Afzender: Martijn van Tongeren
Het was september 2017. Ik was net mede-eigenaar van de IMU geworden. Ik had daarvoor 130.000 euro van Tonny geleend om 20% van de aandelen te kopen.
Ik voelde me in mijn nopjes. Er kwam namelijk een productlancering aan en dat betekende dat er een grote omzetknaller zou komen. Ik kon niet wachten op het resultaat, zodat ik een eerste aflossing van mijn lening kon gaan doen!
Maar dat viel keihard tegen…
We volgden dezelfde strategie die we al sinds 2010 volgden. Die strategie stond altijd garant voor succes maar het resultaat was deze keer veel slechter. Normaal gesproken kregen we zo’n 60 nieuwe klanten in een lancering, maar het waren er nu maar 18...
De winst was nihil…
Had ik net een domme fout gemaakt met mijn aandelendeal?
Tijdens een productlancering sturen wij meerdere e-mails naar onze mailinglijst over het aanbod dat we doen. De mensen op onze lijst die op dat moment interesse hebben, gaan over tot actie en kopen ons product. Zo simpel is het.
Maar tijdens deze lancering gebeurde dat niet.
Ik wist zeker dat het niet aan de inhoud van de e-mails lag, want we hadden onze beste content uit voorgaande lanceringen hergebruikt. Ook met ons aanbod was niks mis, we hadden daar al vaak succes mee behaald. Ik ging op onderzoek uit en schrok me kapot toen ik achter het probleem kwam:
De belangrijkste e-mail uit de lancering had een openratio van 8,96%.
Van elke 100 nieuwsbrief abonnees, openden minder dan 9 mensen de mail!
De belangrijkste e-mail, met het aanbod, was vrijwel niet geopend.
Daar sta je dan met je goeie gedrag en je mooie content 😅
Als mensen je e-mail niet openen of lezen... zullen ze ook niet van je kopen...
Toen ik op onderzoek uitging kwam ik erachter dat onze 'open rate' niet het enige probleem was. We hadden nog een aantal onderliggende problemen. Alsof je je duim in het gaatje van de dam steekt, maar het volgende gaatje ook alweer verschijnt.
Op dat moment stapte ik in een wereld waarvan ik niet gedacht had dat die zoveel mogelijkheden met zich meebracht. E-mailmarketing is niet dood, het is juist springlevend, maar dan moet je wel meeveranderen met de tijd. We moesten het structureel anders aanpakken.
En dit was nog maar het topje van de ijsberg...
"Ik verwijderde tot Tonny's afgrijzen de helft van
onze mailinglijst (26.000+ adressen) waardoor
we vervolgens veel meer omzet en winst maakten..."
Ik ben op alle vlakken aan het sleutelen gegaan en stapte af van de strategie die voorheen altijd voor ons gewerkt had. Ik verwijderde zelfs de helft van onze zorgvuldig opgebouwde e-maillijst. Het waren de meest onverwachte en contra-intuïtieve technieken die de grootste impact maakten...
Er is sindsdien veel veranderd.
Toen ik instapte bij IMU in 2017 maakten we 1,7 miljoen omzet per jaar.
Nu, 4 jaar later, verwachten we de grens van 6 miljoen omzet te bereiken.
De grootste reden voor deze groei?
Onze vernieuwde marketingfunnels
Sinds 2017 ligt mijn focus op het verbeteren van onze e-mailmarketingfunnels terwijl Tonny zich heeft toegelegd op het verbeteren van de directe salesprocessen op onze website. Deze combi heeft geleidt tot een geoliede machine die onze bezoekers direct en indirect converteert naar klanten.
Achteraf was ons dieptepunt in 2017 eigenlijk een keerpunt. Eerder een zegen dan een vloek, want hierdoor hebben we onze e-mailmarketing en funnelstrategie volledig herzien en dat heeft onze business in een stroomversnelling gebracht.
Onze funnels draaien veel beter en leveren constant nieuwe klanten op. We kunnen daardoor veel sneller opschalen en hebben meer stabiliteit in onze marketing. Hierdoor zijn ook onze softwarebedrijven gegroeid en bedienen we nu 6.500+ klanten t.o.v. 1.200 in 2017. Ook hebben we inmiddels een team van 34 FTE t.o.v. 12 in 2017.
Wij hebben de laatste jaren geen tunnel- maar eerder een funnelvisie gehad 😜. We willen deze onze inzichten, beste technieken en nieuwe funnelformule graag met je delen en daarom hebben wij deze voor je uitgewerkt in een gloednieuw programma genaamd Funnel Vision. We nodigen je van harte uit om er mee aan de slag te gaan!
