Hoe sociaal is een like nog op Facebook?
16 januari 2014 

Hoe sociaal is een like nog?

Veel bedrijven ‘moeten’ iets doen op social media, want het is ‘in’. Gezien veel managers privé al op Facebook zitten, wordt er al snel een bedrijfspagina aangemaakt met als doel: zoveel mogelijk likes. Geen wonder dat de handel in valse likes enorm aan het groeien is. In de tussentijd is Facebook het bereik van pagina’s flink aan het terugschroeven en kun je je oude bereik terugkopen in de vorm van Facebook ads. Tijd voor een flinke stap terug: hoe sociaal is een like nog?

Facebook als social media kanaal

Met 8.8 miljoen gebruikers is Facebook hét middel geworden om je privé netwerk te onderhouden, met je Timeline als je persoonlijke krant. Het is fors drukker geworden in die krant de laatste tijd, vooral 50-plussers komen er nu veel bij. We liken niet alleen de Hema en de KLM, maar ook de lokale kapper, snackbar en de hockeyclub van je nichtje.

Relevantie

Relevantie is het sleutelwoord voor social media en voor Facebook de reden voor het logaritme Edgerank. Standaard zie je namelijk niet alle berichten in je Timeline maar alleen zoveel mogelijk relevante berichten. Die relevantie bepaalt Facebook aan de hand van de populariteit van een post, de relatie van de gebruiker tot de post en het soort post. Een fotopost van je partner net 5 minuten geleden krijg je sneller te zien dan een linkpost van een oude vakantievriend ’s nachts

Facebook als bedrijfsmiddel

Facebook heeft met zoveel gebruikers een enorm potentieel bereik voor bedrijven, en het is ook nog eens gratis te gebruiken. Veel managers zien Facebook vooral als een medium om hun commerciële boodschappen te verspreiden en op die manier leads en omzet binnen te hengelen. Maar zo werkt social media niet.

Wat is een like waard?

De vraag wat een like waard is wordt steeds minder vaak gesteld, en “hoe krijg ik meer interactie?” steeds vaker. De toegevoegde waarde van Facebook zit voor de meeste bedrijven vooral  in de interactie met hun doelgroep, en niet zozeer in de omzetstijging via een nieuw kanaal, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Likes voor je bedrijfspagina krijg je vrij snel met een weggeefactie, maar dan heb je het dus niet over fans van jouw bedrijf en jouw producten. Tenzij het weggeven van je producten jouw bedrijfsmodel is.

Bereik Facebook minder waard

Sinds augustus 2013 loopt het bereik van Facebookpagina’s dramatisch terug. Van 42% daling tussen augustus en november, tot de verwachting van 1 a 2% van je fanbase. Dus met 1000 likes bereik je straks nog maar 10 a 20 personen. Likes worden steeds minder waard.

Facebook geeft als reden dat ze gebruikers graag zoveel mogelijk waardevolle content willen tonen. Daar valt wat voor te zeggen: des te relevanter de berichten zijn op je Timeline, des te waardevoller Facebook voor jou als gebruiker is. Maar uiteindelijk is Facebook ook gewoon een bedrijf en gaat om de inkomsten. Ze tonen graag betaalde waardevolle content.

Wat kun je als bedrijf doen?

Likes op je bedrijfspagina en je posts blijven belangrijk, maar zijn niet het allerbelangrijkste. De nadruk zou moeten liggen op je toegevoegde waarde als bedrijf, vertaald naar Facebook. Waarom besta je? Waarom heb je überhaupt klanten? Waarom komen ze bij je? De waarom vraag staat centraal in de Golden circle presentatie van Simon Sinek die momenteel erg populair is. Pas wanneer je daar een duidelijk beeld over hebt, kun je vervolgens de vertaling maken naar Facebook.

Facebook inzetten

Mensen zoeken sociale goedkeuring middels interactie. Wat zegt het liken van een foto + quote over jou? Of het delen van brekend nieuws? Of het plaatsen van een reactie op een vraag? En vraag je dan af: hoe kun je je fans helpen om het beeld dat ze van zichzelf willen neerzetten, te bevestigen? Oftewel de “emotional benefits” die jouw merk en jouw producten geven.

Social media = interactie

Interactie met je doelgroep begint met een like, maar krijgt pas echt vorm als je fans je posts gaan liken, delen en erop reageren. Reacties zijn heel belangrijk, of het nou vragen, kritische opmerkingen of zware klachten zijn. Het is namelijke regelrechte feedback op het handelen van je bedrijf en het zijn echte kansen voor klantenservice. Pas wanneer je het contact op op die manier serieus oppakt, wordt social media een ‘echt’ kanaal  voor je klanten. Bekijk deze 13 invalshoeken voor meer interactie op Facebook.

Het zoveel mogelijk krijgen van likes als doelstelling, is niet sociaal en brengt je bedrijf niet verder. Focus je op je toegevoegde waarde, en vertaal die naar relevante posts op Facebook om zoveel mogelijk interactie met je doelgroep te creeëren.

Lezersvraag: Wat verwacht jij dat Facebook gaat doen om de sociale factor te vergroten?

Over de schrijver
Thomas is ondernemer en blogger voor zijn bedrijf Bloeise. Hij blogt onder andere over online marketing, social media en de branches travel en retail.
Bart Sintenie

Door

Bart Sintenie

op 16 January 2014

Ik vraag me af óf Facebook wel iets gaat doen om de sociale interactie te vergroten. Hun mission statement stelt welliswaar dat ze mensen ‘the power to share’ willen geven en de wereld meer open en verbonden willen maken, maar wie kan hier een voorbeeld van de afgelopen jaren van geven? Wat mij bijstaat is het beperken/bepalen wie wat te zien krijgt (tenzij je er voor betaald dan mag je bericht wel bij iedereen getoond worden) en het verbieden van alles wat ook maar enigszins aanstootgevend is als het op naakt aankomt. Alleen de films van onthoofdingen die ze weigeren te verwijderen komen perfect overeen met de mission statement en heeft zeker voor veel interactie gezorgd.

Reactie plaatsen