Nieuwe emoji's in plaats van de dislike-button op Facebook
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 oktober 2015 

Nieuwe emoji's in plaats van de dislike-button op Facebook

De dislike-knop komt er niet op Facebook. De like-knop fungeerde al tijden niet meer als de ideale allesomvattende knop om te reageren en zo moest er wel een nieuwe oplossing komen. Die oplossing is bekend gemaakt: Het wordt in de nabije toekomst mogelijk om uit meer emoties te kiezen, zoals liefde, blij, boos en verbaasd.

Meer emoties

In september kreeg Mark Zuckerberg en Facebook veel kritiek toen hij aankondigde dat de Like-knop er een concurrent bij zou krijgen. De dislike-button die toen veel (negatieve) aandacht kreeg blijkt er dus niet te komen. De nieuwe Like-knop laat Facebook-gebruikers toe om meer emoties toe te voegen door verschillende mogelijkheden te geven. Facebook onthulde vandaag welke emoties dat precies zullen zijn:

Like emoji's Facebook

Test in 2 verschillende landen

De nieuwe like-mogelijkheden worden eerst getest in Spanje en Ierland voor ze naar de rest van de wereld worden uitgerold. De reden voor deze landen is dat Ierland een engelstalig land is en Spanje een land waar kan worden getest met taalgebruik buiten de engelse taal. Daarna zal het sociale netwerk beslissen of er nog aanpassingen nodig zijn (of niet). Facebook’s product verantwoordelijke, Adam Mosseri, verklaart de keuze voor deze twee landen: “Spanjaarden en Ieren hebben een beperkter internationaal vrienden-netwerk dan andere Facebook-gebruikers. Hierdoor kan Facebook de nieuwe manier van liken in een min of meer gesloten omgeving testen. Daarnaast is het voor ons ook interessant om uit te testen hoe de smileys worden gebruikt door Engels- én niet-Engels sprekenden.” zegt Mosseri.

Waarom emoticons i.c.m. met de like-button?

Een van de redenen waarom Facebook voor Emoji’s heeft gekozen heeft ook te maken met het steeds stijgende aantal mobiele internetgebruikers in de wereld. Via Emoji’s wordt het nu makkelijker om snel te reageren op berichten zonder veel te hoeven typen op je mobiel.

“Berichten schrijven via mobiel is niet makkelijk,” zegt Mosseri, “het is een makkelijker om een passende sticker of emoji te vinden om ergens op te reageren.”

Voor social media managers wordt het binnenkort ook mogelijk om te weten wat mensen voelen bij het lezen van bepaalde berichten op Facebook. Ook voor marketing-doeleinden worden de nieuwe likes dus interessant. Ze komen zowel op mobiel als naar de desktop en zullen ook verwerkt worden in de mobiele apps van Facebook. Daarnaast zullen ook alle berichten in de News Feed over de nieuwe Like-knoppen beschikken. Wanneer de nieuwe knoppen naar Nederland komen heeft Facebook nog niet bekend gemaakt.

Marketingkansen door de emoticons?

Als marketeer kijk je altijd naar kansen om meer resultaat te behalen. De nieuwe emoticons zijn een interessante toevoeging op de huidige like-button. Mensen kunnen op deze manier hun gevoel nu preciezer uiten en zo krijg jij als Facebook-pagina ook meer informatie die je kunt gebruiken in het verbeteren van de posts. Veel treurige gezichten betekent dat het bericht óf triest is om te lezen óf dat het niet als positief wordt ervaren. Lachende poppetjes betekend uiteraard dat de lezer er wel blij mee is.

Wat verwacht jij van de nieuwe like-opties van Facebook? Ik ben erg benieuwd!

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.
Reactie plaatsen