Google+ tijdverspilling voor ondernemers?
4 april 2014 

Is Google+ tijdverspilling voor de ondernemer?

Sociale media, waaronder Google+, behoren tot de grootste uitdaging van de moderne ondernemer. Moet je nu echt tijd steken in al die sociale media en moet je nu werkelijk overal aanwezig zijn? En dan komt er weer zo’n figuur je vertellen dat je toch echt actiever aanwezig moet zijn op Twitter, Facebook, LinkedIn of Pinterest. En  nu moet ik zeker ook nog op Google+? Jazeker moet je op Google+. Sterker: grote kans dat je er al een account hebt.

Google+: de voordelen

Waarom zou je als ondernemer tijd steken in nóg een sociaal netwerk? Ik som hier een aantal belangrijke voordelen van Google+ voor je op:

  1. Google Authorship: door de koppeling van je Google+profiel met jouw website (en andere websites waar je bijdragen aan levert), kan Google jouw profielfoto jou als auteur koppelen aan de zoekresultaten. Je maakt hiermee de zoekresultaten niet alleen persoonlijk, maar valt er ook eerder mee op. UPDATE juli 2014: Begin juli 2014 heeft Google de weergave van de auteursfoto gedeactiveerd. Deze wordt nog wel weergegeven bij zoekresultaten uit Google+, mits je ingelogd bent met je Google account. Wat wel is gebleven is de vermelding van de naam van de auteur. Wat er in de toekomst nog gaat wijzigen aan Google Authorship valt niet te voorspellen. UPDATE september 2014: Google Authorship is inmiddels volledig verdwenen. Dat neemt niet weg dat er (toekomstige) voordelen zitten aan de koppeling met jou als auteur. De verwachting is dat de komende jaren de Author Rank wel een rol gaat spelen
  2. Lokaal vindbaar: maak een lokale bedrijfspagina aan (als je niet ooit al Google Places hebt aangemaakt) om je lokale vindbaarheid te vergroten. Met een geverifieerde lokale bedrijfspagina op Google+ wordt jouw bedrijf weergegeven in Google Maps.
  3. Recensies ontvangen: op je lokale bedrijfspagina kunnen je klanten een recensie achterlaten. Je recensies worden vertoond in de zoekresultaten zodra je er 5 of meer hebt ontvangen. Hiervoor moet je echter wel de koppeling maken tussen je website en je lokale bedrijfspagina.
  4. SEO-factor: hoewel er nog veel discussie bestaat over hoe Google+ wel en niet bijdraagt aan bijvoorbeeld je PageRank (zoals hier op Moz), zie ik zelf resultaten die ik niet anders dan aan Google+ kan toewijzen. Ik licht dit punt hieronder verder toe.

Google+ als SEO-factor

Voor de invloed van Google+ op je vindbaarheid heb ik meerdere voorbeelden. Allereerst mijn eigen site, waarbij ik met de belangrijkste zoektermen vrijwel direct na de koppeling van mijn Google+profiel met mijn site omhoog schoot in Google. Op de zoekterm “SEO teksten” bleef ik al enkele maanden steken in de subtop op pagina 2. Ik stond al die tijd zo ergens tussen positie 11 en positie 16. Totdat de zogenaamde rel=”author” koppeling werd gemaakt.

Ik steeg naar positie 9 en had mijn eerste positie op de eerste pagina in Google te pakken! Daar hield het niet op, ik steeg door naar 8, toen 7 en blijf nu redelijk stabiel op positie 6. Onlangs zakte ik weer naar 7 of 8 en toen ik weer actiever werd op Google+ zag ik mijn positie verbeteren. Althans, ik werd onder andere weer actiever op Google+. De rel=”author” koppeling heeft mij geen windeieren gelegd. En mij niet alleen! UPDATE september 2014: zoals hiervoor al aangegeven is het Google Authorship inmiddels verdwenen, maar zal Author Rank naar verwachting wel een rol (blijven) spelen. Zolang mijn posities niet worden aangetast, lijkt het me aannemelijk dat deze zijn gekoppeld aan de rel=”author”. En dus is dat geen effect van Google Authorship, maar kan deze mogelijk worden toegewezen aan Author Rank.

 

Google+ als SEO-factor

In bovenstaande afbeelding zie je een collega tekstschrijver die tot voor kort halverwege de eerste pagina van Google  stond met de zoekterm “tekstschrijver dedemsvaart”. Met de rel=”author” koppeling en regelmatig publiceren van blogs op Google+ is ze gestegen naar de eerste positie.

UPDATE augustus 2014: Bovenstaande vermelding met profielfoto en auteursnaam is (zoals hierboven in ‘Google+: de voordelen’ al genoemd) niet meer van toepassing. Niettemin heeft de rel=”author” koppeling mij een stevige positie in Google opgeleverd (zoek maar eens op “webteksten” of “seo-teksten”) en is de kans groot dat Google deze metadata leest en gebruikt, of in de toekomst (weer) zal gebruiken.

Links plaatsen op Google+

Er zijn vele mogelijkheden om links te plaatsen op Google+. Het meest vanzelfsprekend is om de website van je bedrijf op je (lokale) bedrijfspagina te plaatsen. Daarnaast kun je op de volgende manieren links kwijt op Google+:

Via je Google+profiel 

  • Links naar sites waar je aan bijdraagt (“Bijdrager aan” in de Links sectie)
  • Algemene links naar sites die je op je profiel wilt delen (Links sectie)
  • In je posts, wanneer je deze invoegt met de ‘Link’ knop
Link plaatsen in een bericht op Google+
Link invoegen in een bericht op Google+

Via je Google+pagina

  • Op de omslag van je bedrijfspagina
  • In de contactgegevens van je bedrijf
  • In je bedrijfsomschrijving, door middel van ankertekst
  • In je posts, wanneer je deze invoegt met de ‘Link’ knop

Niet alle links geven PageRank mee aan de website waarnaar je linkt. SEOguru en Rankwise hebben onderzocht welke links DoFollow zijn en welke niet. Samen hebben ze de resultaten van het onderzoek gepubliceerd op Rankwise.net. Let wel: Google kan zomaar wijzigen aanbrengen. Wat vandaag een DoFollow link is, kan morgen ineens NoFollow zijn.

 Overige voordelen van Google+

Buiten het feit dat Google+ invloed heeft op je ranking in Google’s zoekresultaten, zijn er diverse andere redenen waarom Google+ interessant is om zakelijk in te zetten:

  1. Klanten per categorie informeren: wanneer je de volgers van je pagina terugvolgt, kun je ze indelen in cirkels die je zelf aanmaakt. Zo kun je klanten in groepen indelen en per groep informeren, omdat je per bericht bepaalt naar welke kringen je deze stuurt.
  2. Berichten direct zichtbaar in Google: wanneer je berichten plaatst op Google+, worden deze direct door Google geïndexeerd. Wanneer je volgers met hun Google-profiel zijn ingelogd, kunnen ze zomaar jouw bericht in de zoekresultaten tegenkomen.
  3. Google Hangouts: Google Hangouts is een mooie mogelijkheid om rechtstreeks met je doelgroep te communiceren. Hangouts On Air is hiervan het mooiste voorbeeld.
  4. Communities: de Google+ communities zitten vol met betrokken mensen die hun kennis en ervaring delen met elkaar. Vooral op het gebied van vakkennis!
  5. Direct toegang tot Google Analytics: wanneer jij je website hebt gekoppeld aan je Google+ bedrijfspagina, vind je in de beheeromgeving van je pagina direct een beknopt overzicht van Google Analytics. Mits je Analytics aan je website gekoppeld hebt uiteraard. En je klikt zó door naar Analytics.
  6. Google+ kringen: Je kunt mensen en bedrijven indelen in Google+ kringen waardoor je specifiek berichten kunt sturen naar een bepaalde kringen en zo het overzicht kunt bewaren.

