5 Veel voorkomende Facebook-marketingfouten
15 december 2014 

5 Veel Voorkomende Facebook-marketingfouten

Hoewel er langzamerhand meer geluiden klinken over een einde aan de groei van Facebooks populariteit, blijft het voorlopig veruit het grootste sociale netwerk. En zolang het die status behoudt, heeft het dus ook een belangrijke plaats in je social media marketing. Facebook biedt namelijk, zeker voor B2C-merken, een unieke manier om jouw fans en (potentiële) klanten te bereiken en ermee te communiceren. Dat merken we ook bij Meltwater dagelijks. Daarom is het zo jammer dat veel bedrijven nog altijd te voorkomen fouten maken met hun Facebook-marketing.

Die fouten hebben vooral te maken met een verandering die marketeers niet allemaal even gemakkelijk maken, maar die wel de kracht van Facebookmarketing vormt: de shift van monoloog- naar dialoogmarketing. Vanuit deze dialoogmarketingmindset schreef ik al eerder over 5 Simpele Instellingen voor een Effectieve Facebookpagina. Beheer jij de Facebookpagina van je merk? Kijk dan eerst even of je deze instellingen al hebt doorgevoerd. Check? Dan presenteer ik je nu: 5 veel voorkomende Facebook-marketingfouten – en hoe ze te voorkomen.

1. Monoloogmarketing in plaats van Dialoogmarketing

De term geeft het al een klein beetje weg, “social” media is een sociale aangelegenheid. Gebruik je Facebookpagina dus niet om je volgers zoveel mogelijk van jouw fantastische aanbiedingen te laten zien. Creëer dialogen, ga in gesprek met mensen die hun ontevredenheid uiten en geef je ambassadeurs een podium. Laat iemand je weten erg blij met je te zijn? Licht het bericht dan uit op je pagina!

Mensen willen zich graag gewaardeerd voelen. Jij en ik ook. Dus als je laat merken dat je iemand nog kent van een vorige conversatie op Twitter, of een bericht op een forum, bouw je al snel een waardevolle relatie op met deze persoon. Hiervoor helpt het wel als je een goede socialmedia-engagementtool hebt.

2. Schending van de Voorwaarden voor Facebookpagina’s

Social media-promoties vormen een waardevolle tool voor bedrijven die op zoek zijn naar meer merkloyaliteit en een grotere online community, maar moeten wel binnen de voorwaarden voor Facebookpagina’s opgezet worden. Bij het opzetten van een pagina heb je deze automatisch geaccepteerd (als je ze wel hebt doorgelezen, krijg je hierbij een virtuele pluim van mij), maar dat betekent niet dat ze niets inhouden. Zo lezen we:

“Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (“deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” is bijvoorbeeld niet toegestaan).”

Bovendien is “fan-gating” sinds 5 november ook verboden door Facebook, wat inhoudt dat iedere bezoeker, zonder je pagina leuk te vinden, alle inhoud moet kunnen zien.

Daarnaast zien we dat: “Je mag inhoud niet onjuist taggen en gebruikers niet aansporen om inhoud onjuist te taggen (spoor anderen bijvoorbeeld niet aan om zichzelf te taggen in foto’s waar ze niet op staan).” Nu wil ik je niet vleugellam achterlaten, bang om ook maar iets op je Facebookpagina te doen dat tegen de voorwaarden is, maar feit is dat Facebook in het verleden al Facebookpagina’s van grote bedrijven hiervoor heeft afgesloten.

Uit eigen ervaring weet ik bovendien dat “deel-en-win”-acties vaak het soort publiek aantrekken dat jou weinig bereik teruggeeft, en ook nog eens niet in je doelgroep. Een alternatief is Facebooktabbladen en apps inzetten om jouw fans te engagen. De juiste content of competitie kan je mooie awareness en traffic naar je website opleveren, zonder risico.

3. Ongerichte en Slecht Getimede Berichten

Facebook wil graag geld verdienen (wie niet?) en doet daarom al een tijdje zijn best om jou te laten betalen voor een groter bereik, vooral door je organische bereik te verkleinen. Je hebt echter nog altijd twee belangrijke instrumenten tot je beschikking om je bereik te maximaliseren: de timing en doelgroep van je berichten instellen.

