Google Analytics: Benchmarking is terug!
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 mei 2015 

Google Analytics: Benchmarking

Diegenen die Google Analytics reeds lange tijd gebruiken, zullen misschien nog herinneringen hebben aan de oude Benchmarking rapporten. Deze rapport gaven je de mogelijkheden om zaken als bounce rate en andere statistieken te vergelijken met de resultaten van andere websites. Nou, ze verdwenen een tijdje geleden, maar nu is benchmarking in Google Analytics terug!

Waarom benchmarken?

We hebben allemaal profijt van data. Deze data kun je in principe al ontvangen door een paar regels JavaScript toe te voegen aan je website. Online is het enorm belangrijk om genoeg aandacht te geven aan de waarde van het bepalen en behalen van targets van jouw key performance indicators (KPIs).

Als je doelstellingen op voorhand hebt ingesteld voor je KPI’s (bijvoorbeeld: voor september 1.356.000 unieke bezoekers), dan heb je een duidelijke lijn in het zand getrokken. Dit zal je helpen erachter te komen waar en hoeveel je in de data zal moeten graven om de prestaties te begrijpen.

Zorg ervoor dat alles op jouw strategische dashboards een duidelijke en vooraf bepaalde doelstelling heeft. Het stellen van doelen is een complexe kunst en wetenschap. In het ergste geval kan je gewoon je doelstelling instellen voor een verbetering van 10%. Werkelijk alles kan worden verbeterd met 10%, het kost slechts een kleine hoeveelheid inspanning. Maar je zal het waarschijnlijk na verloop van tijd iets ingewikkelder en gegronder willen doen.

Een van de belangrijkste elementen in het proces van het vaststellen van doelstellingen is om je eigen prestaties aan benchmarks van anderen te vergelijken (concurrenten, industrieniveau, etc.) met betrekking tot hun prestaties.

Je hebt verschillende opties voor benchmarks : eigen data benchmarks, industrie-analist-databenchmarks, concurrent-databenchmarks en vendor-databenchmarks. In deze post ga ik mij enkel focussen op de benchmarks die te vinden zijn in onze favoriete datavendor: Google Analytics.

Benchmarking in Google Analytics

Instellen benchmark in Google AnalyticsSectoren bechmarks Google Analytics

Je kan je eigen prestaties vergelijken ten opzichte van verschillende sectoren en tegen verschillende verkeersvolumes. Zo kan je je een beeld vormen van jouw prestaties in relatie tot andere Google Analytics-accounts. Je kan schakelen tussen verschillende sectoren (Zie afbeelding rechts) om te zien hoe je vergelijkt.

Je kan een standaard industriesector definiëren om jezelf een beetje tijd te besparen bij toegang tot het rapport. De standaard kan worden ingesteld binnen het admingedeelte van Google Analytics. Gewoon navigeren naar ‘Admin’ en selecteer ‘Property Settings’. Je zult zien dat je je industriecategorie kan kiezen.

De rapporten maken gebruik van een heat-map om gebieden waar je boven (of onder) het gemiddelde presteert te verduidelijken. In het voorbeeld hieronder zien we het Channels-rapport met nadruk op de standaard marketingkanalen en hoe de website vergelijkt tegen de Benchmark.

Channel rapport Google Analytics

Let wel op : Benchmarking kan een moeilijk te gebruiken rapport zijn. Als je veel beter presteert dan je concurrent-en, betekent dat dat je moet stoppen met zo hard je best te doen? Of als je nergens in de buurt zo goed bent, moet je dit dan opgeven?

Afgezien van marketingkanalen, omvatten de Benchmark rapporten ook de prestaties op basis van het land van oorsprong en de devices die mensen gebruiken om je site te bereiken.

In het geval dat je het je afvraagt: ​​je kan ervoor kiezen je eigen gegevens niet te delen met Google om te worden opgenomen in de Benchmark-rapporten. Gewoon navigeren naar ‘Admin’ en selecteer ‘Accountinstellingen’. Als je de optie ‘Anoniem met Google en anderen’ deselecteert, dan zullen je gegevens niet bijdragen tot de rapporten. Je hoeft je echter geen zorgen te maken, want het zijn anonieme data en er is een enorm aantal andere websites die ook hun data deelt, zodat niemand jouw persoonlijke website gegevens zal kunnen zien.

Benchmarking in Analytics

Zoals altijd, is het nu jouw beurt

Maakt jouw analytics-toepassing gebruik van het stellen van doelen voor jouw kritische KPI’s? Als je benchmarks gebruikt, welke gebruik je momenteel? Met welke benchmarks heb je de meeste moeite? Als je advies zou moeten geven aan je web analytics tool, welke andere metric of KPI zou je dan graag eveneens benchmarken?

Wil je je advies, inzichten, kritiek en lessen delen via de reacties hieronder? Veel succes met het Benchmarken!

Over de schrijver
Deze Web Analytics Ninja deelt haar ervaringen en visie op Web Analytics met anderen door middel van trainingen te geven en de online blog van deze website. Geef haar uw statistieken en uw gegevens zullen zich omvormen tot waardevolle informatie.
Reactie plaatsen