10 tips voor Google Analytics App voor mobiel
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 januari 2015 

10 tips voor Google Analytics App voor mobiel

Er is nu een mobiele app beschikbaar voor Google Analytics op zowel Android als iOS. Heb je ooit de behoefte gevoeld om je succespercentage of engagement op landingspagina’s na te kijken terwijl je niet op kantoor was?

Met de officiële Google Analytics app kan je precies dat doen en nog veel meer. De eerste officiële app werd gelanceerd in 2012 voor Android en stond je toe om slechts een beperkt aantal rapporten te bekijken. Vervolgens werd in 2013 een nieuwe versie van de app uitgerold die een grotere flexibiliteit toestond.

Tot juli 2014 was de enige optie voor iOS-gebruikers om via een third-party app toegang tot hun gegevens te verkrijgen. Nu kunnen eigenaars van een iPhone Google’s officiële app ook gebruiken om de prestaties van hun websites en mobiele apps te controleren. Dit betekent dat een groter aantal marketeers toegang zal hebben tot hun accounts onderweg en dit zal meer flexibiliteit op de werkvloer stimuleren.

Voordat we verder gaan, vergeet dan niet om er de Android of iOS Google Analytics app bij te halen indien u dit nog niet gedaan heeft.

Tips voor het gebruik van de Google Analytics app

Tip 1: Pas een segment toe

Wanneer je voor het eerst de app laadt, zal je gepresenteerd worden met met Google Analytics-gegevens voor iedereen die je website heeft bezocht. Dit is dezelfde manier waarop de webinterface werkt. Dus om meer granulariteit te verkrijgen, dien je een segment in te stellen om je focus te vernauwen.

Als je op zoek bent naar bezoeken met conversies, dan kan je ofwel het ‘Conversions’ of het ‘Transactions’ segment toepassen op de rapporten. Dit zal je meer details verschaffen over al wie aan het converteren is op je website. Probeer gebruik te maken van deze in combinatie met één van de meer gedetailleerde rapporten, zoals de ‘Locations’ of het rapport ‘All Traffic’. Om een segment toe te passen, klik je op het segment icoon in de rechter bovenhoek van de rapporten.

Voeg segment toe Google Analytics App

Als je werkt met betalende zoek campagnes (bijvoorbeeld Adwords of Bing), dan kan je het ‘Paid Search’ segment toepassen om de prestaties van je Google AdWords campagnes te analyseren (en eventueel andere betalende advertenties waar je campagne tags hebt toegepast).

Tip 2: Gebruik de pageviews heat map

Het pageviews heatmap rapport is een uniek rapport wat (nog) niet beschikbaar is in de web interface van GA (het is te vinden onder ‘Behaviour’ in het Overview rapport). Dit rapport stelt je in staat om snel de tijden van de dag en de dagen van de week te identificiëren waarop je het hoogste aantal pageviews ontvangt. Je kan dit gebruiken om uit te maken welke tijden cruciaal zijn om bepaalde content (of producten, diensten of andere aanbiedingen) te promoten op specifieke momenten van de dag.

Pageviews heatmap rapport Google Analytics

Dit kan nog krachtiger worden als je het combineert met één van de conversie segmenten. Bijvoorbeeld, als je vindt dat er een bepaald tijdstip is wanneer je meer pageviews en meer conversies behaalt, dan kan je die tijd instellen voor speciale aanbiedingen. Dit kan voor je betalende advertenties, je sociale media initiatieven en zelfs voor content op je website.

Tip 3: Kies een datumbereik

Je kan snel het datum bereik veranderen voor de gegevens die je bekijkt in de rapporten. Klik gewoon op het datumbereik bovenaan de rapporten (exclusief het Real-Time rapport) om vandaag, gisteren, vorige week, vorige maand of een aangepast datumbereik te selecteren.

