Google stopt vanaf 2023 met Universal Analytics
05 april 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

Google stopt vanaf 2023 met Universal Analytics

Google maakt zich klaar om in 2023 afscheid te nemen van Universal Analytics: de standaard versie van Google Analytics voor de komst van Google Analytics 4.

Om precies te zijn zal Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 geen data meer verwerken. Universal Analytics 360 properties krijgen 3 maanden uitstel en eindigen op 1 oktober 2023. Vanaf dat moment zal Google Analytics 4 de go-to oplossing zijn voor het monitoren van je websiteverkeer.

Google stopt met Universal Analytics doordat het platform niet goed in staat is om cross-platform inzichten te bieden. Google Analytics 4 is wél in staat om data te meten voor zowel websites als apps.

Universal Analytics is achterhaald

Volgens Google is het model waarop Universal Analytics is gebouwd overbodig geworden.

“Universal Analytics is gebouwd voor een generatie van online metingen die was gekoppeld aan desktop, onafhankelijke sessies en gemakkelijk te bekijken data van cookies. Deze meetmethode is in rap tempo overbodig aan het worden.”

Doordat Google Analytics niet alleen afhankelijk is van cookies, maar een event-based datamodel gebruikt, werkt het voor verschillende platformen. Dit maakt de oplossing toekomstbestendiger dan zijn voorganger.

Een bijkomstig voordeel van Google Analytics 4, is dat deze versie de data van gebruikers beter beschermt. Dit is een thema wat steeds belangrijker wordt.

“Het helpt bedrijven om te voldoen aan de groeiende behoeften en verwachtingen, met een uitgebreidere controle over datacollectie en -gebruik. Google Analytics 4 slaat niet langer IP-adressen op. Dit is essentieel in het data privacy landschap van tegenwoordig, waar gebruikers steeds meer privacybescherming en controle over hun data verwachten.”

Google Analytics 4 is de nieuwe standaard

Google Analytics 4 is ontworpen om een aantal belangrijke bedrijfsdoelen te behalen, zoals verkopen, app installaties, het genereren van leads en het koppelen van online en offline klantbetrokkenheid.

Dit zijn een aantal voordelen die Google Analytics 4 biedt:

  • Inzichten over meerdere contactmomenten: Krijg een compleet beeld van de klantcyclus met een meetmodel dat niet is opgedeeld per platform
  • Data-driven attributie: Koppelt een gebeurtenis aan meer dan alleen de laatste klik, waardoor je beter begrijpt hoe verschillende marketingactiviteiten gezamenlijk invloed hebben op conversies
  • Waardevollere data: Via machine learning krijg je voorspellende inzichten over consumentengedrag en conversies. Ook laat machine learning zien welk publiek het meest waarschijnlijk tot aankoop opengaat en krijg je andere essentiële inzichten te zien
  • Bruikbaardere data: Uitgebreide integraties met andere Google-producten, zoals Google Ads, maken gebruik van de gecombineerde web- en app data in Google Analytics 4. Dit maakt het makkelijk om Analytics-inzichten te gebruiken voor het optimaliseren van je advertentiecampagnes.
  • Gebouwd voor enterprises: Nieuwe sub properties en roll-up properties in Analytics 360 maken het mogelijk om de structuur van je Google Analytics 4 properties aan te passen, zodat het aansluit op je behoeften omtrent gegevensbeheer

Zet in je agenda

Markeer de volgende data alvast in je agenda:

  • 1 juli 2023: Alle standaard Universal Analytics properties zullen geen nieuwe hits meer verwerken
  • 1 oktober 2023: Alle 360 Universal Analytics properties zullen geen nieuwe hits meer verwerken

Eerder verwerkte gegevens in Universal Analytics blijven beschikbaar voor minimaal 6 maanden na bovenstaande data.

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!