Kringen Google+ ultiem marketingmiddel
arrow_drop_up arrow_drop_down
6 januari 2015 

Kringen: de reden waarom Google+ een geweldig marketingmiddel is

Google+ is een ondergewaardeerd sociaal platform wat mij betreft. En dat is deels aan Google zelf te wijten, die maar niet voor elkaar krijgt om mensen te overtuigen van de unieke kracht die er schuilt in Google+. En die mensen maar niet duidelijk maakt dat het nooit bedoeld is als zogenaamde “Facebook killer”. Google+ specialist Daniel Mulder quoot technologiegoeroe Guy Kawasaki op zijn Google+ Marketing blog over de verschillen tussen de drie belangrijkste sociale media:

Guy Kawasaki over Twitter versus Facebook versus Google+

Google+ verbindt mensen door hun passies

Waar Facebook heel duidelijk gebruikt wordt door mensen om contact te houden met vrienden, familie en kennissen, maar ook mensen waarmee ze anders geen contact meer mee zouden hebben, zie ik op Google+ mensen elkaar opzoeken op basis van gedeelde interesses. Ze delen hun passies, en daarmee ook kennis. Op basis hiervan kun je zelfs aannemen dat mensen die jouw Google Mijn Bedrijf pagina volgen, ook echt betrokken zijn bij jouw bedrijf. De meeste actieve gebruikers die ik spreek zijn dan ook vooral enthousiast over de Google+ Community’s. Voor bedrijven en organisaties is er echter een onderbelicht voordeel: doelgroepen gericht bereiken door middel van kringen.

Kringen: (doel)groepen bereiken, ook als ze jou niet volgen

Bij andere sociale media bereik je alleen mensen die jou volgen, tenzij je adverteert. Bij Google+ kun je zelf je doelgroep zoeken en toevoegen aan je kringen (circles). Jij bepaalt wie je aan welke kringen toevoegt en maakt zelf de voor jou relevante kringen aan. En met die kringen kun je jouw nieuws en informatie delen, per kring of meerdere kringen tegelijk. Perfecte marketing natuurlijk, want op welk sociaal medium kun je zo gericht je berichten delen?

Bereik je klanten zoals hén past!

Deze kringen gelden niet alleen voor je persoonlijke Google+account. Ook op Google Mijn Bedrijf kun zelf je klanten volgen/toevoegen en deze segmenteren in kringen. Voor je begint met mensen toevoegen, is het verstandig te bepalen welke kringen er belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Welke doelgroepen wil je kunnen benaderen om ze informatie te bieden die hen het beste past? In onderstaande voorbeeld zie je een aantal van de kringen die ik gebruik voor mijn bedrijfspagina Letterzaken.

Voeg klanten toe aan de juiste kringen voor marketingdoeleinden
Kies zelf aan welke kring of kringen je mensen of zelfs bedrijven toevoegt.

Hoe pas je dit toe: een praktijkvoorbeeld

Een mooi voorbeeld is Mondzorg Surhuisterveen. Deze tandartspraktijk heeft een Google Mjin Bedrijf pagina, die verder (nog) niet actief is. Om klanten op de hoogte te brengen van voor hen relevante informatie, kan Mondzorg Surhuisterveen klanten onderbrengen in kringen gebaseerd op demografische gegevens:

  • gezinnen met kinderen tot 18 jaar
  • stellen tot 40 jaar zonder kinderen
  • jong volwassenen van 18 tot 25 jaar (thuiswonend)
  • jong volwassenen van 18 tot 25 jaar (uitwonend)
  • echtparen zonder kinderen tot 65 jaar

Dit zijn enkele voorbeelden uit de losse pols. Ieder bedrijf kan zelf bedenken welke relevante doelgroepen er zijn, gebaseerd op haar eigen criteria. Bij ieder bericht op Google+ kun je selecteren naar welke kringen je deze verstuurt. Dit betekent dat je niet iedereen lastigvalt met berichten die mogelijk niet relevant zijn voor hen.

Hoe zet je die kringen dan in?

In het geval van Mondzorg Surhuisterveen kan het bedrijf bij wijzigingen in bijvoorbeeld zorgverzekering de klanten die deze wijzigingen (mogelijk) treft informeren. Wanneer een wijziging gaat over de kinderen -die tot 18 jaar automatisch meeverzekerd zijn- kunnen ze kiezen om het bericht alleen te versturen aan de kring gezinnen met kinderen tot 18 jaar. Zo komt het bericht enkel bij de doelgroep terecht die het aangaat en zal het aantal mensen dat het bericht als niet relevant ervaart kleiner zijn dan bij een algemeen bericht aan iedereen. Per bericht kun je de keuze maken met wie je dit deelt.

