
Google onthult plannen om een aantal Privacy Sandbox initiatieven uit te rollen naar Android. Onder andere het Topics API, het FLEDGE API voor remarketing en het Attribution Reporting API komen naar Android. Developers kunnen de initiële voorstellen vanaf nu beoordelen en feedback delen via de Android developer site.
Op dit moment werkt Google aan het eerste ontwerpvoorstel. Naar verwachting wordt aan het einde van dit jaar een beta-versie gelanceerd. Het testen wordt verder opgeschaald in de loop van 2023. In de aanloop naar volledige implementatie van de Privacy Sandbox is Google van plan om regelmatig updates te geven over het ontwerp en de tijdlijn.
Waarom is dit belangrijk
Afgelopen maand werd bekend dat Topics API de FLoC targeting-oplossing van Google gaat veranderen. Dit nieuws kwam ongeveer een jaar nadat FLoC werd geïntroduceerd als de opvolger van cookies. Het feit dat Google zijn nieuwe Topics API meteen onderdeel maakt van Android, laat zien dat het bedrijf vertrouwen heeft in deze oplossing.
Google’s Topics API gaat de FLoC targeting-oplossing vervangen. Er zijn nog wat zorgen over deze oplossing, zoals de beperkte beschikbaarheid aan onderwerpen die bij de lancering beschikbaar is.
Om de zorgen rondom Topics API aan te pakken, nodigt Google bedrijven en regelgevers uit om input te geven voor de veranderingen. Het bedrijf hoopt erop dat deze stap ertoe leidt dat de Privacy Sandbox-missie eindelijk voltooid kan worden en dat er een technologie komt die de privacy van gebruikers beschermt en bedrijven alsnog de tools aanreikt om hun omzetstromen te ondersteunen.
Google: ‘Alternatieven als Apple ATT zorgen voor shady workarounds’
De strategie met de Privacy Sandbox van Google staat sterk in contrast met de App Tracking Transparency (ATT) van Google. De ATT vraagt toestemming voor het tracken van gegevens. Gebruikers kunnen een app toegang geven hun activiteiten bij te houden of de app vragen deze niet te traceren.
Op de vraag of Google een vergelijkbare oplossing als ATT heeft overwogen, antwoordt Anthony Chavez (VP van product management binnen Android security en privacy binnen Google) dat het bedrijf niet vindt dat ontwikkelaars moeten kiezen tussen gebruikersprivacy en de mogelijkheid om geld te verdienen.
“We hebben gezien dat lompe benaderingen die de bestaande advertentietools simpelweg beperken zonder een alternatief pad te bieden vaak ineffectief zijn in het verbeteren van de gebruikersprivacy. Het kan zelfs leiden tot een slechtere uitkomst, doordat het verborgen tracking stimuleert.”
Samenwerken met developers
Google vraagt ontwikkelaars om feedback op zijn Privacy Sandbox proposals voor Android via de Android developer site. App bedrijven zoals Snap Inc., Activision Blizzard, Rovio en Duolingo hebben al enthousiast gereageerd en werken graag samen met Google om de privacy-initiatieven verder te ontwikkelen.
“We zijn van plan om de principes achter onze toezeggingen aan de CMA (De Britse Competition and Markets Authority) voor onze weboplossingen ook toe te passen op Android”, legt Chavez uit. Hij verwijst hiermee naar het feit dat Google heeft aangekondigd de Privacy Sandbox-voorstellen in overeenstemming met de CMA te ontwikkelen.
Bron: Search Engine Land