Facebook app: Onmisbaar voor bedrijfspagina's
27 november 2013 

Je eigen Facebook app: onmisbaar voor bedrijfspagina’s

Binnen Facebook is het mogelijk om met eigen Facebook apps je Facebook bedrijfspagina vorm te geven. Deze apps kun je zien als een soort mini-website die draait binnen Facebook. Veel bedrijven maken hier nog geen gebruik van. Terwijl je er niet alleen meer (relevante) fans mee krijgt, maar ook meer klanten! In deze blog laat ik zien waarom jij als Facebook bedrijfspagina beheerder een eigen Facebook app moet hebben.

 Wat is een Facebook app en hoe ziet het er uit?

Zodra je een Facebook bedrijfspagina start, maakt Facebook zelf verschillende tabbladen aan: Likes, Foto’s en Map.

Facebook tabbladen

Het is echter mogelijk meerdere van dit soort tabbladen online te zetten. Ze zijn te vinden onder de omslagfoto.

Wat kun je met een Facebook app doen?

Eigenlijk alles. Mits je de juiste ontwikkelaar hebt gevonden, kan je de Facebook app zo inrichten als je zelf wilt. Vandaar mijn term: mini-website binnen Facebook. Zelf gebruik ik Facebook apps vooral om nieuwe (relevante) fans te genereren, leads te genereren of om een wedstrijd onder mijn fans te houden.

Facebook app voorbeeld

Het is heel makkelijk om de grotere bedrijven op te zoeken en hun apps als voorbeeld te geven. Maar aangezien deze site vooral gericht is op MKB en ZZP’ers, heb ik een voorbeeld die daar goed bij aansluit.

Het voorbeeld is live te bekijken via HIER. Je ziet dat de app zo is ingericht dat fans van de Facebook pagina iets anders zien dan niet fans. Sterker nog: alleen fans van de pagina kunnen in dit geval meedoen met de kans op de prijs. Voordeel daarvan is dat je dus (mits je een relevante prijs hebt uitgekozen) allemaal relevante fans er bij krijgt. Daarnaast ontvang je via deze app NAW gegevens van (potentiële) klanten.

Voordelen van eigen Facebook apps

Omdat je het zo eigen kan maken als je zelf wilt, zijn er vele voordelen aan eigen Facebook apps. Denk aan:

  • Makkelijker fans te krijgen
  • Meer interactie met je fans mogelijk
  • Leads genereren
  • Groot bereik krijgen vanwege de deel functie
  • Mooi vormgegeven wedstrijden organiseren

Waar moet je op letten bij een eigen Facebook app?

Er zijn een aantal zaken waar je altijd op moet letten bij het maken van een Facebook app. De belangrijkste: mobiel. Uit de laatste cijfers blijkt dat 45% van de gebruikers via een mobiel komt. En dus moet je zorgen dat de app ook op een mobiel werkt.

Bezoekers Facebook apps

Daarnaast is het belangrijk om je aan de regels van Facebook te houden. Je moet bij promoties/prijsvragen via een Facebook app altijd Facebook vrijwaren. Bijvoorbeeld met deze tekst:

“Deze promotie is op geen enkele manier verbonden met Facebook en is op geen enkele wijze gesponsord, ondersteund of georganiseerd door Facebook. De informatie die je verstrekt door mee te doen aan de actie verstrek je dan ook niet aan Facebook maar aan …naam bedrijf…”

Vergeet ook vooral niet te melden wanneer de prijsvraag stopt, wanneer en hoe de winnaar bekend wordt gemaakt, etc.

Gouden tip: Start met een eigen Facebook app!

De mogelijkheden rondom Facebook apps zijn enorm. Mits je ze juist inzet, kan dit een enorme boost voor je bedrijf betekenen.

Vraag aan de lezers: heb jij al ervaring met eigen Facebook apps?

Over de schrijver
Lars is oprichter en eigenaar van online marketingbureau Maatwerk Online (www.maatwerk-online.nl) en wincode-campagne specialisten fbwincode (www.fbwincode.com). Inmiddels werkt Lars al ruim 5 jaar in de online marketing en is hij gespecialiseerd in vooral Google AdWords (SEA) en Facebook Marketing. Lars is sinds 2012 onafgebroken Google AdWords en Google Analytics Certified.
Bjorn van de Griend

Door

Bjorn van de Griend

op 27 November 2013

Hallo Lars, Allereerst is het een mooi informatief stuk waar een beginnende onderneming veel aan heeft, wat heel belangrijk is zijn de voordelen wat je heel goed onder elkaar hebt gezet. In je blog staat niet hoeveel een Facebook app kost? Kost het geld om zo'n app te maken zoja hoeveel? Voor een beginnende onderneming/site is dit denk ik wel een vraag. Tegenwoordig wordt een Facebook App steeds meer genegeerd/weggedrukt als je een uitnodiging krijgt, is een Facebook app dan wel de juiste oplossing? Gr. Bjorn van de Griend

Lars Maat

Door

Lars Maat

op 27 November 2013

Dag Bjorn, Bedankt voor je compliment en je reactie. In mijn ogen is het maar net hoe je die App neerzet. Je kan het ook zien als een 'mini-website' binnen je Facebook pagina puur gericht om leads te genereren of om interactie te hebben met je fans. Je kan de App ook laten verspreiden via een link in plaats van afhankelijk zijn of mensen de App delen. Betreft kosten: dat zal verschillen per aanbieder. In mijn geval verschilt het ook wat je wilt met de App. Hoe 'simpeler' je de App wilt hebben, hoe goedkoper die uiteraard is. Mocht je vragen hebben, let me know! Groet. Lars Maat

Bjorn van de Griend

Door

Bjorn van de Griend

op 27 November 2013

Beste Lars, Dank voor de snelle reactie! Verder in je blog mis ik een heel duidelijk punt dat er eigenlijk in had moeten staan. Bijvoorbeeld -Hou het simpel. Definieer duidelijke doelstellingen en maak geen bij elkaar geraapt zooitje content. Zorg ervoor dat de inhoud van een app goed duidelijk is. Maak duidelijk wat je daarin van een gebruiker verlangt. Is dat het invullen van een quiz? Of wil je dat iemand een foto-upload? Hopelijk kan je iets met deze opbouwende kritiek. Gr.

Lars Maat

Door

Lars Maat

op 27 November 2013

Bjorn, Sterker nog: dat is een heel goed punt van je! In mijn beleving is dat al 'gewoon' maar het had er zeker bij kunnen staan! Thanks!

Reactie plaatsen