies om deze reden besloten we dat we niet weer onze standaard onderwerpen wilden gaan bespreken. Dat hebben we al vaak gedaan en zou ons niet inspireren. 

Tijdens het event geven we 11 sessies van ongeveer 20 minuten. Daarom zijn we gaan nadenken over welke verhalen we het liefst willen vertellen. 

Wat zijn de marketingacties geweest die de meeste indruk op onszelf hebben gemaakt? Waar hadden we buitengewoon resultaat? Of waar leerden we iets wat we niet hadden verwacht?

Op basis van deze verhalen maakten we een lijst. Vervolgens maakten we een top 11. 

Wat is het doel van het online event?

Het tweede waar je over na wilt denken, is het doel van het online event. Wat wil je dat er bij mensen ontstaat? Welke impact zou het op je bedrijf moeten hebben? 

Soms organiseren we een seminar dat we goedkoop aanbieden, omdat we naar een productpitch willen. Het jubileumevent dat we organiseren wordt anders dan dat. We willen vooral dat het memorabel wordt voor mensen. 

Om een event memorabel te maken, moet je een emotie raken. Dat krijg je niet voor elkaar als je alleen aan het zenden bent. Er is ook voor storytelling voor nodig. Je wilt mensen in beweging brengen. Zorgen dat ze niet alleen luisteren, maar dat er ook interactie is. 

IMU Live wordt daarom meer dan 11 presentaties met powerpoints en tips. We willen je inspireren, je aan het denken zetten en je aan het werk zetten. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we naast de content die we delen ook iets van onszelf laten zien. Zo willen we zorgen dat mensen het onthouden. Zodat je na een half jaar nog steeds denkt: ‘Dit was echt een vet seminar. Het was een keerpunt in mijn online business en het was een hele mooie dag om mee te maken.’

Om de beleving compleet te maken, filmen we het event op kantoor en betrekken we ook het team erbij. Zo maken we er een IMU-onderdompeling van. Het event begint in de ochtend met een korte sportsessie met Martijn en Kim om 7:11. Het daadwerkelijke seminar begint om 9:11. In de periode ertussen komt het team aan op kantoor, ontbijten we samen en laten Boris en Maartje zien hoe het er op kantoor aan toe gaat. 

Het doel is enerzijds dat het evenement memorabel is, maar aan de andere kant willen we ook dat mensen een diepere band krijgen met IMU. Daarom willen we niet alleen maar voor de webcam staan en informatie delen, maar een totaalplaatje van het bedrijf laten zien. 

Meer dan alleen inhoudelijke sessies

Als voorbereiding voor het event zijn we samen met het team gaan brainstormen over hoe we het event zo memorabel mogelijk kunnen maken. Naast inhoudelijke sessies, wilden we er nog veel meer omheen organiseren. 

Tijdens de brainstormsessie bedacht Boris: we zouden hetzelfde moeten doen als Oprah. You get a car! You get a car! You get a car! 

Zo kwamen we tot het Wheel of Fortune. Dat zetten we hier fysiek neer. Op 11 losse momenten van de dag spinnen we aan het rad en geven we dingen weg. Dat kunnen kleine dingen zijn, maar er staan ook hele grote dingen op. Alleen al voor de prijzen die je kunt winnen, is het logisch om erbij te zijn voor 11 euro. 

Als je een online event organiseert, is het slim om na te denken over verschillende redenen waarom mensen bij je event zouden willen zijn.

Er zullen ongetwijfeld mensen naar ons event komen die onze inhoud al kennen, omdat ze vaker bij events zijn geweest of lid zijn van IMU+. Ook voor die mensen gaan we nieuwe dingen delen. En ook al ken je alle inhoud al, dan is het nog tof om er live bij te zijn en met mensen te sparren. 

Brainstormen zonder beperkingen

Het is heel verleidelijk om een evenement te organiseren op basis van de content die je vaak vertelt en goed kent. Maar daarmee beperk je jezelf. 

Daarom begonnen we deze keer met een brainstorm en keken we daarna pas naar de inhoud. We keken eerst hoe we de beleving toffer konden maken. Als je een beeld hebt van wat de beleving moet worden, kun je daar ook je content op afstemmen. 

Tijdens het brainstormen hielden we nog geen rekening met eventuele technische beperkingen. Als je daarover nadenkt, loopt je brainstorm vast en stopt het creatieve proces. 

Een van de dingen die we bijvoorbeeld graag wilden voor dit online event, is dat we de deelnemers kunnen zien. We wisten nog niet hoe we dit voor elkaar konden krijgen, maar bedachten dat het linksom of rechtsom best zou kunnen. Uiteindelijk blijkt dit ook gewoon te kunnen, dankzij een nieuwe functie van Zoom, namelijk Zoom Seminars. 

Als je gaat brainstormen vanuit een beperkt referentiekader van wat er mogelijk is, ben je waarschijnlijk een stuk minder creatief.

Een nieuwe manier van nadenken over content

Als je veel informatie deelt, is de kans dat mensen alles onthouden heel klein. Daarom wil je een manier verzinnen om informatie zo over te brengen dat mensen het niet alleen onthouden, maar er ook iets mee gaan doen. 

Wat als je maar één punt zou mogen maken tijdens een sessie? Wat zou het punt dan zijn? En hoe richt je de sessie in? Je kunt natuurlijk alleen maar tips delen, maar ook case studies delen, de interactie aangaan of mensen laten meeschrijven. Dat is al een hele andere manier van nadenken over je content. 

Meer sales uit je online seminar

Twijfel je om eens een online seminar te geven? Het is sowieso interessant om het een keer te proberen. Je kunt meteen voor een groot seminar gaan, maar ook heel klein beginnen. Bijvoorbeeld met een webinar, waarin je een toffe sessie geeft die niet alleen om de pitch draait. 

Wanneer je je seminar gaat verkopen, is het belangrijk om een beetje sales minded te denken. Bijvoorbeeld door een kassakoopje en upsell toe te voegen.

Bij IMU Live werken we bijvoorbeeld met twee upsells. Zo kun je op de betaalpagina ook de opnames erbij kopen voor 11 euro. En voor nog eens 11 euro kun je VIP worden en ook het avondprogramma volgen. Tijdens deze VIP-sessies zoeken we nog meer de interactie op. 

Door het toevoegen van upsells verhogen we enerzijds de waarde van iedereen die aanwezig is tijdens het event. Ook hopen we zo nog meer impact te maken. Naarmate je meer tijd met ons spendeert, kunnen er namelijk twee dingen gebeuren: ofwel je wordt gek van ons ofwel je vindt het supervet. En wij hopen natuurlijk op het tweede. 

Dit is de eerste keer dat we geen one click upsell toevoegen op de bedankpagina. We hebben besloten dat sales niet ons primaire doel is. In plaats daarvan willen we zoveel mogelijk mensen bereiken. Daarom nodigen we mensen uit om affiliate te worden. Wanneer zij anderen doorverwijzen naar IMU Live, kunnen ze daar een mooie vergoeding voor krijgen. Zo willen we een ripple effect creëren. 

Ben jij erbij?

Naast de inhoud en de verbinding met het bedrijf, willen we van IMU Live vooral een groot feest maken. Als je er de hele dag bij bent, krijg je niet alleen veel inzichten, maar heb je ook veel lol. We willen vooral een concept neerzetten dat fantastisch is om te ervaren. 

Wij hebben er zin in! Heb je je nog niet aangemeld? Doe dat dan nu via imu.nl/11-jaar. 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen