Segmenten delen in Google Analytics [How to]
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 juni 2015 

Segmenten delen in Google Analytics

Segmenten zijn een krachtige manier om dieper te graven in je gegevens, zodat je een gedetailleerde analyse van uw gebruikers en hun gedrag kan uitvoeren. En tot voor kort was het delen van je custom segmenten niet zo eenvoudig – dus waren we enthousiast om de nieuwste update van Google te zien waardoor dit proces een stuk eenvoudiger is geworden.

Er zijn een aantal fantastische standaard segmenten beschikbaar voor toepassing op je rapporten, maar in de meeste gevallen zal je snel beginnen met het maken van aangepaste segmenten voor jouw specifieke behoeften. Echter, wanneer je aangepaste segmenten creëert, zijn ze alleen beschikbaar met jouw inloggegevens. Andere mensen die inloggen op Google Analytics zijn niet in staat om deze te zien. Voorheen had je de optie om je aangepaste segmenten te delen door het sjabloon te delen, maar als je dan achteraf veranderingen hebt gemaakt zullen andere mensen die hier toegang tot hebben deze wijzigingen niet te zien krijgen.

Dit is waar de nieuwe collaboratie optie voor aangepaste segmenten erg handig voor is … nu kan je een aangepast segment maken en deze delen met iedereen die toegang heeft tot de ‘rapporting view’. Dit betekent dat wanneer je je segment bijwerkt, het automatisch wordt bijgewerkt voor iedereen in je organisatie. Briljant!

Samenwerken en het delen van je Segmenten

  1. Open het segment paneel en kies ‘Custom’, klik op ‘Bewerken’ voor het segment dat je wenst te delen.

Custom segment Google Analytics bewerken

  1. Klik vervolgens op ‘Change’ in de rechter bovenhoek.
  1. Je kan nu de optie selecteren waardoor medewerkers het segment toe mogen passen en bewerken binnen de view.

Segment Google Analytics bewerken door andere

  1. U vindt nu je segment terug binnen de sectie ‘Gedeeld’ van het segmentatie paneel.

Je aangepaste segment kan nu gewijzigd worden door andere gebruikers die collaborate-level toegang hebben tot je Google Analytics account. Bovendien kunnen gebruikers die enkel lees-toegang hebben het segment toepassen op rapporten (zonder de mogelijkheid om deze te bewerken).

Inspiratie voor segmenten nodig?

Maak aangepaste segmenten om je te concentreren op je belangrijkste publiek, waaronder:

  • Bezoekers die een bepaald conversie doel hebben voltooid
  • High-value klanten (inclusief e-commerce transacties of doel waarden)
  • Bezoekers die betrokken zijn met specifieke marketing campagnes
  • Zeer betrokken gebruikers en bezoekers die veel pagina’s of inhoud bekijken

Je kan ook gebruik maken van de Google Analytics Solutions Gallery om vooraf geconfigureerde segmenten toe te voegen aan je account en deze te wijzigen om aan je behoeften te voldoen. Wat is het meest handige segment dat je hebt ingesteld voor je Google Analytics account? Laat het ons weten!

Over de schrijver
Deze Web Analytics Ninja deelt haar ervaringen en visie op Web Analytics met anderen door middel van trainingen te geven en de online blog van deze website. Geef haar uw statistieken en uw gegevens zullen zich omvormen tot waardevolle informatie.
Reactie plaatsen