Hoe is Brein TV zo gegroeid?
03 november 2021 
9 min. leestijd

Hoe is Brein TV zo gegroeid?

Lange tijd stond Tonny vooral bekend vanwege de IMU. Inmiddels is er ook Phoenix, Plug & Pay, Huddle, Traffic Leaders en Sales Passie. Vorig jaar kwam ook Brein TV erbij. En natuurlijk is er de Psychologie van Succes Podcast die Tonny samen met Albert doet. 

De Psychologie van Succes Podcast heeft elke aflevering zo’n 12.000 vaste luisteraars. Soms zijn er zelfs uitschieters naar 30.000 luisteraars per aflevering. Dat is volledig organisch gegroeid.

Waar de podcast ooit begon als hobbyproject, is het inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf: Brein TV. In dat bedrijf is bijna geen ruis, maar het groeit wel heel gestaag. Dat willen natuurlijk allemaal! Daarom vond Martijn het een leuk idee om Tonny het hemd van het lijf te vragen over Brein TV. 

En toen was Brein TV er opeens

Brein TV is een heel ander soort bedrijf als de IMU. Het is vanuit een hobby ontstaan. Albert en Tonny hadden de podcast al. Maar er was nooit de intentie om er verder iets te gaan doen. Natuurlijk deelden Albert en Tonny via hun Instagram dat ze een podcast begonnen waren, maar veel verder ging de promotie ervan niet. 

Maar wat bleek? Alleen al omdat de podcast ‘Psychologie van Succes’ heette, stond hij al binnen twee weken op nummer 1 in het podcastkanaal als je ‘psychologie’ intypte. Dat zien we bij IMU nu ook. Online Barketing werd nooit bijster goed gevonden. Maar sinds we de naam hebben veranderd naar ‘Marketingpraat’ staan we bij ‘Marketing’ ineens bovenaan. 

Op een gegeven moment begon de Psychologie van Succes Podcast aardig groot te worden. Daarnaast had Albert nog een aantal cursussen en e-books op de plank liggen waar hij niets meer mee wilde gaan doen. Toen besloten Tonny en Albert: laten we het combineren. Zo ontstond Brein TV.

Een compleet andere strategie dan de IMU

Vanaf het begin is Brein TV een bedrijf waar geen druk op zit. We doen alleen de leuke dingen en alles gaat organisch. We wilden er niet aan trekken en hoeven er ook niet van rond te komen. Hierdoor kunnen we een hele andere strategie voeren dan we bij IMU gebruiken. 

Voor de IMU doen we veel acties die gericht zijn op verkoop. We maken met de IMU veel meer omdat. Niet alleen doordat we langer bezig zijn, maar ook door hoe we het aanpakken. 

Beide strategieën hebben hun voor- en nadelen. Het is leuk te zien hoe Brein TV met een hele andere strategie zo organisch is gegroeid. 

Alles groeide, behalve de omzet

Brein TV is gestart met een lancering. Dit zorgde voor een initiële cashflow piek. Na de lancering zijn we meteen weer gaan focussen op het organische: elke week een video, podcast, blog en een aantal dingen op Instagram. Daardoor zijn de abonnees op de podcast en YouTube gestaag gegroeid. Ook het aantal volgers op Instagram is gegroeid. 

Het hele bedrijf is gegroeid, maar er is geen euro mee te doen. Het leverde geen cashflow op, omdat daar geen focus op zat. Er werd niets gedaan om het product daadwerkelijk te verkopen. Natuurlijk werd Brein TV wel benoemd in de podcasts, maar zijn geen acties geweest, zoals we met IMU doen. 

De eerste keer dat er na de initiële lancering weer een omzetpiek kwam, was na een tweede webinar. In augustus werd het platform gelanceerd en in december was er een eindejaarswebinar. Er kwam toen meteen een omzetpiek van 5000 a 6000 euro. Als je verder geen omzet maakt en alleen de initiële leden hebt, is dat een heel significant bedrag. 

Tonny wilde leren van de consistentie van Brein TV, iets wat we bij IMU misschien ook zouden moeten doen. Elke week komt er een podcast online en wordt er een mailing uitgestuurd. Er is één format en dat wordt steeds groter. Totdat het de kritische massa bereikt. Het enige wat Tonny en Albert moeten doen, is niet iets anders gaan doen. 

Aan de andere kant kan Brein TV juist heel goed leren van de IMU-filosofie. Het is allemaal hartstikke leuk dat je niet commercieel bent en alleen maar geeft. Het is een mooie gedachte om te denken: als mensen het willen, komen ze vanzelf wel. Maar dat gaat niet gebeuren. 

