Succesvol op Facebook? Voorkom deze fouten!
Succesvol op Facebook? Voorkom deze fouten!
23 augustus 2018 

Succesvol op Facebook? Voorkom deze fouten!

Anno 2018 bevindt vrijwel ieder bedrijf zich op Facebook. Mede dankzij de enorme bak aan bedrijven is het dringen geblazen in het nieuwsoverzicht van alle gebruikers.

Wil je zichtbaar zijn voor je doelgroep? Dan moet je van goeden huize komen.

Resultaat behalen op Facebook is niet vanzelfsprekend (meer). In dit artikel deel ik een aantal veelgemaakte fouten met je die vele ondernemers maken op Facebook.

1. Ik deel iets wanneer het mij uitkomt

Een van de meestgemaakte fouten op Facebook is de inconsistente communicatie. “Ik plaats iets op Facebook wanneer het mij uitkomt”, hoor ik vele ondernemers zeggen. Succesvolle communicatie op Facebook begint juist bij consistentie. Wanneer jij communiceert wanneer het jou (of je team) uitkomt zorgt dat er vaak voor dat je organische bereik keldert, en je nauwelijks meer zichtbaar bent in het nieuwsoverzicht van je doelgroep.

Een solide content planning kan hier uitkomt bieden. Zorg er voor dat er vooraf wordt bepaalt wat er wordt gedeeld, en wanneer. Zorg er hierbij ook voor dat je begrijpt wat je doelgroep wil consumeren.

2. Ik praat de hele dag over mezelf

Alleen maar praten over jezelf werkt ook in het echte leven alleen maar averechts. Een gesprek moet oprecht zijn. Wanneer je enkel over jezelf praat worden anderen uiteindelijk moe van je, en wordt de relatie minder. Zo werkt het ook online. Social media draait om sociale content, en vraagt om menselijkheid en empathie.

Een bedrijf dat enkel communiceert met nieuwe producten en diensten is niet interessant genoeg. Zo gaat het je nooit lukken om een community met loyale fans op te bouwen. Ga voor jezelf maar eens na welke bedrijven jij volgt op social media, en hoeveel er daarvan enkel over zichzelf praten.

Zorg er daarom voor dat je begrijpt waar je doelgroep interesse in heeft. Zoek interesses die aansluiten bij de producten en/of diensten van jouw bedrijf, en zorg voor een gezonde mix van promotie en ‘fun-content’.

Succes-op-Facebook

3. Ik deel zoveel mogelijk content

Het is niet altijd een kwestie van “hoe meer, hoe beter”. Wanneer het gaat om Facebook marketing is het juist belangrijk om je te focussen op relevantie. Plaats alleen content wanneer het ook echt een toegevoegde waarde heeft voor de doelgroep. Een overdaad aan posts op Facebook zorgt er voor dat je minder reacties gaat krijgen op deze berichten, waardoor je minder vaak wordt getoond aan hen.

Focussen op relevantie is hierbij het toverwoord. Draag er zorg voor dat je begrijpt wat je doelgroep wil zien. Door dit te begrijpen vergroot je de kans dat je doelgroep je content waardeert en blijft zien en consumeren.

4. Ik plaats op alle kanalen hetzelfde

Tegenwoordig zijn er diverse tools te vinden waarmee je gemakkelijk je Facebook-bericht kan reposten op Twitter, Instagram en Pinterest. Gemak dient hierbij de mens, want hierdoor heb je met één actie direct al je social media kanalen gevuld. Ideaal, toch? Niet helemaal.

Ieder netwerk heeft zo zijn voor- en nadelen. En ieder kanaal heeft zo zijn eigen gebruikershandleiding. Tenminste, als je hier succesvol in wilt zijn.

Verdiep je daarom in de voordelen van Facebook, en bepaal voor Facebook een eigen strategie en ontwikkel een content planning. Benut hierbij alle mogelijkheden die het platform je biedt. Begrijp ook dat je doelgroep die zich op Facebook bevindt af kan wijken van je doelgroep op andere social media kanalen, zoals Instagram en Twitter.

Start with why

Waarom doen we de dingen die we doen? En, waarom bestaat onze organisatie eigenlijk? De waarom-vraag -bekendgemaakt door auteur en managementgoeroe Simon Sinek- dient de basis te zijn van al je uitingen.

Vraag jij jezelf, en je team, überhaupt wel eens af waarom je bepaalde dingen doet?

Waarom zetten wij Facebook eigenlijk in? En, waarom delen wij wat wij delen?

Door waarom-vragen te stellen wordt het duidelijker om welke reden je bepaalde keuzes maakt, en om welke reden je doet wat je doet.

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Reactie plaatsen