Kortom, veel interessante mogelijkheden. En Google kennende, worden de mogelijkheden nog wel uitgebreid.

Is Google+ tijdverspilling?

Op de vraag waarmee dit blog opent geef ik het antwoord niet. Je moet zelf bepalen of Google+ van belang is voor jouw bedrijf. Weeg de genoemde factoren voor jezelf, of bepaal welke voordelen tellen voor jouw bedrijf. Je publiek zit nog overwegend op andere sociale media. Maar Google+ groeit door, dat is zeker.

Zie jij de kansen voor jouw bedrijf? Laat hieronder weten hoe je over Google+ denkt!

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?
Erik Hermeler

Door

Erik Hermeler

op 4 April 2014

Hoi Nathan, leuk artikel! Ik gebruik zelf ook veel Google+ en overtuig klanten er ook van om gebruik te maken van Google+. Veel zien het nut er nog niet van in, maar voor sommige bedrijven is het toch handig om ook daar nieuwe producten op te promoten. Wel merk ik dat je er wel iets mee moet doen, maar dat is hetzelfde als het gebruik van Twitter en Facebook. Wanneer je zo nu en dan iets plaatst in Google+ of je mengt in discussies, versterk je het verkeer naar je website.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 4 April 2014

Dank voor je reactie Erik. Inderdaad helpt ook Google+ mee om het verkeer naar je website te leiden. De kritische kanttekening daarbij is dan wel dat je dan het beste wel analyseert waar je doelgroep vooral zit. De gemiddelde consument zit in Nederland vooral nog op Facebook en minder op Google+. Dus wil je als levensmiddelenproducent meer aandacht, dan zie ik Facebook nog wel als beste sociale netwerk. Google+ heeft echter weer andere voordelen en zoals deze week uit onderzoek bleek, is de bezoekduur (in de VS ) Google+ na YouTube het langst. En Google+ blijft duidelijk groeien. De SEO-voordelen zijn ook niet uit te vlakken en daar kun je nu van profiteren en daarmee vooroplopen ten opzichte van je concurrenten.

Richard Scheurwater-Donker

Door

Richard Scheurwater-Donker

op 4 April 2014

Voor mij is het belang van Google+ inmiddels meer dan duidelijk geworden. Je kunt qua marketingstrategie voor jouw bedrijf natuurlijk meerdere wegen onderzoeken en bewandelen, maar persoonlijk vind ik Google+ niet alleen een heel prettig platform om op actief te zijn, ik zie er ook veel potentie in qua groei en het uitbreiden van het online zakelijke netwerk. Tel daarbij op de voordelen die je kunt behalen met betrekking tot de vindbaarheid in de zoekmachine van Google en de vraag die als titel fungeert voor dit onderwerp kan worden beantwoordt met en overduidelijk "Nee" wat mij betreft. Wel moet je, zoals volgens mij met alle sociale media het geval is, actief bezig zijn met de account(s) die je beheert en geduldig zijn met de resultaten die het kan geven qua eventuele extra leads en/of omzet. Buiten dat om is het voor mij een mooi platform om kennis te delen, te leren en fijne (online) contacten te onderhouden.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 4 April 2014

Ik kan wat je zegt alleen maar onderschrijven Richard. Klopt als een zwerende vinger, sluit als een bus ;-) Begrijp ik het goed dat mijn blog je niet eens de laatste zet heeft gegeven, maar dat je die conclusie zelf al had getrokken?

Jules Leenders - Stein

Door

Jules Leenders - Stein

op 4 April 2014

He, ik was nu net op zoek naar het antwoord op de vraag die je in de titel stelde. Ik merk de laatste tijd dat Twitter en Facebook op de een of andere manier minder interessant zijn geworden. Mensen lijken er minder in geïnteresseerd te zijn en ook Google neemt minder mee in zijn zoekresultaten. Google+ is daarentegen opkomend en het grootste voordeel, je posts op G+ worden een stuk beter meegenomen in de zoekresultaten op Google zelf. Ik heb onlangs ook de rel=”author” koppeling gemaakt met mijn site. Stond ik in december nog op pagina 12 met een zoekterm, in de afgelopen weken heb ik echt een enorme spurt meegemaakt. Niet alleen wekelijks kom ik een pagina hoger in de zoekresultaten, deze week zelfs 2 pagina's hoger! Inmiddels sta ik op pagina 3. Ik durf echter niet met zekerheid te zeggen dat de rel=”author” hier 100% mee te maken heeft. Ik heb ook gewerkt aan diverse andere SEO onderdelen van mijn site.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 4 April 2014

Mooi om dit te lezen Jules! Ook bij mij werden de resultaten beduidend beter na de rel="author"-koppeling. Ook bij partners en klanten heb ik vergelijkbare stijgingen in Google gezien. Je berichten zien jij en je volgers vooral wanneer ze ergens op zoeken in Google. Het valt mij op dat wanneer ik ingelogd ben, ik beduidend meer resultaten uit Google+ te zien krijg dan wanneer ik niet ingelogd ben in Google. Daarmee personaliseert Google je zoekresultaten veel sterker dan het al deed door koppeling aan geo-locatie en dergelijke. En wat betreft de concurrentie: sinds Facebook heeft aangekondigd je berichten nog minder te vertonen, tenzij je gaat betalen, wordt Facebook in ieder geval steeds minder interessant voor -in ieder geval de kleine- ondernemers.

Philippe Pappaert

Door

Philippe Pappaert

op 5 April 2014

Uitstekend artikel. Google+ is zeer belangrijk voor je bedrijf. Daar ben ik 100% van overtuigd. Zoals anderen hierboven al vermelden, je moet er uiteraard ook actief op blijven. Een account maken en niets doen zal ook niets opleveren. Google+ zal naar mijn mening ook sterk groeien de komende jaren. Het is gewoon een geweldig platform waar je heel veel dingen mee kan doen. Dus is het tijdverspilling? Naar mijn bescheiden mening, absoluut niet ;)

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 5 April 2014

Dank voor je compliment Philippe. Ik deel je overtuiging dat Google+ heel belangrijk is voor bedrijven en merken. Er liggen kansen en in tegenstelling tot Facebook worden al je berichten gewoon vertoond. Uit een onderzoek door het toonaangevende Amerikaanse bureau Forrester bleek dat Google+ alleen YouTube voor zich moet laten in de tijd die bezoekers op de site doorbrengen: http://blogs.forrester.com/nate_elliott/14-03-31-why_every_marketer_should_use_google_plus Dus tijdverspilling is het wat mij betreft ook zeker niet, wel een investering die zich dus uiteindelijk terugverdient. Heb ik tóch mijn mening nog gegeven ;-)

Daniel Mulder

Door

Daniel Mulder

op 5 April 2014

Hoi Nathan, Leuk stuk, Informatief en leest lekker. Ga zo door! Bedankt voor de verwijzing naar de backlinking cheat van Alain Sadon en mijzelf. Altijd leuk als dat gebeurd. Ik sprak Alain net en het schijnt dat de links nu weer nofollow zijn gemaakt. Dus je woorden hebben hun profetische waarde nu al waargemaakt. Zelf met ik er nog naar kijken en vermoed dat er nog wel followed links zijn maar dat moet ik dus uitzoeken. Google+ is zeker geen tijdverspilling als je je huiswerk doet zoals je terecht aangeeeft. Net als dat Nederland 1 misschien minder geschikt is dan MTV voor reclame voor een mobiel abbonement voor jongeren. Dat zal wel zo blijven ook, Net als dat het verstandig is niet alles op 1 paard te wedden. Ik zie uit naar je volgende post. Gr Daniel