Tonny vindt Brein TV écht een heel goed product. Alles groeit, behalve de cashflow. Het heeft nog niet zoveel te maken met een succesvol bedrijf.

De motor achter Brein TV

Brein TV is gestart vanuit een hobby, zonder dat er geld verdiend hoefde te worden. Albert en Tonny gaan zitten voor de podcast, nemen steeds een paar afleveringen achter elkaar op en that’s it. 

Het blog wordt uitgeschreven en de mails worden uitgestuurd. En daarmee komen we tot nog een cruciale factor voor het succes van Brein TV en de Psychologie van Succes: Emma. 

Het plan was om een bedrijf met alleen maar freelancers neer te zetten. Het enige wat Albert en Tonny zelf wilden doen, was één keer per maand aan tafel zitten en vier of vijf podcasts opnemen.

Daarna bewerkt Frank de audio en schrijft Deborah er een blog van. En we hadden een freelancer die 8 uur in de week zou gaan maken om te zorgen dat het blog op de website zou komen, de video op YouTube komt, de audio op de juiste kanalen komt en de stukjes die Frank uit de video knipt op social media worden gezet. Dan heb je een hele contentmachine en is het hele bedrijf extern. 

Alleen toen haakte die freelancer van 8 uur af. Die had een gesprek met Tonny gehad over de werkzaamheden en raakte daar zo geïnspireerd van dat ze besloot om fulltime op zichzelf te gaan focussen. En toen kwam Emma voorbij. Emma is de dochter van Albert. Ze was net klaar met haar opleiding en was op zoek naar een baan. Ze begon bij Brein TV als een veredeld vakantiebaantje. Dan zou zij die 8 uur wel maken. 

Dat liep wat anders dan gepland. Emma besloot haar tanden erin te zetten en runt nu het hele bedrijf. Daarom is het nu een bedrijf met één personeelslid erin. 

Hoe we eindelijk de cashflow op gang kregen

Zoals we al zeiden, alles in Brein TV groeide, behalve de cashflow. Natuurlijk konden we meer webinars gaan geven of productlanceringen doen. Maar dan zouden Tonny en Albert precies gaan doen wat ze juist niet wilden. 

Daarom is Tonny op zoek gegaan naar een vorm waardoor er toch meer cashflow kan komen, zonder dat er direct meer energie in zit. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Funnels bouwen! 

In Brein TV zitten 10 e-learnings. Aan elke e-learning is een weggever gekoppeld. Via advertenties worden er steeds weer nieuwe mensen naar de opt-in gestuurd. Nadat iemand zich aanmeldt via de opt-in krijgt hij een aanbod te zien. Vervolgens krijg je de kans om lid te worden of alleen een cursus te kopen. 

Albert heeft in de loop van de jaren een hele hoop producten gemaakt. Daarom zijn er veel puzzelstukjes om een goede funnel op te zetten. Nu is het de uitdaging hoe dat opgebouwd kan worden zodat het winstgevend wordt. Hoe de funnel kan doorlopen met weggevers, kleine aanbiedingen en mailings. 

De cashflowmachine komt nu op gang. Op een normale dag komt misschien 200 euro binnen. Het is leuk om te zien hoe het zo groeit. Waar de IMU in een maand prima een ton kan draaien, wordt Tonny nog altijd blij als hij die 200 euro omzet van Brein TV ziet. ‘We zijn echt succesvol aan het worden’, denkt hij dan. 

Online marketing is soms niets meer dan een spelletje spelen. Als je iets uitvindt dat werkt, word je daar dolgelukkig van. Op welk niveau je het spelletje ook speelt. Wie die funnels allemaal gebouwd heeft? Emma natuurlijk! 

Zo kun jij de strategie van Brein TV overnemen om je bedrijf te laten groeien

Het is niet voor iedereen weggelegd om een bedrijf te starten dat consistent groeit, zonder dat je er veel uren in steekt. Het bedrijf blijft groeien, terwijl Tonny alleen de podcast opneemt. En af en toe met Emma spart. Als je net begint als ondernemer, kun je exact dezelfde strategie volgen. Maar dan moet je zelf de Emma zijn en de processen bouwen. 

Tonny heeft er inmiddels meer dan 10 jaar als ondernemer op zitten. Hij wil Brein TV niet zo gaan runnen als hij 10 jaar geleden is begonnen met Brein TV. Hij heeft veel mentale blokkades overwonnen en durft werk veel beter los te laten. Daarom wil hij dat vanaf het begin doen. 

