Facebook Like Button (Vind ik leuk knop)

Facebook Like Button (Vind ik leuk knop)

Het hebben van een Facebook 'Vind ik Leuk' knop op je website is inmiddels niet meer gebruikelijk.

Met zo'n vind ik leuk knop kon de bezoeker op je website direct zijn vrienden op Facebook op de hoogte stellen van hetgeen hij of zij aan het bekijken is en graag wil delen. Jouw link kwam op die manier onder de ogen van alle vrienden van deze persoon, gratis bereik dus.

Dat effect is echter vrijwel volledig verdwenen. Tegenwoordig zien we daarom dat er vaker gebruik gemaakt wordt van een Facebook share button waarmee je het artikel niet een like geeft maar deelt op je Facebook tijdlijn.

Facebook vind ik leuk knop

Om een Facebook vind ik leuk knop op je website of bijvoorbeeld onder elk artikel te plaatsen kun je de code van Facebook gebruiken. Je kunt daarvoor deze website gebruiken wanneer je een losse knop wilt plaatsen.

Facebook share knop

Om een Facebook share knop te plaatsen kun je deze websitegebruiken.

De code op je website plaatsen

Zodra je op 'Get code' hebt gedrukt krijg je een stukje HTML5 code te zien. In het tabblad dat deze pop-up kun je echter ook 'iframe' code selecteren (zie screenshot de hieronder). Kopieer deze code en plak deze op de gewenste in je website om de Like box te plaatsen. Voor een share- of follow button kun je precies dezelfde stappen doorlopen, mocht je die ook willen.

Gebruik een plug-in

Veel handiger dan het rommelen met losse codes is om gebruik te maken van een plugin (wanneer je een Wordpress website hebt natuurlijk). Er zijn talloze plug-ins voor social media share buttons te vinden.

De waarde van likes en shares

De vind ik leuk en deel knop is natuurlijk leuk voor je ego maar ook zeker belangrijk voor internet marketing aspecten zoals bijvoorbeeld bij SEO, voor social proof en het krijgen van bezoekers vanuit sociale media.

Zo kan Google precies zien hoeveel likes een bepaalde URL heeft gekregen en dus hoeveel 'sociale waarde' er aan jouw pagina kan worden toegekend. Hiervoor wordt natuurlijk ook gekeken naar de signalen vanuit andere sociale media.