94% van de CEO’s zit niet op social media
15 december 2021 
6 min. leestijd

94% van de CEO’s zit niet op social media

De stelling van deze week: ‘Ik zou meer tijd moeten investeren in mijn social media.’

Martijn is het ermee eens. Tonny niet.

Martijn vindt dat hij nog te veel social media consumeert. Die tijd investeert hij liever door content te produceren of bewust comments achter te laten om te groeien. Dat zou effectiever zijn. Nu verspeelt hij veel tijd, wat zonde is.

Investeren impliceert dat het oplevert. Het is dus niet dat je meer tijd zou moeten besteden aan social media.

Het ligt er ook aan wat je ziet als social media. Tonny heeft er de afgelopen jaren een haat-liefde verhouding mee gekregen. Hij ziet social media vooral als Instagram. Maar deze podcast is eigenlijk ook een vorm van social media.

Wat is eigenlijk de definitie van sociale media? In de kern is social media een medium dat een sociaal doeleinde heeft om mensen met elkaar te verbinden. Als mensen naar onze podcast luisteren, is er geen interactie. Maar het is bijna een sociale aangelegenheid, omdat wij onszelf laten zien en mensen ons leren kennen. Je kunt het bijna als sociale media zien.


Impact op je business

Tonny heeft vooral twijfels bij social media als Instagram. Hij heeft veel volgers en zijn posts hebben veel bereik. Hij vindt het ook leuk om af en toe iets van zichzelf te laten zien. Daarbij heeft social media een dusdanig grote impact op onze business dat het afbreuk zou doen als we het weg zouden halen. Al is het maar om de persoon achter het boek of de video’s te laten zien.

Toch zou Tonny niet opnieuw met social media starten als hij het niet zou hebben. Ergens wil hij er vanaf, maar het levert nog te veel op. Diep van binnen zou Tonny geen tijd meer willen investeren in social media.

Je keuze om te investeren in social media, hangt af van wat voor type persoon je bent en wat het meeste voor je oplevert. Op dit moment treedt Martijn steeds meer naar buiten. Tonny is juist meer bezig met de interne processen. Daarom is het voor Martijn nu ook logischer om zichtbaar te zijn. Tenzij het ons dusdanig veel zou opleveren als we met zijn tweeën zichtbaar zijn. Dan is het een bewuste keuze in hoe je je tijd indeelt.

94% van de CEO’s zit niet op social media

Op Marketingtribune.nl vonden we een artikel dat liet zien in hoeverre bedrijven echt actief zijn op social media. In dat artikel stond dat slechts 6^ van de CEO’s van ‘s werelds grootste organisaties actief is op social media.

De CEO’s laten zichzelf dus niet op social media zien. Van die bedrijven ken je waarschijnlijk ook alleen de bedrijfsnaam en niet degene die aan het roer staat. Het zijn vooral bedrijven die hun marketing op een redelijk traditionele manier doen. Ze verkopen hun producten en dat is het enige wat ze laten zien. Ze delen niet zozeer het bedrijf of de cultuur die erachter zit.

Er zijn wel bedrijven die juist om die cultuur bekend staan. Zo zijn er zelfs boeken uitgebracht over de cultuur van Netflix. Maar aan de voorkant zie je daar heel weinig van. De meeste bedrijven laten niet de personen achter het bedrijf zien.

Social media als amplifier voor je merk

In hoeverre je actief zou moeten zijn op social media is afhankelijk van je werkzaamheden en in hoeverre het bij jou als persoon past. Het kan als amplifier werken voor je merk.

In Nederland pakt CoolBlue dat bijvoorbeeld heel sterk aan. Pieter Zwart is de CEO en hij is onlosmakend verbonden aan het bedrijf. Maar als je kijkt naar Bol.com… wij zouden niet weten wie de CEO is. Het enige wat we kennen is dat poppetje van Bol.com. Daar is alles omheen gebouwd.

Deze twee verschillende bedrijven zijn samen de twee grootste webshops van Nederland. Bol.com gebruik je omdat je er alles kunt vinden. Toch kopen we liever onze elektronica bij CoolBlue omdat we daar een beter gevoel bij hebben. Enerzijds door wat Pieter Zwart aan de voorkant laat zien, maar ook door de ervaringen die we hebben gehad met de klantenservice.

CoolBlue heeft een gunfactor. Als we moeten kiezen, gaan we naar CoolBlue. We gaan daar niet zozeer heen vanwege de vibe die het uitstraalt, maar vooral vanwege de goede ervaringen. Ze komen hun belofte na als het om bezorgtijd gaat. Bij Bol.com weet je te vaak niet wanneer het komt.

Soms heb je nu eenmaal meer gevoel bij het ene merk ten opzichte van het andere. Je ziet dat heel sterk bij automerken. Je hebt geen idee wie erachter zit. Toch zijn veel mensen die hard Audi fans en hebben ze bijvoorbeeld een hekel aan BMW’s. Of andersom. Die kennen ook de CEO’s van die bedrijven niet.

