Facebook reacties op je website goed voor SEO? (+ uitleg)
Facebook reacties op je website goed voor SEO?
15 september 2013 

Facebook reacties op je website goed voor SEO?

Op het internet is er veel discussie geweest over het implementeren van Facebook reacties op websites (bijvoorbeeld onder een blogpost). Zo werden de reacties voorheen niet geïndexeerd door Google en zouden ze lastig te modereren zijn. Onderzoek laat echter zien dat deze reacties wel degelijk opgepakt worden door de zoekmachines en dus ook van waarde zijn voor je SEO. Google heeft dit inmiddels zelf ook aangegeven. Interessant genoeg voor ons om daar eens wat dieper in te duiken!

Wat zijn Facebook reacties?

Met Facebook reacties bedoelen we de reacties die mensen achter kunnen laten in het Facebook reactieveld na het lezen van een blogpost. Dan kan alleen als je ingelogd bent op je Facebook account. Een voorbeeld daarvan zie je hieronder, of aan het einde van deze blogpost. Zo’n reactieveld is hetzelfde als op de website van Facebook zelf. Door een reactie te plaatsen in zo’n veld plaats je jouw reactie zowel op die betreffende website als op je Facebook profiel waar je vrienden het weer kunnen lezen. Het ziet er bijvoorbeeld zo uit:

facebook-reacties-op-website

Waarom Facebook reacties op je website gebruiken?

De redenen om deze Facebook comment plugin te installeren zijn de volgende:

  • SEO waarde
  • Gebruikersvriendelijkheid
  • Verkeer

Facebook reacties zijn goed voor SEO

Het toevoegen van Facebook reacties aan je blog heeft een positieve invloed op je SEO Strategie. In de infographic hieronder valt te zien dat ‘Facebook comments’ ervoor kunnen zorgen dat je met je website hoger in Google komt. Ook andere vormen van interactie en sociale media (sociale interactie) werken op dit moment ontzettend goed om beter te scoren in Google.

SEO Ranking Factoren 2013

Google indexeert Facebook reacties nu correct

Nu het ook duidelijk is dat Google deze Facebook reacties op blogs indexeert, wordt het interessant om dit uit te proberen. Dit was een tijdje geleden namelijk nog niet het geval, omdat de ‘spiders’ van Google de Javascript en iFrames opzet van deze applicatie niet konden lezen. Je moest toen nog handmatig deze applicatie om gaan gooien om ervoor te zorgen dat Google de comments kon indexeren. Gelukkig is het nu allemaal niet meer zo moeilijk. Zoals je weet wordt Google elke dag slimmer en meer geavanceerd. In het geval van deze applicatie kun je daar nu dus mooi je voordeel uit halen.

Gebruiksvriendelijkheid

Sommige mensen vinden het fijner om meteen via Facebook een reactie achter te kunnen laten, zonder eerst hun naam, URL en e-mailadres in te hoeven vullen. Dat scheelt eveneens weer tijd. Bij sommige websites moet je zelfs eerst een account aanmaken voordat je een reactie achter kunt laten. Ook dat hoeft niet meer als de eigenaar van de website deze plugin besluit te gaan gebruiken. Door een Facebook reactieveld te plaatsen biedt je jouw lezers in ieder geval de mogelijkheid om te kiezen welke manier van reageren ze het fijnst vinden. Omdat veel mensen toch al ingelogd zijn op Facebook, maak je de drempel voor hen lager om even een reactie achter te laten en meer reacties op je blog is altijd goed natuurlijk!

Meer bezoekers naar je website via Facebook

Een heel groot bijkomend voordeel is dat ‘Post to Facebook’ automatisch aangevinkt staat, zodat alle vrienden van deze persoon deze reactie op Facebook voorbij zien komen in hun stroom met berichten. Als je zelf ook Facebook gebruikt dan heb je dat vast wel eens voorbij zien komen in de korte berichten die rechts bovenin beeld te zien zijn. Door de exposure die deze plugin creëert zodra mensen hun reactie delen op Facebook, krijg je ook weer meer bezoekers naar je website. Mensen die een reactie van hun vriend of vriendin voorbij zien komen raken namelijk nieuwsgierig naar de context en een percentage van hen zal doorklikken naar je website. Dit geeft je een prachtige virale factor.

Hoe krijg je een Facebook reactieveld op je website?