Kies je kringen voor je een bericht plaatst op Google+

Een ander voorbeeld: de rijschool

Bij een rijschool kun je drie heel verschillende doelgroepen onderscheiden, die alle drie een totaal andere benadering vragen:

  1. Jongeren tot 16 1/2 jaar
  2. Mensen vanaf 16 1/2 jaar zonder rijbewijs
  3. Mensen vanaf 17 met rijbewijs*

*met 2toDrive mag je vanaf de dag dat je 17 wordt rijexamen doen

Deze drie groepen hebben allemaal behoefte aan totaal andere informatie. Wanneer je als rijschool algemene berichten ‘Openbaar’ plaatst, bereik je al je volgers. Door een bericht te versturen aan geselecteerde kringen, ontvangt de door jou bepaalde doelgroep jouw bericht, zelfs als ze jou niet volgen. Heb je een bericht voor mensen die zich oriënteren op een rijschool, dan hebben de kringen 2 en 3 er geen enkel belang bij en deel je deze enkel met kring 1. Zo stuur je heel gericht je berichten naar 1 of meerdere groepen klanten.

Maar niemand gebruikt Google+!

Een veelgehoord bezwaar is dat niemand Google+ gebruikt. Natuurlijk zijn er minder actieve gebruikers op Google+ dan op Facebook, dat neemt echter niet weg dat Google+ interessant is. Ten eerste is Google+ nog maar actief sinds 2011 en groeit mede daardoor het aantal actieve gebruikers op het moment behoorlijk. Ten tweede lijkt de activiteit laag wanneer je zelf niemand volgt. De statistieken laten echter een gestage groei van het aantal actieve gebruikers zien. Ongemerkt behoort Google+ tot de top 5 van de meest gebruikte sociale media in Nederland met maandelijks meer dan 2.000.000 actieve gebruikers. Je kunt er beter maar bij zijn!

Google+ stijging in grafiek gebruik sociale media in Nederland
Gebruik sociale media in Nederland (bron: Marketingfacts via Comscore)

Begin nu en boek dit jaar nog resultaat met Google+

In bovenstaande grafiek zie je hoe Google+ gestaag groeit. De daling die in oktober 2014 zichtbaar is, is de eerste daling in jaren en wat dit voor de toekomst betekent valt enkel af te wachten. Feit is wel dat Google+ gestaag groeide de afgelopen jaren en het aantal actieve gebruikers in Nederland in 2 jaar zelfs meer dan verdubbeld is. Zet hier tegenover dat Twitter sinds januari 2014 ruim met 1/3 is gekrompen en bepaal dan in hoeverre jouw doelgroep zich op deze platforms bevindt.

Ik adviseer om alvast alles in te richten om Google+ in te zetten en hierbij vooral te focussen op de kringen die voor jouw onderneming of organisatie van belang zijn. Ga er eens een goed half jaar mee aan de slag en zie dan welke resultaten je boekt. De statistieken krijg je erbij, en zijn ook via de app voor je mobiele telefoon of tablet in te zien.

Deel jouw inzichten en ervaringen!

Nu ben ik benieuwd: zet jij Google+ al (actief) in of ga je dat nu doen? Wil je iets kwijt of vragen? Laat je reactie hieronder achter en plaats jouw Google Mijn Bedrijf pagina in de reactie, wie weet wat voor feedback je nog krijgt!

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?
Kees Lamper

Door

Kees Lamper

op 7 January 2015

alweer een interessant stuk Nathan! Ik mis alleen nog ergens dat recente Google+ heel hoog in de zoekresultaten terug komen. Of gaat je volgende post daarover ;-) Ik gebruik het enkel om berichten te posten, ben niet actief met kringen bezig. Mijn Google Mijn bedrijf is terug te vinden op https://plus.google.com/+LamperdesignNld Groet, Kees

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 7 January 2015

Dank voor je compliment Kees, dat waardeer ik zeer! De recente Google+ posts komen enkel hoog in de zoekresultaten wanneer iemand ingelogd is met zijn Google account en jouw in je kringen heeft. Ik vind het persoonlijk veel minder interessant dan de kringen. Met de kringen kun jij namelijk zelf mensen en bedrijven toevoegen met wie jij jouw informatie wilt delen, zelfs zonder dat ze jou volgen. Hoe direct wil je je social marketing hebben? :) Mijn pagina trouwens ook even, voor hen die mij nog niet volgen: https://plus.google.com/+LetterzakenNl/posts

Freek

Door

Freek

op 15 January 2015

Dag Nathan, Mooi stuk weer! Ik was even benieuwd hoe het precies werkt met het ontvangen van berichten door mensen die jou niet volgen. Je kunt heel willekeurig de namen kiezen voor deze kringen, sturen zij het bericht naar mensen die vergelijkbaar zijn als die ik in mijn kringen heb?