Maar als er een CEO van een van die bedrijven opstaat en de socials gaat gebruiken, kan dat zo een hoop mensen aanspreken die daarvoor nog geen fan waren.

In hoeverre is Tonny IMU en andersom?

Toen Tonny begon, waren de merken IMU en Tonny Loorbach er nog niet. Hij is zichzelf gaan branden en daarnaast de Internet Marketing Universiteit. Mensen kenden vooral hem en niet zozeer het bedrijf. Als je net start is het veel makkelijker om een kleine doelgroep persoonlijk aan je te binden. Je leert mensen persoonlijk kennen.

Mensen willen mensen kennen en niet zozeer het merk. Als Tonny zijn websitesoftware wilde verkopen, was hij niet die software aan het verkopen, maar hij was zijn levensverhaal aan het verkopen. Door de jaren heen heeft hij er langzaam het merk IMU bij opgebouwd.

Tonny had ooit een gesprek met Maasbert Schouten. Die kwam binnenwalsen voor een kopje koffie. Nog voordat hij de bank raakte, vroeg hij: ‘In hoeverre is Tonny IMU en in hoeverre is IMU Tonny?”

Hij legde meteen de vinger op de zere plek. Tonny wist toen al dat hij een groot bedrijf wilde bouwen dat groter is dan hijzelf. Wat ook verkoopbaar is en op te schalen is. Als het allemaal rondom zijn persoon is gebouwd, kan het nooit echt een groot bedrijf worden.

Tegenwoordig is het heel anders. Er zijn nu veel meer gezichten binnen IMU. Tegenwoordig staat Martijn veel meer op de voorgrond. We laten ook het team zien. En we delen wat er op de werkvloer gebeurt. Het merk IMU heeft inmiddels ook meer volgers dan Tonny heeft.

Tonny vindt het fijn om daaraan te bouwen. Om een vorm vinden waar hij energie van krijgt en impact mee maakt. Voor hem is dat een podcast. We krijgen er superveel leuke reacties op en het draagt bij aan het doel van social media: de persoonlijkheid achter je bedrijf laten zien. Die factor zit er nog steeds in.

Het zou voor Tonny prima zijn om alleen maar de podcast te doen. Hij is iemand die het liefst achter de schermen werkt. Zenden vindt hij heerlijk. Voor hem zou het heel logisch zijn om zijn Instagram en LinkedIn los te laten. Alle energie die hij daarin verliest, kan hij beter in iets anders steken.

Zou je wel actief moeten zijn op social media?

De gemiddelde CEO heeft een drukke dag en maakt veel belangrijke beslissingen. Daar is focus voor nodig. Een CEO focust alleen op de dingen die de meeste impact opleveren. Eén-op-één interactie via social media staat over het algemeen nooit in je top vijf prioriteiten als je de CEO van een groot bedrijf bent.

Misschien laten deze cijfers ook wel zien dat eigenlijk maar 6% van de ondernemers echt actief zou moeten zijn op social media. Misschien is het maar voor een heel klein percentage weggelegd dat social media echt een bijdrage levert aan het bedrijf qua impact en energie.

Zo hadden we laatst Seph te gast in onze podcast. Hij heeft een website die ruim 2.000.000 bezoekers per maand uit Google aantrekt. Als hij alleen maar op social media had gezeten, had hij veel minder tijd in die strategie gestoken en was zijn business minder groot geworden. Nu is zijn naam niet heel bekend, maar zijn website is de toonaangevende speler in zijn market. Dat komt doordat hij voor een SEO strategie heeft gekozen en niet voor een social media strategie. Voor veel bedrijven is dit beter.

Het probleem met social media, vooral voor startende ondernemers, is dat het lijkt alsof mensen op social media heel succesvol zijn. Het voelt alsof je wel mee moet doen aan die hele social media hype. Terwijl dat voor de meeste mensen niet het geval is.

Of je iets met social media zou moeten doen, ligt aan wat voor persoon je bent. Bij iemand als Elon Musk gaat dat heel natuurlijk. Hij is een showman. Misschien is hij niet het type dat de hele dag met een selfiestick rondloopt, maar hij is wel een Twitterkoning. Dat is zijn vorm. Zonder beeld, zonder audio, gewoon heel kort een raak statement maken en de halve wereld op zijn kop zetten. Dat zie je andere CEO’s van grote autobedrijven niet doen.

Als het niet je natuur is en moeite kost om actief te blijven op social media, misschien zou je het dan niet moeten doen. Ongeacht hoe goed het voor je bedrijf is. Als je dat energielek wegtrekt en je steekt het in iets waar je wel blij van wordt, levert dat waarschijnlijk veel meer op.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!