Je kunt bij Facebook zelf een reactieveld aanmaken en insluiten in je website. Ook bestaan hier WordPress plugins voor.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door Rowdy op 15 September 2013

Bedankt Tonny, Deze plugin ga ik gelijk toepassen bij me berichten. Bedankt voor de informatie. Gr team van fixjeiphone (Davey, Ricardo en Rowdy Groothedde)

Door Koen Schipper op 16 September 2013

Bedankt Tonny, Ik vroeg me dit inderdaad al af of dit nou goed of juist slecht was. Duidelijke uitleg zoals altijd. Mvg, Koen Schipper

Door stefan op 17 September 2013

zeer goede uitleg tonny, en je krijgt zo ook meer viral exposure via fb terug. slim...

Door Arnie op 26 September 2013

Tonny, je zegt in veel artikelen dat inbound links vanaf social media straks even belangrijk - zo niet belangrijker - worden dan normale links. Bij Twitter snap ik het. Maar hoe ziet Google de links op Facebook dan? Want 90% van alle Facebookgebruikers post alleen dingen voor hun vrienden en niet als "openbare" post. Soms zie ik bij mijn sites ineens veel inboud verkeer van FB, dus dan weet ik dat er iets over mijn site gezegd wordt. Bij een forum of blog kan ik dat dan gaan lezen, maar bij FB vaak niet. (Overigens zijn er ook veel Twitteraars met een afgeschermd account, wat een beetje haaks staat op het doel van Twitter eigenlijk, het is zoiets als op een podium gaan staan zingen terwijl je je schaamt voor je stem en eigenlijk niet wil dat iemand je hoort)

Door stefan op 29 October 2013

helemaal mee eens Social media zal alleen maar een belangrijker factor gaan worden in de SEO,

Door stefan op 7 November 2013

Beste tonny, Weet je wat het rare is, ik ben de afgelopen week druk bezig geweest met de aanpassingen van de site (een persberichten site) puur op SEO veel nieuwe tools gebruikt, als er nu een nieuw persbericht wordt geplaatst en ik deel deze via Google plus, Twitter en Facebook is de pagina al binnen 5 minuten zichtbaar in Google, voorheen duurde het ruim een een uur, waar kan het aan liggen dat opeens de pagina's zo snel geindexeerd worden.

Door stefan op 19 November 2013

Social media werkt perfect, alleen je moet reacties uitlokken, werk uitstekend :). Het sociale media zal alleen maar toenemen ook voor SEO, voornamelijk Facebook en Google plus gaan een belangrijke rol spelen.

Door koopjes op 31 August 2014

Ik gebruik FB met name voor aanbiedingen en soms ook webcare, die wil ik niet op mijn site hebben..

Door Enrico op 10 September 2014

Werkt dit wel? Want als ik op een website een facebook reactie kopieer en ik plak dit in Google dan vindt hij de reactie niet. Dus ik heb mijn twijfels of Google de teksten nu echt kan indexeren.

Door Jasper op 8 March 2015

Vraag me af of dit nog steeds werkt. Inmiddels zoekt Google heel anders. Content wordt meer belangrijk gevonden evenals kwalitatieve verwijzingen.

Door Jaap op 20 March 2015

Bedankt... Maar waarom gebruikt u het zelf hier niet ?

Door Seph Fontane Pennock op 24 March 2015

Dag Jaap, We hebben er destijds zelf voor gekozen om Facebook comments weer te verwijderen omdat deze niet gelezen werden door de zoekmachines. Dat vonden we zonde voor onze SEO. Inmiddels kan Google wel lezen wat er in deze (iframe) comments staat en dit relevantie of waarde toekennen als ze dat zouden willen. Omdat we keuzestress onderaan ons blog willen vermijden en niet iedereen Facebook gebruikt hebben we ervoor gekozen om hier niet meer mee te werken.

Door Marie de Bruin op 5 January 2016

Dit is een goede aanvulling op mijn facebook campagne. Ik vroeg mij al af in welk opzicht dit nut zou kunnen hebben. Nu is het duidelijk dat het in waarde toevoegd voor de SEO van je site, bedankt.

Door Pien op 12 January 2016

Ik heb bij fb zelf het reactieveld aangemaakt. En nu ik het reactieveld aan het testen ben, zie ik dat ik wel kan reageren. Reactie komt ook op website te staan. Alleen de reactie komt niet onder het fb bericht te staan, ondanks dat ik het vinkje aanvink post op facebook. Ik gebruik als url de url van de facebookpost. Wat doe ik verkeerd. Ik wil graag sociaal meedoen :D Alvast bedankt Pien

Door pfox op 10 January 2018

Goed stukje!

Reactie plaatsen