Google vervangt waarschuwingslabels in Search Console
08 juli 2022 
in Nieuws
1 min. leestijd

Google vervangt waarschuwingslabels in Search Console

Google vereenvoudigt een aantal rapporten in Search Console zodat je als gebruiker beter kunt focussen op de problemen die daadwerkelijk effect hebben op hoe je website in de zoekresultaten verschijnt.

De aankomende veranderingen hebben invloed op het ‘waarschuwingen’ label voor URL’s en onderdelen. Er is wat verwarring over in hoeverre deze status betekent dat een pagina of onderdeel niet getoond wordt in Google.

Om deze verwarring op te lossen, worden onderdelen voortaan gelabeld als Geldig of Ongeldig.

Geldig (Valid) betekent dat de pagina of het onderdeel geen kritieke problemen heeft. Ongeldig (Invalid) betekent dat er wel een kritiek probleem is.

In een blogpost vertelt Google wat deze verandering als voordeel oplevert voor Search Console-gebruikers:

“We geloven dat deze nieuwe manier van groeperen het makkelijker maakt om snel te zien welke problemen effect hebben op de verschijning van je website in Google. Dit stelt je beter in staat om prioriteiten te stellen in de problemen die je oplost.”

Je krijgt de ‘valid’ en ‘invalid’ labels ook te zien wanneer je kijkt naar rapporten die worden weergegeven door de URL inspectie tool van Google.

Individuele problemen worden nog steeds geclassificeerd als error, waarschuwing of goed. Dit wordt gecommuniceerd door kleurgebruik en een icoon in plaats van een label met tekst.

De update heeft effect op de volgende rapporten:

  • Core Web Vitals: De categorieën Slecht/Heeft verbetering nodig/Goed blijven behouden, maar pagina’s worden gegroepeerd in goede en niet-goede tabellen
  • Mobile Usability: Categorieën worden gelabeld als ‘Niet bruikbaar’ of ‘Bruikbaar’
  • AMP report: Waarschuwingen worden vervangen met ‘valid’ en ‘invalid’ labels
  • Rich result reports: Nieuwe labels zijn van toepassing op Events, Fact checks, Logos en andere soorten rapporten
  • URL Inspection: De belangrijkste beoordelingen van een URL zijn ofwel:
    • URL is geïndexeerd door Google
    • URL is geïndexeerd door Google, maar heeft problemen
    • URL is niet geïndexeerd door Google

Gedurende de komende maanden wordt de update stap voor stap uitgerold. Het gaat enkel om een verandering in de manier waarop Search Console de status van je website laat zien. Het heeft geen effect op hoe je website wordt gecrawld, geïndexeerd of getoond in zoekresultaten.

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!