Tip 4: Weet welke rapporten beschikbaar zijn in de App

De mobiele app bevat veel rapporten, maar het bevat niet elk rapport dat beschikbaar is in de Google Analytics webinterface. Weten wat er is beschikbaar  is in de App ka je tijd besparen. Ziehier een korte lijst van de belangrijkste rapporten die je vindt in de App:

  • Overview laat je toe te zien hoeveel mensen er momenteel betrokken zijn met je website, de top 10 landen van uw publiek, top verkeersbronnen, heat map van je pageviews en conversies.
  • Real-Time toont je informatie over mensen die zich momenteel op je website bevinden, met inbegrip van hun geografische locatie, hoe ze je website vonden en welke pagina’s ze op dat moment bekijken.
  • Audience rapporten tonen je meer informatie over wie betrokken is met je, en of het nieuwe of terugkerende bezokers zijn, welke browsers zij gebruiken en mensen die mobiele apparaten gebruiken.
  • Acquisition rapporten laten zien hoe mensen je vinden, met vermelding van source en medium (onder ‘All Traffic’), de organische zoekresultaten, paid search en social traffic.
  • Behaviour rapporten laten je de inhoud zien waarmee mensen betrokken zijn, met inbegrip van je landingspagina’s en aangepaste events die je geïmplementeerd hebt.
  • Conversions geven je meer informatie over doel conversies en e-commerce transacties.

Het enige grote verschil tussen de Android en iOS versie van de App is dat de Android versie je toelaat een eenvoudig Custom Report te creëren onder ‘My Reports’. Dit stelt je in staat om één enkele metric en één enkele dimensie te selecteren om een Custom Report te creëren.

Tip 5: Snel wisselen tussen views (profielen)

Indien je Google Analytics gebruikt om meerdere websites (of apps) te meten, zal je een lange lijst met reporting views te eizn krijgen wanneer je je aanmeldt bij Google Analytics. Zodra je een view geselecteerd en geladen hebt in de app, dan is die beschikbaar onder een lijst met recente views die je gebruikt hebt.

Wisselen profiel Google Analaytics

Klik op het menu icoontje en klik vervolgens op de naam van de huidige view om een lijst van je recente views te zien en zelfs om een andere view te selecteren waar je toegang toe hebt.

Tip 6: Bekijk meer details

Elk rapport in de app bestaat uit kaarten, elke kaart stelt een ander stuk informatie voor. Je kan klikken op een kaart om vervolgens meer gegevens te zien. Bijvoorbeeld, als je kijkt naar de ‘Conversions’ kaart op het Overview rapport, dan kan je klikken op de kaart om meer details te zien over mensen die converteren op je website. Na het klikken op de kaart zie je het totale aantal Goal Completions, tesamen met de doel waarde, succespercentage en aanvullende informatie als je ook ecommerce hebt geimplementeerd.

Tip 7: Wijzig de grafiek

Op sommige kaarten zal je drie kleine stippen in de rechterhoek opmerken. Je zal deze vinden op sommige individuele rapporten en ook nadat je verfijnd hebt op sommige kaarten. Klikken op de puntjes zal je toelaten om de manier waarop de gegevens worden gepresenteerd op de grafiek te veranderen.

Afhankelijk van de periode kan je veranderen van stippen op de grafiek naar dagelijks, wekelijks of maandelijks.

Doelen en mogelijkheden Google Analytics App

Tip 8: Switch logins

Als je meerdere logins hebt die je gebruikt voor Google Analytics (bijvoorbeeld een persoonlijk Gmail adres en een corporate Google Apps adres), dan moet je misschien spelen tussen je verschillende logins. Om tussen accounts te schakelen, klik je op het menu icoontje en klik dan op je profiel. Dit zal je toelaten om te schakelen tussen login accounts (op Android is dit in de rechter bovenhoek).

