Google Analytics Site Search: zo zet je dit goed op!
13 juli 2015 

Google Analytics Site Search: zo zet je dit goed op!

Als je de onsite-zoekactiviteit van je websitebezoekers op de juiste manier wenst in te zien in je rapporten van Google Analytics, moet je ervoor zorgen dat de functie Site Search goed is ingesteld. Er zijn een aantal manieren om Google Analytics Site Search op te zetten. Hoe je het doet zal afhangen van de manier waarop je website functioneert en de URL’s die je zoekfunctie maakt.

Site Search Optie 1: Query Parameter

Voer een zoektocht naar, zeg maar, ‘analytics’ op je website en kijk naar de URL die resulteert. Lijkt het op een van de volgende?

  • http://www.example.com/search?q=analytics
  • http://www.example.com/index.php?id=search&term=analytics
  • http://www.example.com/search.asp?search_term=analytics&id=ac9024

(Als je zoekopdracht URLs dit patroon niet volgen, moet je een andere aanpak  – bekijk optie twee hieronder.)

Stap 1

Ten eerste, moet je je query parameter identificeren.

Identificeren Query parameter

In het voorbeeld moet je zoeken naar ‘analytics’, de resulterende URL is ‘http://www.example.com/search?q=analytics’ en de query parameter is ‘q’. Houd er rekening mee dat je interne zoekopdracht een veel langere URL kan weergeven. Bijvoorbeeld, in http://www.example.com/search.asp?site=example&area=products&term=analytics ‘, is de query parameter term”.

Stap 2

Log in op je Google Analytics account en ga naar het tabblad ‘Admin’. Vind dan de view die je wil configureren en klik op de optie ‘View Settings’.

Toon instellingen Google Analytics

Stap 3

Scroll naar beneden naar de ‘Site Search Settings’ en zet ‘Site Search Tracking’ op ‘ON’, en voer je query parameter in. Aangezien sommige sites meer dan één query parameter hebben, kan je in Google Analytics tot maximaal vijf query parameters ingeven, gescheiden door komma’s. Bijvoorbeeld ‘q, query’.

Site search instellingen Google Analytics

Het selecteren van ‘Strip query parameters uit URL’ zal voorkomen dat je zoekopdrachten worden weergegeven in je contentrapporten. Als je die optie uitgeschakeld laat, zal je rijen zien in je contentrapporten voor elke afzonderlijk gebruikte zoekterm, bijvoorbeeld: ‘/search?q=analytics’.

Site Search laat je ook categorieën opzetten. Dit kan worden gebruikt als je interne zoekopdracht de mogelijkheid om resultaten te segmenteren naar de verschillende secties van je website. Voor het opzetten van categorieën, moet je de parameter kennen die resultaten weergeeft voor de verschillende secties van je website. Als je zoekopdracht geen categorieën heeft, laat dan deze optie op ‘OFF’.

Site Search Optie 2: Filter

Je moet een andere aanpak nemen als je zoekopdracht lijkt op één van de volgende URLs:

  • http://www.example.com/index/search/analytics
  • http://www.example.com/search.php/keyword/analytics/id946
  • http://www.example.com/searchterm/analytics

In deze voorbeelden zitten de zoektermen die je zocht (‘analytics’), maar aangezien er geen query parameter is, zal  je een filter moeten opzetten om de zoekterm in de Site Search rapporten te passeren.

Mogelijke filter:

Als je URL lijkt op ‘http://www.example.com/index/search/analytics’, moet je er de volgende filter opzetten:

  • Field A -> Extract A: Request URI: ‘^/index/search/(.*)’
  • Output To -> Constructor: Search Term: ‘$A1’
  • Select ‘Field A required’ en ‘Override Output Field’

Filter type instellen Google Analytics

Als je URL lijkt op ‘http://www.example.com/search.php/keyword/analytics/id946’ dan moet je er de volgende filter opzetten:

  • Field A -> Extract A: Request URI: ‘^/search.php /trefwoord/(.*)/id’
  • Output To -> Constructor: Search Term: ‘$A1’
  • Select ‘Field A Required’ en ‘Override Output Field’

Filter type instellen Google Analytics

Als je URL lijkt op ‘http://www.example.com/searchterm/analytics’ moet je er de volgende filter opzetten:

  • Field A -> Extract A: Request URI: ‘^/searchterm/(.*)’
  • Output To -> Constructor: Search Term: ‘$A1’
  • Select ‘Field A required’ en ‘Override Output Field’

Filter type instellen Google Analytics

Je zal de zoektermen in de rapporten van Site Search beginnen te zien, nadat je de juiste filter hebt aangemaakt. Dezelfde techniek kan worden gebruikt om zoekcategorieën op te vangen.

Site Search Optie 3: Implementaties

Als de resulterende URL het zoekwoord dat je zocht niet bevat, dan zal je ofwel je zoekformulier moeten wijzigen, je Google Analytics tracking code aanpassen, of gebruik maken van Google Tag Manager.

Bijvoorbeeld, je zoekt naar ‘analytics’ en de URL van je pagina met zoekresultaten ziet er zo uit:

  • http://www.example.com/search
  • http://www.example.com/index.php?id=search
  • http://www.example.com/search-results.asp

Bekijk de bron van een pagina op je site die de zoekinput bevat. Als je formulier er ongeveer als volgt uitziet:

<Form action = “search.php” method = “post” name = “gs”>

Probeer dan de methode te veranderen naar ‘get’. Je broncode moet er dan ongeveer zo uitzien:

<Form action = “search.php” method = “get” name = “gs”>

Als je nu een zoekopdracht uitvoert, moet je een URL in de trant zien van die in ‘Optie 1’ hierboven. Als je niet in staat bent om de form method te wijzigen, of de verandering geeft je nog steeds niet de query parameter in de URL, dan kan je de Google Analytics tracking code wijzigen om de zoektermen die mensen gebruiken vast t e leggen, of je Google Tag Manager gebruiken (zie hieronder) .