In plaats van dat Tonny al het werk zelf zou gaan doen, wilde hij een machine bouwen die het uiteindelijk zou moeten doen. Deze machine wil hij constant verbeteren, in plaats van dat hij in het bedrijf gaat werken om in de waan van de dag te proberen daar een succes van te maken. 

We begrijpen het… als je zelf financiële druk hebt, is het niet fijn om een bedrijf te runnen waarin het enige geld dat wordt verdiend naar dat ene personeelslid gaat. Alleen realiseer je ook dat Albert en Tonny amper uren maken. Dat kun je ook voor jezelf zo opzetten.

Als je iets uitbesteedt, heb je daar in het begin misschien wat geduld voor nodig. Emma is heel competent, maar toen ze begon bij Brein Tv wist ze niet wat een funnel was. Elke pagina die ze maakte, ging het stap voor stap. Tonny moest erbij blijven en de verleiding weerstaan om te zeggen: “Ik doe het wel even.”

Inmiddels zijn we een jaar verder en draait Emma het bedrijf geheel zelfstandig. Nu is Tonny blij dat hij de verleiding heeft weerstaan om zelf dingen te gaan fiksen. Als hij dat had gedaan, was hij erin gezogen en was hij er nooit meer uitgekomen. 

Zit je momenteel in de startfase van je bedrijf? Focus dan op het bouwen van een machine. Welke fases van de machine wil je zelf gaan vervullen? Misschien ga je alle rollen zelf wel doen. Maar door eerst de structuur uit te tekenen, kun je alvast wat haltes overslaan die Tonny 10 jaar geleden wel allemaal moest nemen. 

Groei doorzetten door koers te houden

Toen Albert en Tonny begonnen met Brein TV besloten ze: we willen één platform. Alle programma’s komen daarin samen. Het enige spel is om abonnees te krijgen en er elke maand meer bij te krijgen dan dat er weggaan. Tegelijkertijd wilden ze ervoor zorgen dat de leden zo lang mogelijk blijven. 

Uiteindelijk kwamen Tonny en Albert erachter dat hun oorspronkelijke manier van verkopen te langzaam ging. Natuurlijk had Tonny wel een oplossing: een actie met een webinar en afteller. Dat is de snelle winst. Maar dat lost het proces niet op. Het zorgt alleen voor resultaat. 

Daarom is Tonny gaan kijken hoe hij het proces kon veranderen, zodat het wel het gewenste resultaat zou opleveren. Daar kun je best wat gaan schipperen. 

Een van de acties die op basis hiervan is gezet, is dat er nu regelmatig gastsprekers komen. Net als we bij IMU+ doen. Elke dinsdag is er een podcast met Albert en Tonny. Maar elke maand is er bij een van de vier podcasts een expert aanwezig. 

Met zoveel luisteraars willen de meeste experts wel gratis langskomen. We hebben echter één voorwaarde: dat ze een vette training geven in Brein TV. Deze training vindt altijd in dezelfde week plaats als waarin de podcast met de expert online komt. Hierdoor ontstaat er urgentie om lid te worden van Brein TV. 

In het begin was die urgentie er nog niet. Je kon wel lid worden, maar je kon het ook nog wel een paar maanden uitstellen. Als je nu al een tijd twijfelt om lid te worden, kan zo’n gastspreker net die extra motivatie zijn om toch de beslissing te nemen. 

Eindelijk winstgevend!

Hoewel Tonny niet precies weet hoeveel Brein TV per maand groeit, ziet hij wel een mooie curve. De recurring fee zit nu op vierenhalfduizend euro per maand. Dat is lang niet genoeg om Tonny, Albert, Gerhard, Emma en alle freelancers van te betalen. Maar de vaste kosten zijn wel gedekt. Vorige maand is er zelfs voor het eerst een management fee betaald. 

Het heeft een jaar geduurd om break even te draaien. Nu begint het bedrijf winst te maken. Tonny wil deze stijgende lijn blijven volgen en vindt het heerlijk om ernaar te kijken. 

Het is leuk om de IMU en Brein TV naast elkaar te zien. Beide bedrijven werken met dezelfde principes: opt-in pagina’s, een snelle aanbieding voor weinig geld, e-mailfunnels en een contentstrategie

Eigenlijk is alles hetzelfde. Alleen bij het ene bedrijf ligt veel meer focus op het directe resultaat. En bij het ander ligt er veel meer focus op dat het uiteindelijk wat moet worden. Tonny vindt het allebei leuk. Het is fijn dat het in twee verschillende bedrijven kan. 

Waarschijnlijk heb je nu voor jezelf ook wel bepaald welke strategie meer bij jou past. Wat vind jij het leukste om te doen? 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!