Tip 9: Identificeer verschillende doelen

Momenteel geeft de app je de totale doelconversies zonder de mogelijkheid om specifieke doelen te kiezen voor een meer gedetailleerde weergave. Je kan dit met behulp van het rapport ‘Goal URLs’. Dit rapport zal je tonen welk aantal conversies die plaatsvonden op basis van URLs Zolang je voor elke doel een andere dank-je pagina hebt voor elke actie, zal je de verschillende conversies zien die zich hebben voorgedaan.

Tip 10: Ken de grenzen

Hoewel er een groot aantal rapporten beschikbaar zijn in de Google Analytics app, moet je je ervan bewust zijn dat het je niet absoluut alles zal geven wat je nodig hebt, vooral als je meer gedetailleerde analyses wenst uit te voeren. Hier zijn een aantal pijnpunten die wij gevonden hebben met de app:

  • Er zijn alleen standaard segmenten beschikbaar, dus als je zelf aangepaste segmenten hebt gemaakt in de web-interface, dan zal je deze niet vinden in de app. En je kan slechts één segment per keer toepassen in de app. Indien je meerdere segmenten wenst toe te passen, moet je je aanmelden in de webinterface.
  • De acquisitie Channels ontbreken in de ‘Acquisition’ rapporten. Als je niet bekend bent met de Channels, deze bieden je een mooie, schone top-level groepering van je marketing kanalen. Het zou leuk zijn om dit te zien in de app.

Hoe gebruik jij de Google Analytics App? Laat het ons weten als je nog tips wenst te delen in de comments!

Over de schrijver
Deze Web Analytics Ninja deelt haar ervaringen en visie op Web Analytics met anderen door middel van trainingen te geven en de online blog van deze website. Geef haar uw statistieken en uw gegevens zullen zich omvormen tot waardevolle informatie.
Niels Vos

Door

Niels Vos

op 27 January 2015

Dag Fiona, Leuk artikel! Ik was zo blij dat eindelijk Google zelf met een Analytics-app kwam. Ik vind het alleen wel jammer dat je geen toegang hebt over de gegevens van de CTA's van je campagnes...Misschien dat ze deze functionaliteit in de toekomst nog gaan doorvoeren.

Fiona De Brabanter

Door

Fiona De Brabanter

op 28 January 2015

Dag Niels, Bedankt voor je reactie. Altijd leuk om van je lezers te horen :) Wat bedoel je precies met toegang hebben tot de gegevens van de CTA's van je campagnes. De App biedt wel de mogelijkheid om je goals en je ecommerce transacties op te volgen. Indien je deze hebt ingesteld uiteraard. Of bedoel je soms je conversies in Adwords? Als je me meer info geeft, weet ik je misschien verder te helpen.

Nick

Door

Nick

op 27 January 2015

Heb even gekeken naar tip 2 maar dit blijkt helemaal niet mogelijk te zijn voor Analytics op Android. De interface van iOS is dus weldegelijk anders als die van Android. Heb je hiervoor een oplossing? Mvg, Nick

Fiona De Brabanter

Door

Fiona De Brabanter

op 28 January 2015

Dag Nick, Zou het kunnen dat je op de verkeerde plaats zoekt naar dit rapport? Je zou het moeten vinden onder het "Overview" rapport. Dan scroll je even naar beneden (voorbij Real-Time, Audience en Acquisition). Daar zou je de heatmap moeten vinden waarvan screenshot in dit artikel. Laat je me weten of je het vindt?

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 28 January 2015

Even een rare vraag wellicht... Maar kan het zijn dat het in België anders is dan in Nederland Fiona?

Fiona De Brabanter

Door

Fiona De Brabanter

op 28 January 2015

Ik denk niet dat Matt Cutts speciaal voor ons kikkerlandje een aparte versie van de App zou ontwikkelen :-) Punt is dat het rapport in kwestie er wel is, zowel in Android als in iOS. Je moet alleen weten waar 't te vinden. Het zit enkel onder het Overview rapport. Dus als je meteen naar 't Behaviour rapport gaat, dan krijg je het uiteraard niet te zien.

Reactie plaatsen