arrow_drop_up arrow_drop_down
25 juni 2014 

Een blik op de toekomst van Facebook Marketing

Facebook staat onder grote hoogspanning. Grote overnames, privacy openbaringen, concurrenten die met paddenstoelen uit de grond schieten. Maar hoe gaat het nu daadwerkelijk met Facebook? Chelsea Bosters krijgt in een interview met Lars Maat, Expert Facebook Marketing, antwoord op de meest brandende vragen. Hoe zit het met de toekomst van Facebook Marketing?

Op welke manieren probeert Facebook vernieuwend te blijven anno 2014, terwijl dat Facebook lichtelijk over haar top zit?

Chelsea, wat een goede vraag! Mag ik voorop stellen dat jouw stelling ´Facebook is lichtelijk over haar top´ niet helemaal correct is? Er circuleren in de media al tijden berichten rond dat vooral de jongeren zouden wegtrekken naar alternatieven zoals Instagram (overigens ook van Facebook!). In de statistieken die ik tot dusver heb gezien, komt dit (nog) niet naar voren. Het aantal Facebook gebruikers in Nederland is nog steeds in een stijgende lijn. Zie bijgaande afbeelding. (Bron: Fanrise)

Facebook gebruikersstatistieken Nederland

 

Wereldwijd gezien is er vorig jaar zomer wel een dip geweest in de activiteit van de Facebook gebruikers, maar die trekt nu weer aan. Waarbij het aantal mobiele gebruikers enorm groeit! (Bron: Facebook)

Gebruikersgegevens Facebook

  • Lichtblauwe lijn is aantal mobiele gebruikers per maand
  • Korte, donkerblauwe lijn is aantal dagelijks actieve gebruikers per maand.

Ik denk dat je bij deze vraag/stelling Facebook als het ware in 2 delen moet splitsen: Facebook voor de gebruiker en Facebook voor bedrijven.

Facebook voor de gebruikers (personen)

Voor de gebruiker blijft Facebook vernieuwen met nieuwe toevoegingen/functies. Denk aan de trending topics die komen (of bij sommige al in beeld zijn) maar ook aan de Facebook Graph Search, een zoekmachine binnen Facebook waarbij men echt alles kan vinden wat betrekking heeft op de Facebook data. Daarnaast heeft Mark Zuckerberg een neusje voor opkomende technieken. Facebook koopt regelmatig een bedrijf over omdat ze die techniek willen hebben of om simpelweg een concurrent uit te schakelen. Denk aan Instagram en Whatsapp.

Graph Search

Onlangs nog heeft Facebook de privacy instellingen die iedereen standaard hebt ingesteld, gewijzigd. In het voordeel van de gebruiker. Dat vind ik wel een goede zaak. Privacy is op dit moment echt ‘hot’. Het is goed dat Facebook hier op let want dat kan wel dé reden zijn om een account op te zeggen; men weet alles van je! Weet je nog wat er gebeurde toen Whatsapp overgenomen werd door Facebook? Heel Nederland ging massaal alternatieve programma’s downloaden! Heb jij enig idee hoeveel mensen die programma’s nu nog gebruiken? Juist: bijna niemand. Maar het geeft wel aan hoe gevoelig het privacy onderwerp is.

Let overigens op mijn woorden: zodra de Facebook Graph Search in Nederland komt, staan veel mensen weer op de achterste poten. Want als je jouw profielinstelling niet goed hebt ingesteld, is via de Graph Search alles te vinden van wat je op Facebook hebt uitgespookt.

Facebook voor bedrijven

Voor bedrijven is Facebook niets minder dan een manier om geld te verdienen. Ik ben blij dat de meeste bedrijven inmiddels denken in ROI (Return on investment) en niet meer in likes. Waar voorheen veel bedrijven vonden dat ze veel likes moesten hebben, komt nu het besef dat ze vooral Return On Investment willen hebben op alles wat ze in Facebook stoppen. Dat is een goede stap. Wat me wel zorgen baart is dat het organische bereik blijft dalen. Dat hoeft geen probleem te zijn met goede content, maar maakt het wel enorm lastig voor bedrijven om het zonder advertentiebudget te doen.

Je ontkomt er bijna niet aan om met wat advertentiebudget te werken. Dat is op zich niet erg, maar dan moet je als ondernemer wel bijhouden hoeveel je uitgeeft en meten hoeveel dat oplevert. Zo lang bedrijven dat doen en zien dat ze winst maken, zal Facebook in hun marketingstrategie blijven. En zal Facebook dus blijven bestaan. Ik ben van mening dat je als bedrijf niet om Facebook heen kunt; tenslotte zit daar je doelgroep waarschijnlijk. Maar Facebook is uiteindelijk niets meer dan één van de verschillende pijlers van je marketingstrategie. Hopelijk een winstgevende pijler.

