
Google kondigt zijn nieuwe oplossing aan voor gebruikersprivacy en -targeting: Topic API. Deze oplossing zal het zwaar bekritiseerde FLoC vervangen. Deze verandering komt als een verrassing, nadat Google marketeers al sinds begin 2021 aan het voorbereiden is op het verwijderen van third-party cookies.
Wat is FLoC?
FLoC (Federated Learning of Cohorts) werd geïntroduceerd in maart 2021. Het was een Privacy Sandbox initiatief dat browsers de mogelijkheid gaf om te targeten op basis van interesses.
De oplossing werd geïntroduceerd vanwege zorgen over het feit dat third-party cookies vanaf 2023 worden verwijderd uit de Google Chrome browser.
FLoC zou een grote verandering teweeg brengen, doordat individuen zouden worden samengevoegd in groepen om de gebruikersprivacy te beschermen. Adverteerders zouden de mogelijkheid krijgen om te adverteren op basis van deze groepen. Het zou hierdoor niet langer meer mogelijk zijn om individuen te targeten.
Het nieuwe Topics API
Het lijkt erop dat Google heeft geluisterd naar de feedback van adverteerders. Topics API is een Privacy Sandbox-oplossing voor adverteren op basis van interesses.
Het grootste verschil tussen Topics AI en FLoC is de manier waarop het interesses bepaalt. Bij het nieuwe Topics API bepaalt de browser zogenaamde ‘topics’ op basis van je zoekgedrag van die specifieke week. Deze topics worden drie weken bewaard en vervolgens verwijderd.
Topics worden enkel opgeslagen op het apparaat van de gebruiker zelf. Gebruikersgegevens worden dus niet meer bewaard op externe servers.
Hoe verschilt Topics API van FLoC?
Beide targeting oplossingen zijn gebaseerd op de interesses van een gebruiker. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen.
Het grootste verschil is dat Topic API de interesses van een gebruiker na 3 weken verwijdert. Bij FLoC was er geen tijdslimiet voor hoe lang een gebruiker in een groep kon blijven.
Verder zou FLoC een groeps-ID produceren die gebruikers konden gebruiken om advertenties op te richten. Het nieuwe Topics API heeft geen ID’s en gebruikt in plaats daarvan topics die het deelt met adverteerders en websites.
Naast de verschillen in functionaliteit, zijn er ook verschillen in de controle op privacy. Bij Topics API houdt de gebruiker de controle. Gebruikers kunnen zien welke topics aan hen zijn gekoppeld. Ook krijgen ze mogelijk om zich compleet uit te schrijven voor een topic of bepaalde topics te verwijderen.
Sites die mogelijk gevoelig kunnen liggen, zoals sites waar wordt geschreven over ras of seksuele geaardheid, worden automatisch verwijderd uit het gedrag van een gebruiker. De Topics API update houdt zo rekening met de veiligheid en privacy van gebruikers.
Wat betekent dit voor adverteerders?
Google gaat nog altijd door met het verwijderen van third-party cookies in 2023. Daarom is het belangrijk dat adverteerders weten welke opties ze hebben.
Door nu al meer te leren over de nieuwe targeting-oplossing kunnen adverteerders alvast plannen hoe ze hun strategie in de loop van komend jaar kunnen veranderen.
Vanwege de strengere eisen aan gebruikersprivacy blijven de mogelijkheden voor remarketing waarschijnlijk beperkt. Het kan daarom verstandig zijn om al zo vroeg mogelijk in de klantreis data te verzamelen, zodat je niet al te veel afhankelijk bent van zoekgedrag.
Bron: Search Engine Journal