Google+ Communities: Toegevoegde waarde Marketeers
arrow_drop_up arrow_drop_down
7 juli 2014 

Google+ Communities: Toegevoegde waarde voor marketeers

Op elke socialemediaplatform vind je altijd wel een aantal plekken waar je over een bepaald onderwerp samen kunt komen om je interesses en vraagstukken te delen. Op Linkedin en Facebook worden dit bijvoorbeeld ‘Groepen’ genoemd. Op Google+ vind je de ‘Communities’.

Vaak lees ik op het internet berichten in de trant van: ‘Google+ groei blijft hangen’ of ‘Is Google+ een flop?’. Uit eigen ervaring ben ik te weten gekomen dat Google+, en dan met name de communities,  een geweldige aanvulling zijn voor (online) marketeers.  Dit vooral omdat er enorm veel interessante online marketeers, SEO’ers, socialemediamarketeers te vinden zijn maar ook creatievelingen zoals fotografen zijn veelvuldig op het platform actief. Dan zijn de groeicijfers verder al van minder belang, de basis staat al tijden en de deelnemers zijn er.

Waarom Google+ Communities?

Het is door Google opgezet vanuit de gedachte mensen met een gedeelde interesse bij elkaar te brengen en elkaar de nieuwste ontwikkelingen of eigen ervaringen toe te brengen. Je krijgt dan ook meteen (nog voordat je een eigen community aanmaakt) een aantal suggesties voor communities waar je aan kunt deelnemen.

De Communities van Google+ zijn ook een aardige aanvulling voor personen die meer willen ontdekken. Waar Facebook zich richt op vriendenen familie richt Google+ zich terecht op het grotere geheel: Discover the world. En dan tik ik gelijk alle criticasters op de vingers welke al jarenlang schreeuwen dat je vrienden niet op Google+ te vinden zijn. Dat willen de meeste op Google+ niet eens!

Hoe werken Google+ Communities?

  • Een Community kan door iedereen worden aangemaakt. Het is een online gemeenschap rond een bepaald thema of interesse.
  • Er zijn 2 mogelijkheden voor het aanmaken van Communities: openbare en privé-groepen.
  • Alle openbare groepen verschijnen in de Google+ zoekresultaten en iedereen kan lid worden van deze communities.
  • In beide gevallen kunnen er meerder moderators van groepen worden aangemaakt.
  • Ook is het mogelijk om personen te bannen uit de groep.
  • Via de +1 knop kun je interessante content delen binnen de Communitie.
  • Als moderator kun je eigenhandig categorieën maken waarbinnen de uiteindelijke gesprekken, discussies en vragen zullen plaatsvinden.

De belangrijkste communities voor Marketeers

Hieronder vind je een kort overzicht van de meest interessante Nederlandse Google+ communities voor Online marketeers:

SEO Nederland

Met stip op nummer 1. Met meer dan 1000 leden en gemiddeld 4 berichten per dag is dit een hechte community. Voor al je SEO vraagstukken kun je hier terecht. Ook kun je jezelf door de aangeprezen artikelen verder inlezen in dit unieke vak en jezelf zo dus verbeteren.

WordPress Nederland

Erg handige community voor al je WordPress vraagstukken. Een complex CMS systeem als WordPress brengt altijd vragen met zich mee (Ook voor de ‘’experts’’). In deze community worden je vragen beantwoord en komen dagelijks interessante en leerzame artikelen langs.

Google+ NL

Vanzelfsprekend ook een handige community op Google+. Hier vind je alles wat met Google+ te maken heeft. Zo kun je hier terecht voor vraagstukken omtrent Hangouts, mobiele apps, Tips en trucs en meer. De community huisvest bijna 7.000 leden, wat in Nederlandse begrippen een unicum is. Leer van de experts en laat je cirkels exploderen!

