Het vernieuwde Google Universal Analytics
9 april 2014 

Het vernieuwde Google Analytics: Universal Analytics

Toegegeven, de titel van deze blog is wellicht wat misleidend voor de ‘hardcore’ Google Analytics fans. Want Universal Analytics is er al sinds november 2012. Maar sinds 2 april 2014 is Universal Analytics uit de bèta versie. Sterker nog; voor nieuwe accounts is de klassieke versie van Google Analytics per direct niet meer beschikbaar. Nieuwe accounts gaan dus gelijk werken met Universal Analytics. In dit artikel leg ik je uit wat het verschil is en wat je moet weten over deze manier van meten.

Wat is Universal Analytics?

In november 2012 kondigde Google de nieuwe versie van Analytics aan: Universal Analytics. Met Universal Analytics is het makkelijker om het complete proces van je sitebezoeker te doorlopen. Waar de klassieke versie van Analytics vooral kijkt naar ‘visits’, is de Universal versie er voor gemaakt om ‘visitors’ te volgen. Zo is het met Universal Analytics mogelijk om jouw sitebezoekers te volgen van beginpunt tot eindpunt (lees: bestelling, aanvraging, etc.). Hier zitten soms meerdere dagen tussen en tijdens die dagen worden er meerdere devices gebruikt, zoals de tablet en desktop. Universal Analytics maakt het mogelijk om dit compleet door te meten en in kaart te brengen. Vandaar dat men bij Google spreekt; we verleggen de trend van ‘visits’ (bezoeken) naar ‘visitors’ (bezoekers).

De ‘hardcore’ Google Analytics fans, waar ik het in de inleiding over had, gebruiken deze versie van Analytics wellicht al even. Google heeft het mogelijk gemaakt om tot nu met zowel Universal als de klassieke Analytics, naast elkaar op je website, te werken. Zodoende was het dus al mogelijk om wat te spelen met Universal Analytics. Er zaten echter nog vele beperkingen aan Universal Analytics vast. Zo was het nog niet mogelijk om met remarketing lijsten te werken of met ‘audience reporting’. Vanaf 2 april is Universal Analytics echter dé nieuwe standaard geworden. Inclusief bovenstaande opties!

Hoe kan ik overstappen op Universal Analytics?

Als je gebruikt wilt maken van alle (toekomstige) nieuwe functies van Google Analytics, is het aan te raden om nu alvast over te stappen naar Universal Analytics. Dit is niet ingewikkeld. Als je ingelogd bent in je beheerdersscherm van Analytics, zie je (mits je nog niet bent overgestapt naar Universal Analytics) deze knop:

Universal Analytics upgrade

Klik daarop en alles wordt helemaal uitgelegd. Dit duurt 24 tot 48 uur. Vervolgens moet je op je site je huidige trackingcode vervangen door een nieuwe. En let the fun begin!

Wat is er nieuw bij Universal Analytics?

In vergelijking met de klassieke Analytics zijn er een aantal nieuwe functies. Ik benoem de belangrijkste (in mijn ogen):

  • User-ID & Cross-Device Reporting
  • Remarketinglijsten via Google Analytics
  • Audience reporting

User-ID & Cross-Device Reporting

In deze 24-uurs economie gebruikt iedereen meerdere devices om bepaalde informatie te zoeken. Zoals ’s ochtends in de trein op je mobiel zoeken naar een iPad bij Bol.com. Om vervolgens ’s middags op kantoor achter je desktop verder te kijken. En uiteindelijk de iPad bestellen op je privé desktop thuis. Als je site een login mogelijkheid heeft, is het nu mogelijk om dit proces volledig door te meten. Binnen Google Analytics is het zodoende mogelijk om het complete klantproces te volgen.

USER id

Als je dit volledig hebt ingesteld, is het mogelijk om (net zoals de huidige Multi-channel funnels) te zien hoe de verdeling van conversies is naar devices:

Device path report

Remarketinglijsten aanmaken binnen Google Analytics

Als jouw Google Adwords account gekoppeld is aan je Google Analytics account (en geloof me; dit wil je!), dan is het mogelijk om remarketing lijsten aan te maken binnen Analytics. Ga naar het beheerders scherm binnen Analytics en klik op ‘Remarketing’:

Remarketing

Vervolgens zie je precies wat er nodig is om deze remarketinglijsten aan te maken (o.a. je trackingcode iets aanpassen). Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om alle mensen die een bepaalde product pagina hebben bekeken, maar niets hebben besteld, te retargetten met advertenties.