Idealiter verstuur je al jouw Facebookberichten op het moment dat je ze wilt plaatsen, maar dat is niet altijd mogelijk. Voor het plannen ervan heb je geen ingewikkelde tool nodig, dat kan in Facebook zelf (in plaats van ‘plaatsen’ kies je ‘bericht plannen’). Bedenk dat mensen Facebook ’s ochtends vroeg bekijken en niet vaak onder werktijd. Bij het tabblad ‘Berichten’ onder ‘Statistieken’ vind je wanneer jouw specifieke fans online zijn. Zo verstuur je geen berichten die verloren gaan in het nieuwsoverzicht.

De doelgroep van je berichten stel je per bericht in onder het viziericoontje. Bedenk bij elke content die je post welke doelgroep (mannen? jongeren? Belgen?) het meest waarschijnlijk zal engagen met die content. Meer engagement onder de eerste beperkte groep die je bericht te zien krijgt, betekent dat Facebook het bericht aan meer van je fans zal laten zien, en je bereik daarmee dus groter wordt.

4. Onjuiste metingen

Natuurlijk kun je het aantal vind-ik-leuks op je Facebookpagina meten, maar er is meer dan dat. Als je echt inzicht wilt in de ontwikkeling van jouw community en je impact op Facebook, zijn er veel meer statistieken tot je beschikking om jezelf te benchmarken over de tijd:

  • Aantal betrokken personen: Hoeveel van je fans engagen ook echt met je?
  • Soort betrokken personen: Engagen jonge gebruikers meer met je? Of mannen?
  • Bereik: Hoeveel mensen bereik je over de tijd?
  • Vind-ik-leuks: Wanneer heb je nieuwe fans gekregen, na welke post en via welke weg?
  • Traffic: Waar vandaan komt men op je Facebook en hoeveel mensen gaan van Facebook naar je website?
  • Conversies: Hoeveel van die websitebezoekers worden een lead of klant?

Veel van deze gegevens zijn te vinden op Facebook zelf of via een snelle analyse in LikeAlyzer. Gecombineerd met social listening en engagementstatistieken geven deze statistieken je een zo volledig mogelijk beeld van je Facebookeffectiviteit. Je kunt er altijd meer gebruiken, maar we willen je ook nog wat slaap gunnen.

5. Geen Facebook-marketingstrategie

Bedrijven weten tegenwoordig wel dat aanwezigheid op social media niet zomaar een extraatje meer is, en nemen social-mediamanagers of communitymanagers aan om hun kanalen te managen. Het gebeurt echter nog opvallend vaak dat campagnes ad hoc opgezet worden, zonder dat er sprake is van een doordachte strategie.

We schreven het al eerder: je socialmediastrategie moet jouw bedrijfsdoel dienen. Zorg dus dat ook achter alles wat je op Facebook doet, een solide strategie zit. Stel doelstellingen op voor elk kanaal, formeer tactieken om deze te behalen en houd je vooruitgang en de effectiviteit bij. Zo ben je nooit lukraak berichten aan het plaatsen en brengt iedere post je dichter bij het behalen van je bedrijfsdoelstelling.

Tot slot verwijs ik je weer naar fout nummer 1: dit artikel is niet bedoeld als monoloog! Ik hoor graag of je alle fouten hebt kunnen voorkomen en misschien kun je er zelf een toevoegen?

Over de schrijver
Jan-Hendrik is marketeer bij Traintool, een snelgroeiend Nederlands bedrijf met een team van leerspecialisten en software ontwikkelaars.
Esther Hijman

Door

Esther Hijman

op 15 December 2014

Ha Jan-Hendrik, Wat leuk om deze informatie te lezen. Ook ik heb een zakelijke pagina (fb/estarcoaching) en kan jouw tips goed gebruiken. Vooral het opzoeken van de dialoog vind ik erg lastig. Bedankt dat je jouw kennis hebt willen delen. Hartelijke groeten, Esther Hijman

Reactie plaatsen