Deze 3 communities bieden erg  veel mogelijkheden, interactie en antwoord op je vragen. De volgende 2 communities kunnen ook interessant zijn voor Online marketeers:

In de engelse taal zijn nog grotere communities ontstaan de laatste jaren, deze vind je op de volgende pagina: Google+ Communities for marketeers

Basis voor een succesvolle community

Heb je een bepaald expertise waar je veel kennis over bezit? Dan is het natuurlijk altijd interessant om daar een community over te starten. Dit kan over een voetbalclub zijn, Google Analytics maar ook over een hobby onderwerp zoals Fotografie. Ga voor jezelf eerst na of er genoeg groeimogelijkheden in zijn en ga na of er niet al (te) veel communities over dit onderwerp te vinden zijn (Je krijgt voordat je een eigen community aanmaakt een aantal suggesties voor communities waar je aan kunt deelnemen)

Overzichtpagina Communities

Hieronder vind je een aantal tips om een succesvolle community te starten:

Besteed tijd & aandacht

Dit is de belangrijkste en tegelijkertijd moeilijkste criterium. Wanneer je een succesvolle community wilt starten zul je ook tijd moeten besteden aan het onderhouden er van. En wat dacht je van de invulling van de community? Het is een MUST om goed na te denken over de categorieën, beschrijving, logo en de inhoud van de pagina.

Nodig contacten uit

Ook deze tip is een MUST. Een community zonder leden is een community zonder bestaansrechts. Zorg er dus ook voor dat je, nadat de community volledig is ingevuld en startklaar is, de ‘juiste contacten uitnodigd om lid te worden.

Ga niet spammen

Op dit punt lopen vele de mist in. Ook ik plaatste in het begin veel berichten van eigen hand in de community. Houd altijd in gedachte: Wat is de waarde van mijn post voor de leden. Het is leuk om wat extra bezoekers op je blog te krijgen door deze post. Maar een geïrriteerd mede-lid zal je, zacht gezegd, minder aardig vinden en je voortaan minder snel pleasen of helpen bij vragen van jouw kant.

De perfecte Google+ post

Al eerder schreef ik een artikel over de perfecte Google+ post. Nog even om je op te frissen een (vernieuwend lijstje) welke je zeker moet lezen voordat je een post in de community online gooit:

Gebruik afbeeldingen

Bijna vanzelfsprekend maar daarom niet minder belangrijk. Door het gebruik van een duidelijke foto trek je de aandacht. Gebruik wel een afbeelding die relevant is aan je post.

Plus anderen in je bericht

Doe dit alleen als het ook echt relevant is. Wanneer het door iemand anders is geschreven kan dit, ook wanneer het wellicht interessant is voor deze persoon is het mogelijk.

Stel een vraag

Vaak wordt deze tip vergeten. Wanneer je een vraag stelt aan de lezer heb je een grotere kans om interactie te creëren en zo een, hopelijk, positieve discussie te kunnen starten. Complimentjes of bedankjes werken ook enorm motiverend.

Gebruik dikgedrukt, schuingedrukt en doorgestreept

Ik merk dat vele nog niet bekend zijn met deze tip. Probeer het eens uit. Door steekwoorden dikgedrukt, schuingedrukt en/of doorgestreept neer te zetten trek je de aandacht. Gebruik deze mogelijkheid zeker niet te vaak.

Google+ post

De Google+ Communities zijn een erg mooie manier om interactie te creëeren over een bepaald onderwerp. Wij zijn benieuwd naar jullie kennis op dit gebied. Ben jij al een Google+ Community gestart?

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Patrick Heijmans

Door

Patrick Heijmans

op 7 July 2014

Hallo Chelsea, Ik ben inderdaad al een community gestart nl. webwinkel tips. Hier te vinden: https://plus.google.com/u/1/communities/107523535966153744238

Joep Franssen

Door

Joep Franssen

op 7 July 2014

Google plus communities zijn naar mijn idee de beste plekken om vragen te stellen of te discussiëren met andere mensen over onderwerpen gerelateerd aan het onderwerp van de community. Dat is dan ook de reden dat ik G+ communities heel erg handig vind.

Reactie plaatsen