Met een recente update pakt Google een beperking van Google Analytics 4 (GA4) aan door Search Console Insights beschikbaar te maken voor deze properties.
Door data uit Search Console te combineren met Google Analytics laten Search Console Insights een uitgebreid overzicht zien van hoe mensen je content ontdekken. Sinds de lancering in juni 2021 werkten Search Console Insights enkel met Universal Analytics (UA) properties. Als je alleen GA4 properties hebt, was het Insights-gedeelte binnen Search Console tot nu toe erg beperkt.
Het was slechts een kwestie van tijd tot ondersteuning tot GA4 toegevoegd zou worden. Volgend jaar neemt Google namelijk afscheid van het traditionele Universal Analytics.
Search Console Insights gebruiken
Er zijn verschillende manieren waarop Search Console Insights kunt bekijken:
- Een link aan de bovenkant van de Overview pagina binnen Google Search Console
- Vanuit het navigatiemenu in de mobiele app
- Zoek op Google naar een zoekterm waarop je website scoort
Je kunt Search Console Insights gebruiken zonder je website te koppelen aan Google Analytics. Door de twee wél met elkaar te koppelen, krijg je echter toegang tot veel meer data en inzichten.
Data analyseren in Search Console Insights
Google heeft GSC Insights ontwikkeld om een momentopname te laten zien van hoe je content gedurende de afgelopen periode heeft gepresteerd. Je krijgt enkel data over de laatste 28 dagen te zien, welke soms wordt vergeleken met de 28 dagen daarvoor.
Aangezien de data binnen GSC Insights vaak wordt geüpdatet, is het nuttig om de inzichten regelmatig te checken. Als je een GA4 property hebt en geen data ziet in het Insights-gedeelte na de recente update, kan dat een aantal oorzaken hebben:
- Je property in Google Search Console is niet gekoppeld aan een property in Google Analytics
- Je hebt onvoldoende bevoegdheden binnen Google Analytics
- Je hebt de verkeerde Google Analytics view geselecteerd binnen Google Search Console
Bron: Search Engine Journal