Google voegt aanpasbare advertenties toe aan Search en YouTube
13 juni 2022 
in Nieuws
1 min. leestijd

Google voegt aanpasbare advertenties toe aan Search en YouTube

Google onthult een nieuwe advertentie beleving waarmee gebruikers meer controle krijgen over de content die ze te zien krijgen. Later dit jaar verschijnt er hier een nieuwe functie voor verschillende platformen binnen het pakket van Google, waaronder YouTube en Google Search.

Met My Ads Center kun je als gebruiker straks merken volgen en selecteren van welke bedrijven je meer advertenties wilt zien op basis van je voorkeuren en huidige interesses. Het systeem is bedoeld als hub waar gebruikers hun interacties met adverteerders kunnen beheren.

De aankondiging komt een maand nadat Google bekendmaakte dat gebruikers advertenties rondom onderwerpen als gokken, alcohol of daten kunnen beperken.

Google wil gebruikers meer controle geven over advertenties

Google wil klanten meer controle geven over hun advertentie beleving nu het bedrijf zich meer inzet op personalisatie en privacy. Om dat mogelijk te maken, rolt Google later dit jaar My Ads Center uit. Via deze verzamelplaats kunnen gebruikers hun advertentievoorkeuren aangeven door content te liken, blokkeren en rapporteren. Ook kunnen gebruikers zien wie betaalt voor de advertenties.

YouTube kijkers die naar reviews van auto’s kijken kunnen met de nieuwe functie straks de ‘hybride alternatieve voertuigen’ categorie selecteren om advertenties over dat onderwerp voorrang te geven ten opzichte van traditionele auto’s.

Het My Ads Center biedt niet alleen voordelen voor gebruikers, maar ook voor merken. De functie is bedoeld om de resultaten van advertenties te verbeteren door ze te laten zien aan mensen die aan waarschijnlijk veel interesse hebben in het product. Op deze manier kan een relevante doelgroep worden bereikt, zonder dat daar cookies voor nodig zijn.

Privacy is de laatste jaren een belangrijk onderwerp geweest voor Google. De tech gigant kondigde meer dan twee jaar geleden aan dat cookies uitgefaseerd worden om de privacy te verbeteren. De tijdlijn voor deze uitfasering is echter al meerdere keren veranderd en Google probeert steeds een nieuw alternatief.

Het nieuwe My Ads Center staat los van de Topics die Google aan het testen is in de Privacy Sandbox. Waar Topics gebaseerd is op browsegeschiedenis van gebruikers, laat My Ads Center advertenties zien op basis van onderwerpen die mensen zelf bewust kiezen.

Bron: Marketing Dive

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!