Google preview van MUM: nieuwe technologie 1000x krachtiger dan BERT
11 juni 2021 
in SEO
3 min. leestijd

Google preview van MUM: nieuwe technologie 1000x krachtiger dan BERT

Tijdens het Google I/O-event introduceert Google een nieuwe technologie genaamd Multitask Unified Model (MUM). Net als BERT is de technologie gebouwd op een ‘transformer architecture’: een speciaal soort neuraal netwerk. MUM is echter 1000 keer krachtiger dan BERT en is in staat om te multitasken. Hierdoor kan MUM Google-gebruikers op een geheel nieuwe manier voorzien van informatie. 

Op dit moment is Google MUM nog volop aan het testen via pilots. Google maakt nog niet bekend wanneer de technologie wordt uitgerold naar alle Google-gebruikers. 

Multitasken is het verschil

Een van de karakteristieken waarin MUM zich onderscheid, is dat het meerdere taken tegelijkertijd kan uitvoeren. Het algoritme is getraind met 75 verschillende talen en verschillende taken tegelijkertijd. Hierdoor kan MUM de informatie en de wereld in zijn geheel beter begrijpen, legt Google uit in een blog

Tijdens de aankondiging liet Google een aantal voorbeelden zien van taken die MUM tegelijkertijd kan uitvoeren:

  • Een diepgaand inzicht krijgen in de wereld
  • Taal begrijpen en genereren
  • Trainen in 75 verschillende talen
  • Meerdere vormen van informatie begrijpen, zoals afbeelding, tekst en video

MUM in actie

Tijdens de presentatie demonstreerde Google het MUM algoritme door middel van de volgende zoekopdracht:

“I’ve hiked Mt. Adams en now want to hike Mt. Fuji next fall, what should I do differently to prepare?”

De huidige versie van Google zou het lastig vinden om met een relevant resultaat te komen voor een dergelijke zoekopdracht. In de gesimuleerde zoekopdracht met MUM was Google echter in staat om de verschillen en gelijkenissen tussen de twee bergen te belichten. Ook kwamen er artikelen over de juiste uitrusting voor Mt. Fuji naar voren. 

Google kondigt MUM aan

Doordat MUM multimodaal is, begrijpt het naast tekst ook afbeeldingen en video. “Stel je voor dat je een foto neemt van je wandelschoenen en vraagt ‘Kan ik deze gebruiken om Mt. Fuji te beklimmen?’”, zegt Google’s Prabhakar Raghavan uit tijdens de presentatie. “MUM begrijpt wat er op de afbeelding staat en wat de intentie achter je zoekopdracht is”, legt Raghavan uit.

In dit hypothetische scenario, zou MUM de zoeker laten weten of zijn uitrusting geschikt is en verwijst hem door naar een lijst met aanbevolen materiaal op een Mt. Fuji blog. 

Waarom is deze update zo belangrijk?

Google integreert veel verschillende taken samen om een samenhangende zoekervaring te creëren. Als Google hierin slaagt, wordt informatie over verschillende media (tekst, afbeeldingen en video) en talen toegankelijker. Als MUM daadwerkelijk zo werkt als Google liet zien tijdens zijn I/O-event, kunnen mensen zoekopdrachten uitvoeren waarvan we altijd gedacht hebben dat ze te ingewikkeld zijn voor machines. 

Tijdens de pandemie zagen we al dat zoekgedrag veranderde en dat bedrijven zich daarop moesten aanpassen. Voor nu moeten nog even afwachten wat voor impact MUM gaat hebben op de manier waarop mensen zoeken. Wel weten we dat concurrerende zoekmachines het heel zwaar gaan krijgen om het tegen Google op te nemen nadat MUM succesvol wordt uitgerold. 

Bron: Search Engine Land

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen