Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

article content

Facebook-adverteren voor starters

Vandaag de dag is Facebook in Europa veruit het grootste social media platform dat er bestaat. Een enorm platform waar veel kansen liggen voor jou als beginnende Facebook adverteerder. In dit artikel vertellen wij over welke kansen dat zijn en hoe je die kan toepassen op jouw advertentiecampagnes.

Wat is Facebook-adverteren?

Door middel van adverteren op Facebook kun je een groot en relevant publiek bereiken. In Nederland gebruiken dagelijks ongeveer 9,6 miljoen mensen Facebook. Dit betekent dat Facebook een erg groot bereik kent. Dan denk je al snel: ‘’Ja, maar dat is een veel te groot bereik voor mijn advertentie’’. Dat klopt. Maar door op de juiste manier te targeten kun je jouw doelgroep perfect bereiken. Hierbij kun je denken aan demografische factoren als leeftijd, geslacht en woonplaats. Maar denk ook aan interesses en werk. Na het targeten bepaal je je budget. Zo kan je met een relatief laag budget een groot aantal mensen bereiken die onder jouw beoogde doelgroep vallen.

Hoe zet je een Facebook-campagne op?

Voor jou als beginnend Facebook-adverteerder is het natuurlijk erg belangrijk om te weten hoe je zo’n Facebookcampagne opzet. Dit leggen wij je uit door middel van een aantal stappen.

Wat wil je bereiken?

Op het moment dat je een advertentiecampagne start op Facebook begin je met het kiezen van je advertentiedoelstelling. Om te weten welke advertentiedoelstelling je hebt met jouw advertentie kun je jezelf een aantal vragen stellen; wat wil je dat jouw doelgroep doet als ze jouw advertentie zien? Dat is de belangrijkste vraag. In het totaal zijn er negen verschillende advertentiedoelstellingen waar je uit kunt kiezen. Per campagne kies je een aparte doelstelling. De meest interessante doelstellingen zijn ‘leads genereren’, ‘catalogusverkopen’, ‘lokaal bereik’, ‘conversies’ en ‘winkelbezoeken’.

Zet je advertentie op

Vervolgens stel je je advertenties samen. Hierin is het belangrijk dat je nadenkt over wat je precies wilt communiceren naar je doelgroep. Een goed gekozen afbeelding kan het succes van een advertentie aanzienlijk vergroten. Dit wordt ook wel de ‘’eyecatcher’’ genoemd.

Bepaal je doelgroep

Het is van groot belang om een relevant publiek te kiezen voor je bedrijf. Je stelt een aantal segmentatiecriteria op. Vervolgens wordt de advertentie getoond aan de personen die voldoen aan jouw geselecteerde criteria. Dit kan je doen op basis van locaties, leeftijden, demografische gegevens, interesses en gedrag. Maak je targeting niet te breed maar ook niet te specifiek. Zo kun je ook targeten op klantbestanden en lookalikes. Dit wil zeggen dat Facebook vergelijkbare doelgroepen kan maken die lijken op jouw aangemaakte doelgroepen. Hierbij kun je denken aan klantbestanden. Op die manier kun je nieuwe mensen bereiken die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf omdat ze vergelijkbaar zijn met je bestaande klanten.

Bepaal het budget en biedingsstrategie

Na het bepalen van je doelgroep ga je kijken naar wat je budget- en biedopties zijn. Via Facebook is het mogelijk om per klik, per 1000 vertoningen, per conversie of per verwachte actie na 1000 vertoningen te betalen. Jouw keuze hangt af van jouw eerder gekozen marketingdoelstellingen. Deze heb je gekozen bij het instellen van je campagne.

Analyseer je advertentieresultaten

In de laatste stap ga je je advertenties analyseren. Zo kun je met Facebook-adverteren veel statistieken inzien van de door jou gevoerde campagnes. Hierbij kun je denken aan het bereik, klikken, weergaven, kosten en opbrengsten, page-likes en conversies. Uit deze statistieken kun je een rapport opstellen en data filteren die jij belangrijk vindt. Opgestelde rapporten kun je opslaan, waardoor je ze later kunt gebruiken om een vergelijking te maken tussen de diverse campagnes, advertentiegroepen en advertenties.

Toegevoegde waarde van Facebook voor bedrijven

Wat is nou eigenlijk de toegevoegde waarde van Facebook voor bedrijven? We zetten een aantal feiten op een rijtje. Om te beginnen kent Facebook een groot bereik, denk hierbij al aan het aantal gebruikers en het aantal Facebookgebruikers dat dagelijks inlogt. Het bereik dat je voorheen behaalde met kanalen als TV, radio en krant, kun je nu net zo makkelijk behalen tegen, vaak veel, lagere kosten. Tegelijkertijd is Facebook ook een onderdeel van de customer journey. Dit wil zeggen de route die de klant af legt om bij jouw bedrijf te komen. Dit is een onderdeel van de customer journey doordat er zoveel mensen gebruik maken van Facebook en in contact komen met je bedrijf over diverse kanalen. Welbekend als ‘’touchpoints’’.

Ook kan Facebook bijdragen aan jouw relatiebeheer. Iets wat in deze tijd zeker niet vergeten mag worden. Een goede relatie met de klant betekent tegelijkertijd ook dat er een positief beeld van jouw bedrijf wordt gevormd. Op het moment dat de klant een bepaald product of dienst nodig heeft, moet diegene als eerste aan jouw bedrijf denken. Een belangrijk aspect dat tegenwoordig ook niet vergeten mag worden is de service die een bedrijf kan bieden via Facebook. Interactie speelt hierin een prominente rol. Je kunt gemakkelijk en snel klanten te woord staan en vragen beantwoorden.

Facebook voor in de toekomst

Natuurlijk kunnen we niet in een glazen bol kijken, maar waar wat we wel zien is dat Facebook het organische bereik meer en meer aan het terugbrengen is. Hiermee wordt bedoeld: het gratis bereik dat je kan behalen met je Facebook-berichten. Ze sturen meer naar het adverteren. Gelukkig zijn de mogelijkheden binnen het adverteren op Facebook erg interessant voor bedrijven. Deze mogelijkheden zullen zorgen voor een betere business. Het vrijblijvende gebruik van Facebook lijkt dan ook te verdwijnen. In combinatie met adverteren wordt het interessanter en interessanter, mits goed ingezet. Er worden steeds meer features toegevoegd en wanneer je er goed mee omgaat kun jij als Facebookadverteerder steeds effectiever je doelgroep bereiken. Zo ook met een klein budget. Er zit wel een degelijk verschil tussen de campagnes zelf te doen of het inschakelen van een specialist met ervaring en kennis. Wat we vaak zien is dat adverteerders die het zelf doen met hagel schieten en campagnes niet effectief of op de juiste manier voeren.

Comment Section

0 reacties op “Facebook-adverteren voor starters

Plaats een reactie