Audience reporting instellen

Demografische kenmerken zijn nu beschikbaar in Universal Analytics (Audience reporting). Door een bepaalde toevoeging in de trackingcode, kan je nu demografische gegevens van je sitebezoekers gaan bijhouden. Ga binnen Google Analytics naar het ‘Doelgroep’ gedeelte en klik bij ‘Overzicht’ op inschakelen. Je ziet dan vervolgens precies wat je moet doen om dit te gaan gebruiken.

demografische gegevens inschakelen
Als dit is ingeschakeld, duurt het 24 uur voordat Google de gegevens kan inlezen. Maar daarna zie je wel hele mooie statistieken van jouw sitebezoekers:

demografische gegevens voorbeeld

Conclusie: mooie toevoegingen voor iedereen die nog niet werkt met Universal Analytics!

Het is lastig om in een blog precies uit te leggen welke stappen je helemaal moet nemen om Universal Analytics optimaal te gebruiken. De hoofdlijnen zijn in dit artikel toch wel naar voren gekomen. Eventuele vragen kan je via een reactie achterlaten.

 

Over de schrijver
Lars is oprichter en eigenaar van online marketingbureau Maatwerk Online (www.maatwerk-online.nl) en wincode-campagne specialisten fbwincode (www.fbwincode.com). Inmiddels werkt Lars al ruim 5 jaar in de online marketing en is hij gespecialiseerd in vooral Google AdWords (SEA) en Facebook Marketing. Lars is sinds 2012 onafgebroken Google AdWords en Google Analytics Certified.
Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 9 April 2014

Erg goed artikel Lars en bedankt voor het delen! Nadat Eelco Henderichs de lezers gisteren al wees op de mogelijkheden van Analytics en het belang van opstellen van doelen is dit een mooie opvolger van dat artikel. Ikzelf ben niet echt ''professioneel'' bekend met Analytics en probeer er dan ook maar het beste van te maken. Helaas krijg ik de optie niet om over te schakelen naar Universal Analytics. Op welke pagina moet ik precies staan?

Lars Maat

Door

Lars Maat

op 9 April 2014

Thanks voor het compliment Chelsea! Log in bij Google Analytics en zoek het profiel waar je wilt overstappen. Klik vervolgens bovenin op 'beheerder' en je ziet dan 3 kolommen. Bovenaan de middelste kolom staat de overstap knop. Let wel: je moet volledige beheerder zijn! Succes!

Eelco Henderichs

Door

Eelco Henderichs

op 10 April 2014

Heb het artikel met fascinatie gelezen en moet concluderen dat er toch wel erg veel fouten in zitten. Sterker nog, er is eigenlijk maar weinig wat wel klopt. De uitleg wat Universal Analytics is, is ongeveer het enige wat waar is. Nieuwe accounts kunnen nog kiezen of ze klassieke of universal analytics willen gebruiken. Heb net voor de zekerheid nog een test gedaan. Mogelijk wordt dit gefaseerd uitgerold maar het is zeker niet zo dat iedereen verplicht bent universal analytics te gebruiken. Wat is er nieuwe in Universal Analytics? Remarketing en demografische rapporten waren al beschikbaar in Google Analytics. Het missen van deze onderwerpen was een van de grootste kritiek punten en redenen waarom velen niet wilde migreren van klassiek naar universal. Dan hebben we nog het punt over User-ID. Dat is inderdaad nieuw in universal analytics. Maar deze is echter nog niet volledig geïmplementeerd en zal de komende tijd in fases uitgerold worden. Duidelijk dat je niet thuis bent in deze materie en jammer dat je niet de moeite hebt genomen om je in te leren.

Eelco Henderichs

Door

Eelco Henderichs

op 10 April 2014

Fijn dat je de moeite neemt om te reageren. Zie inderdaad in de Google documentatie staan dat Universal de enige optie voor nieuwe properties zou zijn. Dat zal wel gefaseerd uitrollen dan. In het kopje wat is nieuw.... staat letterlijk: "In vergelijking met de klassieke Analytics zijn er een aantal nieuwe functies. Ik benoem de belangrijkste (in mijn ogen):" Wat mij betreft is dat maar op 1 manier te interpreteren. Feit blijft dat remarketing en demografische rapporten in de klassieke versie beschikbaar waren en NIET in de beta van Universal Analytics. Universal Analytics zou nooit vrijgegeven worden zonder deze functionaliteiten.

Lars Maat

Door

Lars Maat

op 10 April 2014

Dat het nooit zou zijn vrijgegeven zonder die functies staat 100% vast. Had je dit ook al gezien? http://analytics.blogspot.nl/2014/04/smarter-remarketing-with-google.html

Erik Dekker

Door

Erik Dekker

op 24 September 2014

Wat ik vooral heel erg prettig vindt is de verruimde mogelijkheid om eigen dimensies en metrics aan te maken.

Reactie plaatsen