Het wijzigen van de Google Analytics tracking code

Je zal de Google Analytics tracking code moeten wijzigen om een ​​URL dynamisch te creëren die correct is gestructureerd voor Site Search. Bijvoorbeeld, als je gebruik maakt van de nieuwste ‘Universal Analytics’ versie van Google Analytics, zal je tracking code er als volgt uitzien:

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new
Date();a=s.createElement(o),m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-XXXXXX-X’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);
</script>

Je hoeft alleen maar de code ga(‘send’, ‘pageview’); te wijzigen naar:

analytics.js: ga(‘send’, ‘pageview’, ‘/search?q=analytics’);

Als je gebruik maakt van de iets oudere ‘asynchrone’ versie van de Google Analytics tracking code, probeer dan de volgende regel te vinden:

_gaq.push ([‘_ trackPageview’]);

en het te veranderen in:

_gaq.push ([‘_ trackPageview’, ‘/search?q=analytics’]);

Het zoekwoord (‘analytics’ in de voorbeelden hierboven) moeten dynamisch worden doorgegeven aan de tracking code voor elke term die wordt gezocht. Praat met je webdeveloper als je hulp nodig hebt om dit te bereiken. Na het maken van deze verandering, kan je kijken naar ‘Optie 1’ omdat je virtuele paginaweergaves hebt gecreëerd voor http://www.example.com/search?q=analytics

Met behulp van Google Tag Manager

Als je gebruik maakt van Google Tag Manager, dan bestaat er wederom een aantal opties voor het vastleggen van zoektermen (zelfs als de zoekterm niet verschijnt in de URL).

Over de schrijver
Deze Web Analytics Ninja deelt haar ervaringen en visie op Web Analytics met anderen door middel van trainingen te geven en de online blog van deze website. Geef haar uw statistieken en uw gegevens zullen zich omvormen tot waardevolle informatie.
Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 13 July 2015

Allereerst: uitstekend onderwerp. Wat ik echter mis in het verhaal is het "waarom". Wat is de belangrijkste reden om te meten waarop gezocht wordt binnen je website? Wat heb ik er aan? Verder denk ik dat de meesten van ons de Nederlandstalige versie van Google Analytics gebruiken en dan is het ineens heel onhandig om de Engelstalige termen om te zetten. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar mijn GA staat in ieder geval ingesteld op Nederlands en ik moest zowel vertalen als de icoontjes uit de screenshots als leidraad nemen, om nog even te checken of mijn instellingen in orde waren (had dit al wel eens ingesteld).

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 14 July 2015

Dank voor de feedback. Vanaf heden zullen de instellingen in het Nederlands staan.

Pascal Amersfoort

Door

Pascal Amersfoort

op 13 July 2015

Wij gebruiken voor onze klanten ook de site search, met name om te kijken waar de bezoekers naar zoeken. Zo kunnen we teksten optimaliseren of bepaalde nieuwe pagina's aanmaken, ook als de zoekterm 'negatief' is. Het is erg vervelend als je websitebezoeker wilt opzeggen, maar als hij/zij op jouw website op zoek is hoe dit gedaan moet worden, dien je dit wel te vertellen. Bijvoorbeeld door middel van een verborgen pagina met uitleg hierover. Ik denk dat site search een onderschatte tool van Analytics is. Er is namelijk best veel informatie uit te halen over je menu-indeling, missende pagina's/teksten etc.

Fiona De Brabanter

Door

Fiona De Brabanter

op 15 July 2015

Ik hou van Site Search data. Het geeft je een verbazingwekkend kijkje in de opzet van de bezoeker, die meestal heel ongrijpbaar is in onze normale clickstream data. Je moet je echt begaan zijn met het analyseren van de zoekopdrachten die mensen uitvoeren op je website. Want deze is uitgegroeid tot de meest gebruikte navigatie functie op je website. Natuurlijk kan je een stuk beter begrijpen wat mensen zoeken (intentie), maar nog belangrijker is dat je kan zien of de website dit ook oplevert. Mijn post maakte gebruik van screenshots uit de Engelstalige Google Analytics, maar het proces implementatie en het begrijpen van de zoekgegevens gelden voor alle talen. Door je website te analyseren naar interne zoekopdrachten zou je inzichten moeten kunnen vergaren over succespercentage. En indien je erop kan inspelen zal je klanttevredenheid score sterk verbeteren. Het resultaat? Een incrementele stijging van de inkomsten voor je zaak.

Kristof Herpelinckx

Door

Kristof Herpelinckx

op 22 September 2016

Hi Fiona, De zoektermen op een site verzamelen kan alvast heel wat inzichten geven. 2 extra aandachtspunten als ervaringsdeskundige ;-) - De zoek URLS kunnen als snel het content rapport gaan vervuilen, elke unieke search is een nieuwe rij met data. Deze kan je makkelijk opnieuw resetten door via een filter de URL met zoekterm te resetten tot 1 url - Sommige klanten gaan de search functie gebruiken om interne links te plaatsen. Hierdoor wordt de data vaak vervuild. Dit kan ook gebeuren doordat een SEARCH link gedeeld wordt via social media of op een andere site gepubliceerd wordt. Maar via Google Tag Manager is dit beter in te stellen. Maar waarschijnlijk voor 80% van de gebruikers zal het bovenstaande voldoende zijn Kristof www.digileaps.be

Reactie plaatsen