Ontdek Funnel Vision
1. Razendsnel een grote mailinglijst opbouwen
Dankzij de technieken van Tonny en Martijn hebben wij alleen in de afgelopen 2 maanden al 22.000 euro extra omzet uit onze e-maillijst gehaald. Onze lijst groeit ook nog eens veel harder nu, terwijl onze marketingfocus eigenlijk op social media ligt. Niet normaal!
t.w.v. 108 euro
MailBlue is de Nederlandse gecertificeerde partner van de e-mailmarketing software ActiveCampaign. Eén van de marktleiders als het gaat om funnels, segmentatie en marketing automation. Start je nu met Funnel Vision? Dan krijg je jouw eerste jaar Mailblue (een Lite account, tot en met 500 contacten) gratis.Word lid van IMU+ en krijg toegang tot deze + al onze programma's
Onze core business is software en niet de verkoop van online marketing cursussen. Daarom hebben wij besloten om na 11 jaar te stoppen met het verkopen van cursussen en deze enkel nog aan te bieden in ons IMU+ lidmaatschap. Binnen IMU+ vind je al onze cursussen en seminar opnames, maar ook toegang tot onze bruisende community en live sessies door online marketing experts. Klik hier voor meer info >>>
Ontvang direct toegang tot Funnel Vision
Word Lid van IMU+ en ontvang direct toegang tot Funnel Vision
Inclusief downloads van onze best converterende opt-in pagina's, mailings en funnel templates.
Je kunt nu eenmalig toegang krijgen tot Funnel Vision voor 197 euro. Hierna zal het programma niet meer los te koop zijn. Na 11 jaar hebben we namelijk besloten te stoppen met het verkopen van cursussen en deze enkel nog aan te bieden in ons IMU+ lidmaatschap.
De toegang tot Funnel Vision is onbeperkt. Je kunt de video's dus zo vaak als je wil bekijken. Ook als je pas over een half jaar met je funnels aan de slag gaat, is het dus verstandig om de cursus nu alvast te claimen.
Nee dat maakt niet uit! We leren je stap voor stap hoe je een mailinglijst kunt opbouwen. Of je nu al een lijst hebt of nog helemaal vanaf nul moet beginnen. We leren je niet alleen hoe je snel een grote lijst op kunt bouwen, maar ook hoe je de juiste doelgroep op je lijst krijgt zodat mensen je mails ook daadwerkelijk lezen.
Jazeker, ongeacht je ervaring met e-mailmarketing en funnels gaat deze cursus je helpen. We beginnen elke module met de strategie en gaan daarna hands-on met je aan de slag om dit in praktijk uit te voeren. We laten alle technieken die wij bespreken direct in de praktijk zijn zodat je mee kunt klikken. We starten op een basis niveau (voor als je helemaal nieuw bent) en gaan door tot een zeer geavanceerd niveau van funnel optimalisatie.
Jazeker, als je veel ervaring hebt met marketingfunnels dan weet je dat één goede funnelhack (die je opt-in rate, open rate, CTR of salesconversie verbetert) jou een veelvoud van de investering in dit programma op zal opleveren. Wij achten de kans groot dat hier meerdere technieken in zitten die je nog niet toepast. Mocht er echt helemaal niets nieuws voor je bij zitten, dan kun je binnen 14 dagen altijd je geld terug vragen :-)
In de cursus maken wij gebruik van MailBlue (ActiveCampaign) om onze funnels in te demonstreren. Maar ook met andere e-mailmarketingtools kun je deze technieken natuurlijk toepassen. We doen het stap voor stap voor. Je kunt ook met je eigen software meedoen om eenzelfde resultaat te krijgen. Het gaat er om dat je snapt hoe het zou moeten werken.
Ja.
Ik heb een webshop, werkt het ook voor mij?
Ik werk B2B, kan ik dan wel iets met funnels?
Ik heb fysieke producten, heb ik er ook iets aan?
Ik verkoop diensten, heb ik er ook iets aan?
Ik doe affiliate marketing, heb ik er ook iets aan?
Ongeacht het type business dat je hebt gaat Funnel Vision zorgen voor meer online resultaat. Want voor elke business heb je warme leads nodig. Er kunnen nuanceverschillen zijn per type business, maar de strategieën en technieken blijven hetzelfde. In het programma geven we voorbeelden voor verschillende soorten bedrijven zodat je weet wat er voor jou het beste werkt.
Ken je dat verhaal van die jongen die een fitnessprogramma kocht? "Een sixpack in slechts 6 weken!". Na aankoop zat hij 6 weken op de bank, alleen maar taart en chips te vreten... en na 6 weken had hij geen sixpack!
Verrassend he? ;-) Wij gaan jou niet dagelijks in de gaten houden en geven daarom geen garantie op resultaat. Maar als jij gemotiveerd bent en doet wat wordt besproken in Funnel Vision, dan is het onmogelijk om niet te groeien.
Dat ligt aan je business. Wanneer jij een product verkoop van 300 euro dan hoef je exact één extra verkoop te maken door de technieken uit Funnel Vision toe te passen om je investering er uit te halen. Als wij je helpen om je e-maillijst te vergroten, je open rate te verhogen, je leads beter op te warmen, betere e-mails te schrijven, je boodschap specifieker te maken en meer geïnteresseerden naar je aanbod te krijgen. Denk je dat je dan meer verkopen gaat maken? Zo ja, dan kun je zelf de rekensom maken.