OK Facebook, je krijgt nog één kans
OK Facebook, je krijgt nog één kans

OK Facebook, je krijgt nog één kans

Je weet dat je alles goed doet, maar toch werkt het niet. Adverteren op Facebook. Er zijn altijd voor- en tegenstanders geweest, maar vooral de groep tegenstanders groeit de laatste maanden hard. Bedrijven hebben veel geïnvesteerd om fans te krijgen, maar nu moeten ze weer investeren om met hun fans te communiceren. Op zich zou dat niet zo’n probleem zijn, als het zou werken.

Copyblogger trekt de stekker eruit

Copyblogger heeft op een aantal platformen een mooie community opgebouwd, alleen wil dat op Facebook niet lukken. Helaas hebben ook de ingehuurde experts niet geholpen. Dus heeft Copyblogger afgelopen week de stekker eruit getrokken.

Copyblogger verlaat Facebook

Het zou natuurlijk kunnen dat hun doelgroep gewoon niet op Facebook zit. Maar met meer dan 1,3 miljard gebruikers lijkt me dat stug. Zelf heb ik van alles geprobeerd maar ook mij is het nog niet gelukt om succesvol te zijn op Facebook. Dat kan natuurlijk aan de kwaliteit van mijn posts liggen, maar als een soortgelijke post veel succes heeft op andere platformen, moet er toch meer aan de hand zijn. Een paar maanden geleden zag ik deze “Facebook Fraud” video, die zeer herkenbaar was:

Ik heb het nog niet opgegeven, maar ik sta wel in een ‘wachtstand’. Binnenkort verandert er vast weer wat anders… Ik plaats af en toe een bericht en reageer uiteraard op reacties, maar verder doe ik niets, het heeft geen nut.

Waarom krijgt Facebook dan toch nog een kans?

Vorige week tijdens de Social Media Success Summit presenteerden Facebookexperts een aantal tools en technieken. Jon Loomer sloeg de spijker op z’n kop. Volgens hem kun je verbazingwekkende dingen doen als je de juiste mensen weet te bereiken. Hij laat alleen advertenties zien aan mensen die hem al kennen en vertrouwen.

Jon gebruikt voor zijn advertenties de Power Editor van Facebook. Deze zijn alleen te gebruiken via een Google Chrome-browser. Hij maakt advertenties om traffic naar zijn website te genereren, zijn e-maillijst op te bouwen en om te verkopen.

Aangepaste doelgroep

Met een aangepaste doelgroep in Facebook kun je:

  • de lezers van je blog exact de inhoud tonen die zij willen zien;
  • jouw websitebezoekers bereiken die geen Facebookfan zijn;
  • jouw websitebezoekers bereiken die zich niet hebben geabonneerd op je e-mails.

Maak in de Power Editor een ‘Aangepaste doelgroep’ van je website aan. Deze zorgt ervoor dat je advertenties worden getoond aan personen die je website bezoeken.

Installeer de pixel voor de ‘aangepaste doelgroep’ op je website en Facebook maakt een groep van je websitebezoekers, die je heel gericht kunt benaderen met advertenties.

Websitebezoekers advertentie

Je kunt al je websitebezoekers als doelgroep opgeven, maar je kunt ook een aparte doelgroep maken voor personen die een specifieke pagina hebben bezocht of bepaalde zoekwoorden hebben gebruikt.

Een ‘aangepaste doelgroep’ van je e-maillijst maken kan ook. Tenminste, als je er geen probleem mee hebt je e-mailadressen te uploaden naar Facebook. Je benadert dan websitebezoekers die nog geen Facebookfan zijn. Ook kun je deze bezoekers zeer gerichte en relevante informatie tonen. Aan iemand, die al wat gekocht heeft, wil je niet nogmaals hetzelfde product adverteren. Ze attenderen op een upgrade is wel weer handig.

Hou er rekening mee dat je alleen e-mailadressen mag uploaden van personen die hebben aangegeven je e-mails te willen ontvangen.

E-mail advertentie

Vergelijkbare doelgroep

Met een ‘vergelijkbare doelgroep’ kun je je netwerk uitbreiden als je je eigen fan-base, e-maillijst of websitebezoekers hebt uitgeput.

Als bron kun je gebruiken:

  • je Facebook fans
  • je klanten
  • je websitebezoekers
  • je e-mailregistraties

Een ‘vergelijkbare doelgroep’ kun je ook weer in de Power Editor aanmaken. Je vult de bron in en het land. Facebook maakt dan een groep aan van soortgelijke personen, op basis van interesses, demografische gegevens en acties die zijn genomen.

