Google+ zal terrein winnen in Nederland
17 maart 2014 

Column: Google+ zal terrein blijven winnen!

Een social media platform wat de laatste jaren, en vooral de laatste tijd, erg in opkomst is en veel terrein aan het winnen is heet Google+. Google+ is met grote stappen vooruit gegaan, en ontwikkeld zich duidelijk als een social media platform welke niet mag ontbreken is uw social media strategie, zeker omdat het een Google onderdeel is, en dat maakt het voor de zoekmachine resultaten erg aantrekkelijk. En ik moet uit eigen ervaring zeggen dat Google het goed voor elkaar heeft, Google+ heeft zich ontplooit tot een degelijk en stabiel social media platform, zelf ben ik ook actief op Google+ en ik vindt het elke dag leuker en interessanter worden.

Er zijn veel mensen die zeggen dat Google+ het nieuwe Facebook gaat worden, echter ben ik het daar niet mee eens. Naast Google+ heb ik ook een Facebook account en ik ben nadat ik deze discussies tegenkwam beide social media platformen met elkaar gaan vergelijken om te zien of Google+ inderdaad het nieuwe Facebook gaat worden.

Als we kijken naar hoe Facebook door individuen wordt ingezet, dan is dat voornamelijk voor privé gebruik. En met bijna 9 miljoen gebruikers, waarvan er ruim 6 miljoen dagelijks inloggen is Facebook in Nederland verreweg het populairste social media platform. Als ik kijk naar hoe Google plus wordt gebruikt door de mensen die ik volg, en ja dat zijn er meer dan één, dan zie ik dat het vooral zakelijk gebruikt wordt. En als het niet zakelijk is dan is het om nieuws of informatie te delen. En om de statistieken af te maken, Google+ heeft momenteel ruim 3 miljoen gebruikers waarvan 1 miljoen dagelijks inlogt.

Maar, zoals bij Facebook veelal het geval is, zie ik op Google+ geen berichten zoals “net met de hond naar de kapper geweest, ze is weer mooi geknipt” of “lekker feesten vanavond bij café het Tunneke!”. Nee, bij Google+ draait het naar mijn mening meer om informatieve berichten, en dat maakt Google+ naar mijn mening zakelijker dan Facebook. En is dat erg? Nee zeker niet! Google+ onderscheidt zich op deze manier in mijn ogen van de andere social media platformen!

Het zakelijke platform wat wij kennen in LinkedIn, dit is het platform voor bedrijven en werkzoekenden, verder is Twitter ook redelijk zakelijk maar door zijn vluchtigheid, waardoor de diverse berichten sneller afgewisseld worden, vind ik Twitter neutraler. Ik denk dat Google+ een mooie combinatie is van Facebook en LinkedIn, het sociale van Facebook en het zakelijke van LinkedIn maakt Google+ informatief. Nogmaals, in mijn ogen een mooie combinatie en de kracht van Google+, echter om deze reden denk ik dat Google+ nooit Facebook zal worden of het zal verslaan. Wel zal Google+ groot worden en zal het ruimte bieden voor mensen die uitgekeken zijn op Facebook met zijn sociale geneuzel over koetjes en kalfjes.

Wat Google+ verder heel goed doet is dat men de tijdlijn kan selecteren op kring, wanneer men iemand of een pagina gaat volgen kan men deze onderverdelen in kringen. Zo kunt u een kring maken speciaal voor uw vrienden, familie, collega’s of u maakt kringen op onderwerp, zoals SEO of online marketing, hier plaatst u dan de personen per onderwerp die u volgt. Het voordeel hiervan is dat u gerichter uw berichten kan lezen, dat is ideaal wanneer u bijvoorbeeld ’s ochtend bij de koffie wilt weten wat er in online marketing land speelt, want normaal gesproken staan alle berichten door elkaar op uw tijdlijn en wordt het zoeken naar de berichten waarin u op dat moment geïnteresseerd bent. Meer informatie over Google+ kringen?

Google Communities

Maar Google+ doet meer, Google+ heeft bijvoorbeeld de communities in het leven geroepen. Deze communities zijn thema gerelateerde platformen binnen Google+ waar men in gesprek of discussie kan gaan met gelijkgestemden. Zo is er een communitie voor Hootsuite gebruikers, of voor mensen die geïnteresseerd zijn in SEO. In deze communities kan men berichten plaatsen, met bijvoorbeeld een vraag, gericht aan de andere leden van deze communitie, hierdoor weet je zeker dat je gericht antwoord terug zult krijgen. Plaats je deze vraag openbaar op jou profiel dan kan iedereen erop reageren, of zij er nu verstand van hebben of niet. Erg handig dus deze communities.

Google Hangouts

Verder zijn er de Hangouts, dit is een functie om met elkaar te kunnen chatten, via de telefoon doormiddel van een app, of gewoon via jou profiel op de desktop. Er werd gesuggereerd dat Google Hangouts weleens de vervanger zou kunnen worden van WhatsApp, we shall see… Ik ben van mening dat de Google Hangouts een mooie toevoeging zijn, men kan bijvoorbeeld een “Hangout on Air” uitvoeren, hierbij wordt er bijvoorbeeld iemand geïnterviewd en ondertussen kunnen de mensen dit interview live volgen van over de hele wereld, of ze kunnen het later terugluisteren. Maar men kan ook een groepsgesprek doormiddel van een “Video-Hangout” voeren met maximaal tien mensen, bijvoorbeeld als je met een aantal mensen iets moet bespreken dan is dit erg handig. Ook door deze opties van de Hangouts ben ik van mening dat Google+ onderscheidend bezig is, behalve bij Skype heb ik deze optie nog niet gezien.

Google Bedrijfspagina’s

Maar Google+ heeft ook de bedrijfspagina’s, ideaal voor wanneer u uw bedrijf wilt promoten op Google+. Wat ik mooi vind aan de bedrijfspagina van Google+ is dat er veel extra opties zijn. Zo kan met Google Analytics eraan koppelen, zodat men kan zien hoe het met de website bezoeken gaat. Men kan ook gebruik maken van de Insights, zo kan met zien hoe de bedrijfspagina het doet, hoeveel weergaven er zijn geweest en hoe de interactie op de berichten was. Verder kan men de bedrijfspagina laten verifiëren zodat men onder andere op Google Places zichtbaar is en jou bedrijf zichtbaar is op Google Maps, en men ziet dat men te maken heeft met een echt bedrijf. Dus heeft u een bedrijf maar nog geen bedrijfspagina op Google+? Ik zeg doen!

Zoals u ziet heeft Google+ veel mogelijkheden, en dan hebben wij nog niet eens alles behandeld, dat doen we in een vervolg blog. Maar zo heeft u in ieder geval een indruk gekregen van wat Google+ is, en wat het voor u kan betekenen.

Over de schrijver
Mijn naam is Mike Nuijs en ik ben eigenaar van Media Conversia en Uw Social Media Marketing. Mijn missie is om ondernemers te overtuigen van een goed en degelijk online marketing plan en een stevige social media strategie. Social Media is een vijver en ik leer ondernemers er in te vissen! Mocht u vragen hebben neem dan contact met mij op via de mail, telefoon of één van mijn social media kanalen.
Reactie plaatsen