Mensen zijn graag ijdel en laten graag aan de buitenwereld zien hoe goed en leuk ze zijn, dat zijn de meeste mensen uit nature. Facebook lijkt de laatste tijd meer een ‘kijk mij eens’ platform te zijn geworden. Waar blijft de vind ik niet leuk knop?

Haha ja dat zou wat zijn hé, als die er komt! Selfie is nou eenmaal één van dé woorden van het afgelopen tijdperk. Kijk op Instagram, kijk op Twitter en inderdaad ook op Facebook: je ziet ze overal. Blijkbaar vinden mensen dit leuk om te delen. Als je dat niet leuk vind, dan heb je altijd nog rechtsboven bij iedere statusupdate de mogelijkheid om dit aan te geven!

Wist jij overigens al dat Facebook dit zelf al min of meer reguleert voor iedereen? Met de Facebook Edgerank formule laat Facebook altijd de meeste relevante content (in hun ogen) aan jou zien. Even een makkelijk voorbeeld; stel dat wij vrienden zijn op Facebook en op mijn eerste 10 statusberichten heb jij nooit gereageerd. Dan is de kans groot dat Facebook op een gegeven moment denkt dat mijn statusupdates voor jou niet relevant zijn. Mochten er andere statusupdates van andere personen/pagina’s tegelijk met mij online komen, dan zal Facebook die voortaan aan jou laten zien i.p.v. die van mij.  Veel mensen weten dit niet. Maar hierdoor is het nieuwsoverzicht in principe zo goed mogelijk op jou afgestemd. Op de advertenties na dan uiteraard.

Onze ouders zijn ook te vinden op Facebook. Dat is een veel gehoord argument van jongeren om Facebook te verlaten en andere sociale mediums aan te doen zoals Instagram. Merk jij dat ook aan de gebruikersgroepen?

Zoals bij vraag 1 aangegeven; dit circuleert in de media inderdaad. En daardoor zal het ook zeker voor een gedeelte waar zijn.  Gelukkig hebben we cijfers van Facebook (via Fanrise) om dit te checken:

10 juni 2013:                                                     12 maart 2014:

820.000 13-17 jaar                                          880.000 13-17 jaar
1.520.000 17 – 24 jaar                                    1.660.000 17-24 jaar
1.680.000 25-34 jaar                                       1.920.000 25-34 jaar

Zoals je kan zien, is het aantal accounts dus juist toegenomen! In iedere (jongere) leeftijdscategorie. Dit zegt natuurlijk nog niets over het actieve gebruik van Facebook. Maar geeft wel aan dat de jongeren nog steeds een account hebben/maken op Facebook. (Bron: Marketingfacts)

Hoe zie jij de toekomst voor Facebook?

Facebook gaat niet weg. Voor bedrijven liggen er zoveel mogelijkheden. Denk aan eigen apps, denk aan de advertenties. Mits men maar weet wat ze doen. Doe géén like, share en win acties. Richt je op ROI (Return on investment)!

Uiteraard kan het ook zomaar ineens over zijn. Kijk hoe snel Hyves ineens weg was. Maar ik heb het gevoel dat Facebook voorlopig nog wel blijft. Ik was onlangs aanwezig op het Facebook Marketing Congres en daar vlogen de duizelingwekkende cijfers om mijn oren:

  • Het aantal actieve Facebook gebruikers is wereldwijd t.o.v 2013 gestegen van 1.110 miljoen naar 1.276 miljoen
  • Waar de wereldbevolking met 1,1% is gestegen, is het aantal Facebook accounts met 15% gestegen!
  • Inmiddels gebeurt 65% van al het Facebook verkeer via een mobiel. Dat was 3% in 2011 en 34% in 2013. In Nederland zijn er 5,5 miljoen mobiele, actieve gebruikers.

In de volgende Slideshare vind je meer informatie over Facebook Marketing in Nederland: Facebook in The Netherlands (Q1 2014) from Burst

Vraag aan de lezers: In hoeverre meet jij de ROI van je Facebook inspanningen?

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Mike Nuijs

Door

Mike Nuijs

op 25 June 2014

Heren, Een mooi en duidelijk blog, heldere vragen en heldere antwoorden. Mijn complimenten! Met vriendelijke groet, Mike Nuijs Media Conversia

Joep Franssen

Door

Joep Franssen

op 25 June 2014

Kan ik me helemaal in vinden: helder (zelfs voor iemand die niet heel erg met FaceBook bezig is).

Reactie plaatsen