arrow_drop_up arrow_drop_down
Google Page Experience update gaat in mei 2021 live en voegt labels toe aan zoekresultaten
14 december 2020 
in SEO

Google Page Experience update gaat in mei 2021 live en voegt labels toe aan zoekresultaten

Google heeft bekend gemaakt dat de Page Experience update volgend jaar mei gelanceerd wordt. Dat is ongeveer een jaar nadat Google de update voor het eerst aankondigde. We hebben nog vijf maanden om ons voor te bereiden op de update.

Met de nieuwe update wordt de verwachte gebruikerservaring op een pagina een belangrijkere factor om te scoren in de zoekresultaten. Ook gaat Google experimenteren met een ‘visuele indicator die pagina's met een uitstekende gebruikers ervaring aanduidt'.

Wat is page experience?

Om te begrijpen hoe iemand een specifieke webpagina gaat ervaren, gaat Google een aantal signalen beoordelen. Het gaat om signalen zoals de snelheid waarmee een pagina laadt, of het mobielvriendelijk is, draait op HTTPS, of er storende elementen zijn en of content verspringt tijdens het laden van de pagina.

Page experience bestaat uit een aantal bestaande ranking factoren van Google, waaronder de Mobile-friendly update, Page Speed Update, de HTTPS ranking boost, de Intrusive intersitials penalty en de safe browsing penalty. Met de update wordt de manier waarop Google snelheid en gebruiksvriendelijkheid meet verfijnd.

In de Guide to Core Web Vitals lees je meer over de belangrijkste standaarden voor gebruikerservaring.

Visuele indicatoren voor gebruikerservaring in zoekresultaten

Wanneer de Page Experience update live gaat, wil Google meerdere manieren testen om een ‘visuele indicator' te laten zien in de zoekresultaten die aangeeft of een specifiek zoekresultaat een goede gebruikerservaring heeft. Google heeft dit soort visuele indicatoren eerder laten zien met AMP iconen, slow labels en mobile-friendly labels.

“We geloven erin dat het bieden van informatie over de kwaliteit van de ervaring op een webpagina handig kan zijn voor gebruikers om te kiezen welk zoekresultaat ze willen bezoeken”, schrijft Google. “Op resultaten biedt de snippet of afbeeldingspreview meer context voor gebruikers over welke informatie een pagina biedt. Visuele indicatoren in de zoekresultaten zijn een manier om hetzelfde te doen. We werken aan een indicator die laat zien welke pagina's voldoen aan alle page experience criteria.”

Je kunt de iconen en labels die de gebruikerservaring aangeven binnenkort tegenkomen in de zoekresultaten. “We zijn van plan dit binnenkort te testen en als de test succesvol is, lanceren we het in mei 2021. In de komende maanden delen we meer details over de vooruitgang”, schrijft Google.

Hoe bereid je je voor op de Page Experience update?

Je kunt nu al beginnen met de voorbereidingen voor wanneer gebruikerservaring een ranking factor wordt. Het Site-vitaliteit rapport in Search Console is een goede plaats om te starten en een idee te krijgen van hoe je site momenteel presteert.

Nadat de update lanceert in mei 2021 zal AMP niet nodig zijn voor een artikel om getoond te worden in de Top Stories carrousel. Google blijft AMP wel ondersteunen en noemt het een van de makkelijkste en goedkoopste manieren om te zorgen voor een goede pagina ervaring. Wanneer je een AMP versie van je content publiceert, zal Google Search linken naar die cache-optimized AMP-versie om gebruikers een optimale ervaring te bieden.

Het is nog onduidelijk hoeveel impact de page experience update gaat hebben op rankings. Veel SEO-specialisten verwachten dat de daadwerkelijke impact relatief klein is, omdat veel van de page experience signalen nu ook al een factor zijn in het algoritme van Google. De visuele indicator is echter wel een extra reden om meer aandacht te schenken aan de site-vitaliteit en andere signalen voor gebruikerservaring.

Bron: SearchEngineLand

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Neli
Door

Neli

op 15 December 2020

Goed dit eindelijk in het algoritme wordt verwerkt. User experience behoort op nummer 1 te staan en niet steeds die linkjes.

Jan-Willem
Door

Jan-Willem

op 5 January 2021

Het is natuurlijk allemaal super verdrietig dat iedereen zich hier weer op richt en voor veel branches niks uit zal halen omdat grote partijen de zoekresultaten al lang gekocht hebben in een deal met Google. Kijk maar eens naar de resultaten als je bijvoorbeeld een overnachting zoekt. Het hele aspect van organisch zoek resultaat is stuk, alle uitkomsten en knoppen leiden naar de mammoet in deze branche, Booking.com. Wat nu een update van het algoritme, pure klets. En zo kan ik je nog wel wat branches noemen die gewoon inhanden zijn van de marktdominator die een fijne deal heeft met het zoekmachien Google.

Reactie plaatsen