arrow_drop_up arrow_drop_down
4 augustus 2014 

Bewaarfunctie in Facebook voor zakelijk gebruik?

Facebook rolt een nieuwe feature, namelijk de bewaarfunctie uit. Dat betekent dat je content uit je timeline kunt bewaren om later te lezen. Je kunt het vergelijken met het favorieten van een Twitterbericht (dat binnen Twitter ook vaak als ‘like’ wordt gebruikt), met dit verschil dat Facebook werkt met een aantal standaard rubrieken waar het bericht in opgeslagen wordt, zoals links, plaatsen, boeken, films, tv en muziek.

De bewaarfunctie is voor anderen niet inzichtelijk, tenzij je ervoor kiest om het met hen te delen. Naast een korte toelichting hoe je deze functie kunt gebruiken, ben ik benieuwd of deze bewaarfunctie ook voordelen heeft voor zakelijke Facebook gebruikers.

Hoe werkt de bewaarfunctie in Facebook?

1. Klik bij een bericht met interessante inhoud op het pijltje rechtsbovenin (1) en klik op ‘<titel link> opslaan’ (2). Let op: soms is de titel te lang waardoor het woord ‘opslaan’ wegvalt en het niet duidelijk is dat het deze functie betreft.

Nieuwe bewaarfunctie op Facebook

2. Op je mobiel kun je deze bewaarde berichten weer terugvinden door te klikken op de streepjes rechts onderin (meer). Wel eerst even de update van je Facebookapp (voor Android of iOS) bijwerken;-) De button ‘opgeslagen’ staat onder je favorieten. Op je desktop staat de knop onder de linkerkolom naast je timeline.

Bewaarfuncitie locatie op mobiel

 

3. De items die je bewaard hebt, geven nog wel middels een actieve link aan wie deze link gedeeld heeft. Als je hierop klikt, kom je in het oorspronkelijke bericht terecht van desbetreffend persoon of bedrijf.

Overzicht opgeslagen berichten

Nieuwsgierig als ik ben, heb ik de nieuwe functionaliteit eerst even getest. Werkt de bewaarfunctie voor alles? Helaas blijkt dat niet zo te zijn.

Wat kun je WEL bewaren met de bewaarfunctie?

  • De plaats die opgenomen is in een bericht in je timeline (maar niet de berichttekst);
  • De link in een bericht op je timeline;
  • Advertenties (sponsored stories) mét link die in je timeline staan;
  • Een evenement waar je voor bent uitgenodigd;

 Wat kun je NIET bewaren met de bewaarfunctie?

  • Een bericht in je timeline dat bestaat uit alleen tekst en/of foto;
  • Een reactie op een Facebookbericht met daarin een opgenomen link;
  • Een bericht met link dat is geplaatst in een Facebookgroep waar je lid van bent; zowel niet in de Facebookgroep zelf, als op je persoonlijke timeline lukt het niet de link te bewaren;
  • Berichten op de timeline van je Facebookbedrijfspagina.
  • Een advertentie in de rechterkolom

Zakelijke voordelen van de bewaarfunctie op Facebook

Ik verwacht dat zakelijk gezien, deze functie de kans biedt om voor de berichten van je Facebookpagina een groter bereik realiseren, doordat je fans de kans krijgen dit bericht te bewaren voor een later tijdstip, waar ze anders wellicht ongelezen zouden verdwijnen in het timelineoverzicht. Ook voor wat betreft sponsored stories biedt dit kansen. Daarmee neemt meteen de levensduur van je berichten toe, de zogenaamde storybumping.

Gemiste kans…

Persoonlijk vind ik het jammer dat het bewaren van een gewoon bericht om later te lezen niet mogelijk is, terwijl ik dat met bijvoorbeeld de Twitter favorieten knop met dit doel juist vaak gebruik. Daarnaast zie ik het als een gemiste kans dat berichten in Facebookgroepen of op je timeline van je Facebookpagina niet te bewaren zijn. Juist zakelijk gezien is er denk ik veel behoefte aan deze toepassing. Misschien dat dat nog op een later tijdstip wordt uitgerold.

Ik ben benieuwd of jij de bewaarfunctie al hebt toegepast en zo ja, hoe jij over deze functie denkt. Wellicht zie jij nog andere zakelijke voordelen van deze nieuwe functie?

Over de schrijver
Masja Slootweg is social media adviseur bij SocialMet en ondersteunt organisaties en ondernemers bij hun social media strategie en geeft (online) trainingen. Daarnaast werkt ze parttime als communicatieadviseur bij ViVa! Zorggroep waar zij verantwoordelijk is voor het social media beleid en de uitvoering daarvan.
Reactie plaatsen