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 5 April 2014

Jouw reactie wordt enorm gewaardeerd Daniel, dat weet je. Verwijzing naar zo'n onderzoek is mijns inziens een vanzelfsprekendheid. Het is een goed stuk onderzoek geweest en daar verdienen jullie dus ook de credits voor. En dat het nu alweer anders (b)lijkt te zijn met DoFollow en NoFollow, geeft vooral de grilligheid van Google aan. Daarnaast zegt het ook iets over mogelijk misbruik/verkeerd gebruik door gebruikers. We weten allemaal dat Google de regels wijzigt zodra ze erachter komen dat iets als trucje gebruikt wordt. Ik ben benieuwd wat het nieuwe onderzoek gaat opleveren :-)

Chantal

Door

Chantal

op 7 April 2014

Hi Nathan, Leuk om ook eens hier een artikel van jou tegen te komen. Zelf merk ik het ook, sinds dat ik Google + actiever ben gaan gebruiken dat dit positieve gevolgen heeft voor mijn bezoekersaantallen en rankings. Ik begin Google + zelfs leuker te vinden dan Facebook en ik ben een nogal social media verslaafd persoon, haha. Vooral de community's en dat je berichten per kringen kan sturen vind ik grote pluspunten van Google +.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 8 April 2014

Leuke reactie Chantal, dank je wel. Ook ik krijg meer plezier in Google+ dan ik heb in Facebook. Toch bevinden veel potentiële klanten zich nog vooral op Facebook, dus blijf ik daar vooralsnog even wat actiever. Wat ik persoonlijk ook mis is de mogelijkheid om berichten te plannen (er is een tool, maar daarvoor moet je pc of laptop wel aan blijven staan, terwijl ik te allen tijde berichten wil kunnen publiceren) en om te switchen tussen je profiel en pagina('s) op de app. Er is ook geen app voor de pagina's, zoals Facebook wel heeft. Er valt dus zeker nog winst te behalen door Google+ met dit soort ontwikkelingen. Rest mij nog te bevestigen wat Daniel Mulder eerder meldde in zijn reactie: links in berichten zijn al niet meer DoFollow. Wat er verder veranderd is in DoFollow en NoFollow op Google+ zal Daniel of SEOguru Alain Sadon ons vast binnenkort weer melden.

Martin

Door

Martin

op 20 May 2014

Ik hecht als kleine ondernemer veel waarde aan Google + dan Een bedrijfspagina op Facebook. Zie jouw post. Goed artikel!

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 28 July 2014

Dank Martin. Deels ben ik het met je eens, vooral voor je lokale vindbaarheid is Google+ inmiddels onmisbaar. Echter voor de binding met de consument is Facebook nog wel een belangrijke tool. Zolang Facebook nog meer gebruikt wordt dan Google+ en wanneer jouw doelgroep vooral daar zit, zou het niet handig zijn om je te focussen op Google+. Dan doe je jezelf tekort.

Frederik Vermeire

Door

Frederik Vermeire

op 28 July 2014

Hallo , Google Authorship met images is er helaas uitgehaald door Google. Nu is er enkel een link naar het G+ profiel. Met vriendelijke groeten, Frederik Vermeire

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 28 July 2014

Klopt Frederik. Dat heb ik ook door de opmerkingen met "UPDATE" willen duidelijk maken. Kennelijk is het nog niet duidelijk genoeg, dus ik zal er nog wat extra nadruk op leggen. Dank voor je reactie!

Herman Wieser

Door

Herman Wieser

op 13 September 2014

Nathan, dit artikel heb ik (als beginnend Google+ gebruiker) nu twee keer rustig doorgelezen. Dank, hier heb ik wat aan! Mag ik je een (beginners)vraag stellen? Je noemt "rel=author" - kan ik ergens vinden hoe en waar ik dat kan regelen? Groet, Herman

Reactie plaatsen