Facebook Retargeting, hoe werkt dat?
Facebook Retargeting, hoe werkt dat?
16 februari 2016 

Facebook Retargeting, hoe werkt dat?

Facebook retargeting stappenplan

Facebook Retargeting is een perfecte manier om specifiek te adverteren aan mensen die jouw website / salespage al eens bezocht hebben. Deze mensen vormen een zeer relevante doelgroep en je zult zien dat je hiermee bijvoorbeeld je opt-ins en verkopen tegen lage kosten flink kunt ophogen. Het werkt als volgt:

Retargeting pixel aanmaken

Wanneer je een Facebook advertentie account hebt dan kun je in je advertentiebeheer een “pixel” (een conversiecode) aanmaken. Voorheen maakte je specifieke pixels om verschillende conversies op je website te kunnen meten. Tegenwoordig geeft Facebook je een pixel waar vrijwel alles meteen in zit. Je kunt dat bijna vergelijken met de Google Analytics tracking code die hoogstwaarschijnlijk ook op je website staat.

Je maakt de pixel onder Advertentiebeheer – Hulpprogramma’s:

Facebook Retargeting pixel aanmaken

 

Facebook Retargeting pixel

Pixel op je website plaatsen

Wanneer je de Facebook pixel hebt plaats je deze op de pagina’s van je website die je wilt tracken. Ik raad je aan om de code net zoals Analytics op alle pagina’s van je website te zetten.

Werk je met Phoenix?

Dan plaats je de pixel onder Marketingtools – Social Media – Facebook Retargeting pixel:

Facebook pixel in Phoenix

Werk je met WordPress?

Er zijn veel plugins waarmee je dit soort conversiecodes / scripts in de code van je pagina’s kunt plaatsen. Ik ben zelf geen fan van veel plugins maar je kunt bijvoorbeeld de Header & Footer Scripts plugin gebruiken om dit te doen. Nog beter is het wanneer je jouw webdesigner vraagt om dit zonder plugin in de code van je website te verwerken.

Wanneer je de pixel geplaatst hebt dan moet je vaak even wachten totdat deze actief is. Facebook moet namelijk eerst activiteit meten. Het helpt om je website zelf even te refreshen (en eventueel je website cache te legen).

Aangepaste doelgroep maken

Vervolgens kun je een doelgroep in Facebook aanmaken bestaande uit mensen die je website hebben bezocht, daar wil je immers retargeting op toepassen. Je doet dit middels een aangepaste doelgroep (onder Hulpprogramma’s):

Aangepaste doelgroep maken in Facebook

Retargeting op alle website verkeer

Je kiest hier voor Websiteverkeer. Vervolgens kun je iedereen meenemen die een website / pagina heeft bezocht waar je pixel op staat. Je ziet hier tevens een lijstje met domeinen waarop Facebook de pixel gedetecteerd heeft. Let er dus even op dat je de pixel voor meerdere domeinen kunt gebruiken en dat je doelgroepen per domeinnaam kunt maken. Zo heb ik twee verschillende doelgroepen voor bezoekers van imu.nl en phoenixsite.nl

Facebook retargeting instellen

Retargeting voor specifieke producten

Retargeting voor al je website bezoekers is met name interessant wanneer je naar een opt-in pagina toe adverteert of wanneer je een (tijdelijke) actie hebt die voor je hele doelgroep interessant is.

Wanneer je een of meerdere producten hebt dan loont het een specifieke retargeting campagne te maken per product.

Retargeting per url

Zo heb ik bijvoorbeeld een campagne gemaakt voor iedereen die de salespage van mijn Masterclass bezocht heeft:

Retargeting voor specifiek product

Facebook Retargeting advertentie maken

Wanneer je de doelgroep(pen) hebt gemaakt kun je een advertentie maken waarin je jouw doelgroep selecteert:

Retargeting advertentie maken

Leads meerdere malen “aanraken”

Waarom dit zo goed werkt?

Dat heeft te maken met het aantal malen dat je jouw doelgroep weet “aan te raken”. In deze video vertel ik je over de vertrouwensfunnel en het 7e contactmoment:

En hier nog even visueel voor je op een rijtje ;)

Van bezoeker naar klant

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door Ramon op 16 February 2016

Je vergeet een erg belangrijk aspect: Privacy! Als je retargeting toepast moet je (net als bij vele andere trackers) expliciete toestemming van je bezoekers vragen. Zo niet overtreed je de Web Bescherming Persoonsgegevens.

Door ramon op 16 February 2016

Wet Bescherming Persoonsgegevens bedoel ik uiteraard

Door Tonny Loorbach op 23 February 2016

Daar kun je inderdaad een cookiemelding voor plaatsen, al dan niet het opnemen in je disclaimer / privacy policy

Door Jessie op 15 May 2016

Is het een 'kunnen' (optie) of een 'moeten' (verplichting)?

Door robin op 22 February 2016

Hi, Kan de "Header & Footer Scripts plugin" ook gebruikt worden voor JSON-ld markup van pagina's?

Door Tonny Loorbach op 23 February 2016

Zou kunnen maar dat zou ik persoonlijk niet met een externe plugin doen, beter gewoon netjes in je template verwerken.

Door Barbara op 2 March 2016

Bedankt voor de super tip! En wat ben ik toch weer blij met mijn Phoenix site... heerlijk makkelijk! Het volgende zie ik echter niet. De pixel heb ik ongeveer een half uur geleden gemaakt... "Vervolgens kun je iedereen meenemen die een website / pagina heeft bezocht waar je pixel op staat. Je ziet hier tevens een lijstje met domeinen waarop Facebook de pixel gedetecteerd heeft."

Door Tonny Loorbach op 2 March 2016

Dat kan, het duurt even voordat er genoeg verkeer langs is geweest voor Facebook om een groepje van te verzamelen.

Door Jessie op 16 February 2017

Ik ben Phoenix-gebruiker. Ik had een verkeerde tijdzone voor mijn advertentieaccount. Ik wilde deze switchen en kreeg te horen dat een nieuw account noodzakelijk was. Toen bleek dat je een nieuwe pixel kreeg en ik dus niet meer kan targeten met de oude pixel. Alle gegevens foetsie! Ik besloot dat een verkeerde tijdzone toch niet zo'n probleem is?! Daarom wil ik heel graag mijn oude advertentieaccount reactiveren. Maar dat lijkt niet mogelijk en FB is onbereikbaar. Wat nu?

Reactie plaatsen