Lookalike advertentie

Gisteren heb ik Jon Loomers e-book gedownload en een paar uur later kreeg ik inderdaad op Facebook een bericht van hem te zien. Normaal zie ik advertenties liever niet, maar in dit geval overheerste er een ander gevoel, een gevoel van herkenning. Ben je geïnteresseerd in het e-book, dan kan je dat hier downloaden. Je kunt je op dezelfde pagina ook direct aanmelden voor een gratis Power Editor webinar.

Zou het me lukken?

Ongeveer 10% van mijn websitebezoekers is geabonneerd op mijn e-mails. Ik ga proberen de rest te bereiken met deze manier van Facebook marketing.

Verwacht jij dat deze techniek jou meer zal opleveren?

Over de schrijver
Na 20 jaar marketing ervaring te hebben opgedaan bij internationale organisaties, ben ik in 2014 voor mezelf begonnen om bedrijven te helpen hun online aanwezigheid te vergroten. De mogelijkheden met online marketing kunnen overweldigend en tijdrovend zijn, maar dat hoeft niet. Door te bepalen wat er nodig is voor jouw bedrijf, kun je heel gericht een online marketing strategie maken en stap-voor-stap uitvoeren. Ik help je hier graag bij door middel van een op maat gemaakt advies en training. Heb je vragen? caroline@marcommanager.nl

Door Wesley Velroij op 22 October 2014

Als Facebook gebruik als doel om je website te promoten dan is het naar mijn mening niet erg effectief, en kun je beter Twitter gebruiken. Want ook ik heb nog nooit echt succesvol gebruik kunnen maken van Facebook voor promotie, en ik weiger ook gewoon een neppe vriendenlijst aan te leggen. Want ik snap best dat promotie op Facebook succesvol kan zijn wanneer je 100 vrienden hebt, alleen ik zie Facebook nog steeds als iets persoonlijks en dan ga ik dus geen vrienden worden met mensen die ik niet ken.

Door Caroline van Zomeren op 23 October 2014

Dank je voor je reactie Wesley. Ik heb inderdaad ook veel meer succes met Twitter. De enige reden waarom deze manier van promoten via Facebook me aanspreekt is omdat ik dan alleen mensen benader die al op mijn website zijn geweest. Ik heb hiervoor overigens wel een bedrijfspagina op Facebook. Mijn persoonlijke pagina hou ik ook helemaal privé, daar wil ik net zoals jij alleen vrienden hebben die ik ook echt ken.

Door Chelsea Bosters op 23 October 2014

Ik moet eerlijk bekennen dat ik Facebook wel degelijk zie als een zeer interessant medium. Het is belangrijk dat je een goede strategie hebt, consequent bent in delen en tevens herkenbaarheid opwekt. Inspelen op actualiteiten is hierbij een belangrijke peiler. Ik zie Twitter zeker niet als een sterker medium dan Facebook, zie maar eens hoe groot de pagina's zijn van diverse multinationals op Facebook. Al met al, nu met alle nieuwe mogelijkheden en features staat Facebook weer sterk in de markt. Het lukt, als je maar creatief bent!

Door Elias Crum op 24 October 2014

Net als bij Google AdWords en andere manieren van online adverteren gaat het erom dat je weet wat je doet en welke mogelijkheden het medium biedt. Facebook Ads zijn ontzettend effectief als je ze maar juist gebruikt. te vaak zie ik in de praktijk dat (gerenommeerde) bedrijven aan de heroïne marketing van Google of Facebook verslaafd raken zonder te weten wat ze precies doen. Met name doordat er €75 gratis AdWords of eenvoudig een bericht te boosten op FB. Zonde van het geld. Wij hebben verbluffende resultaten met Facebook Marketing voor grote en kleine organisaties, ook met aangepaste doelgroepen en uiteraard maken we gebruik van de Power Editor :). Testen is essentieel en meten = weten.

Door Esther Molenaar op 30 October 2014

Het is bijna exacte wetenschap om op de juiste manier de juiste mensen te bereiken. Ik ben de laatste tijd ook bezig om via post boost meer engagement te krijgen op mijn posts en pagina. Helaas levert het nog niet zo heel veel op qua likes. De methode van Loomer klinkt heel interessant. Dat e-book ga ik zeker downloaden. En ja ik denk dat deze techniek meer zal opleveren, omdat je veel gerichter je Facebookmarketing inzet: op mensen die jou al kennen.

Reactie plaatsen