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 15 January 2015

Hoi Freek, Dank voor je compliment. Je deelt het bericht zelf met jouw kringen en voor zover ik weet blijft het daarbij. Je zult dus zelf op zoek moeten naar je doelgroep op Google+, deze toevoegen aan de passende kring of kringen en dan berichten delen met die kringen. Voordeel ten opzichte van zowel Facebook als Twitter is dat je dus een bericht stuurt naar mensen die jou niet volgen. Overigens kun je het bericht ook tegelijkertijd versturen naar community's waar je lid van bent! Is je vraag zo voldoende beantwoord?

Priscilla

Door

Priscilla

op 16 January 2015

Ik heb een vraag die ik maar nergens kan vinden, ik volg mensen maar hoe kan ik zien of die mij ook volgen? Zonder daar in de volg lijst voor te kijken? Bedoel bij twitter kan je direct zien of diegene die jij volgt, jouw terug volgt.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 16 January 2015

Er is helaas geen manier om dit te zien zoals dat op Twitter kan Priscilla. Niet in lijsten in ieder geval. Dit kun je enkel zien door naar iemands profiel te gaan, waar je dan een bolletje met één pijltje of twee pijltjes erin ziet.

Marc de Groot

Door

Marc de Groot

op 16 January 2015

Nathan, in hoeverre geldt dit verhaal ook voor het delen van berichten met Communities waar je lid van bent? Hetzelfde als de zelf opgebouwde kringen of zit ik er helemaal naast?

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 16 January 2015

Je kunt bij berichten ook direct kiezen in welke community's je ze wilt delen. Eerlijk gezegd vind ik dat zelf geen goed idee, omdat iedere community zijn eigen onderwerp en cultuur heeft en je daar wat mij betreft het bericht op moet aanpassen. Net als dat er verschillende typen berichten per sociaal platform (Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+) noodzakelijk zijn, vind ik dat ook voor community's. Daarnaast vind ik dat je eenzelfde bericht beter niet ineens naar alle kanalen stuurt. Iemand die jou op meerdere kanalen tegenkomt, zal dit mogelijk niet op prijs stellen, maar vooral: als je een en ander spreidt, heb je een veel grotere kans op een groter bereik.

Stef Ringoot

Door

Stef Ringoot

op 19 July 2015

Hm... Ik ben er ondertussen ook mee bezig, met google+ Maar usability technisch vind ik het allemaal wat verwarrend. Er lopen nogal wat zaken door elkaar en dat zorgt voor veel onduidelijkheid, google+, google eigen bedrijf, maps, zoeken... Overal krijg je wat anders te zien... En ook de app op de ipad toont andere dingen dan op de pc... Google+ heeft veel volgens mij veel potentie, meer dan Linkedin, twitter en pienterst. (Facebook gebruiken niet... Te agressief bedrijfsmodel en ik voorspel dat het binnen dit en 4 jaar over en out is) maar het mag dus allemaal wat logischer worden. Groet, Stef

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 19 July 2015

Hier ben ik het zeker met je eens Stef. De usability is allemaal ietwat verouderd en onlogisch. Overigens denk ik dat Google+ niet een erg lang leven is voorspeld.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 19 July 2015

Eens Stef. Google heeft een puike zoekmachine, die vooralsnog ongeëvenaard is. Maar andere producten van ze zijn niet altijd even gebruiksvriendelijk. Zowel de Google+app als de Google Mijn Bedrijf app zijn niet heel makkelijk in gebruik. De communities zijn wat mij betreft ook echt super, beter dan de groepen op LinkedIn. Dus laten we hopen dat ze nog wat verbeteringen gaan doorvoeren om een en ander gebruiksvriendelijker te maken.

L.E. Groesbeek

Door

L.E. Groesbeek

op 10 October 2016

Google+: ik blijf er problemen mee houden. Zo heb ik al sinds jaar en dag op de een of andere manier twee profielen: een merkaccount en een account onder mijn eigen naam. Mijn 'eigen naam'-account heeft veel meer volgers, dus eigenlijk gebruik ik alleen dit account, maar ik zou niet weten hoe ik beide accounts kan samenvoegen.

Reactie plaatsen