Adverteren op Facebook via je mobiel
21 juli 2014 

Adverteren op Facebook via je mobiel

Vele ondernemers en marketeers doen aan adverteren op Facebook. En terecht want met de vele targettingopties die Facebook heeft, is de kans groot dat je hier je doelgroep weet te bereiken. Facebook gaat het adverteren voor de adverteerders nog makkelijker maken met een mobiele variant van de ‘Facebook Ads Manager’.

Adverteren op Facebook; wat zijn de mogelijkheden?

Binnen Facebook zijn er meerdere type advertenties mogelijk. Deze advertenties kun je targetten op diverse kenmerken als geslacht, leeftijd, woonplaats, relatiestatus, type telefoonbezitters, etc. Echt werkelijk alles! Deze advertenties komen vervolgens naar voren op 3 mogelijke plekken: nieuwsfeed, mobiele nieuwsfeed en aan de rechterkant van de desktopvariant van Facebook:

advertentie posities facebook

Wat voor advertenties zijn er allemaal?

Er zijn diverse vormen van ads. Met allemaal hun eigen kenmerken en kwaliteiten. Voor een duidelijk overzicht van de mogelijkheden, verwijs ik je naar het overzicht van Facebook zelf. Daar is precies te zien welke vormen er zijn, hoe je die het beste kan inrichten en waar ze worden geplaatst op Facebook.

Gouden tip bij het adverteren op Facebook:

Ik wil jullie 1 tip meegeven bij het adverteren op Facebook: maak altijd aparte ads aan voor de 3 verschillende plaatsingen (mobiele nieuwsfeed, desktop nieuwsfeed en rechterkant). Ik ga aan de hand van een voorbeeld laten zien waarom:

Stel dat je 1 ad maakt die je zowel laat zien op mobiel, desktop en rechterkant. Het is een feit dat de ads aan de rechterkant een hogere frequentie van weergave hebben, simpelweg omdat daar meer ads tegelijk worden vertoond. Na 1 week adverteren ga je kijken naar de resultaten en zie je staan dat de ad gemiddeld 16 keer in beeld is geweest bij de doelgroep. Je kan er dan voor kiezen om de ad te pauzeren/stoppen omdat de ad mensen nu wel eens kan gaan vervelen.

Als je bovenstaande ad apart had getarget op mobiel, desktop en rechterkolom, kan je precies zien hoe vaak die is vertoond per plaatsing. En dan zie je bijvoorbeeld dat het gemiddelde van 16 komt omdat hij gemiddeld 33 keer op de rechterkant is vertoond en gemiddeld slechts 1 keer in de nieuwsfeed . Nu beslis je juist om de ad in de nieuwsfeed door te laten lopen want als hij gemiddeld pas 1 keer is vertoond bij de doelgroep, irriteert de ad zeker nog niet.

Lezers: ben je het eens met deze tip of heb je vragen/opmerkingen, dan hoor ik die graag in de reacties onderaan dit bericht.

Via je mobiel advertenties maken/beheren

De komende dagen wordt het dus ook mogelijk om via je mobiel deze ads te beheren. Facebook maakt het hiermee natuurlijk nog makkelijker om te adverteren op het netwerk. Met als gevolg (en gewenste resultaat) dat Facebook zeer waarschijnlijk meer gaat verdienen aan de ads. De mogelijkheden op de mobiel zijn o.a.:

  • Pauzeren/hervatten van campagnes
  • Instellen van budgetten
  • Statistieken inzien

Wanneer weet je of je hier al toegang tot hebt?

Als je met je mobiel in de Facebook App zit, krijg je vanzelf toegang tot de AdsManager. Zie hieronder. Volgens Facebook hebben alle adverteerders deze mogelijkheid uiterlijk het eind van de zomer beschikbaar.Ads manager al beschikbaar

Kleine toevoeging; toevallig zag ik vanmorgen dat ik via de mobiel mijn advertenties al kan beheren. Ware het niet via de Facebook app maar via de Paginabeheer app!

Lezers: ga jij van deze toepassing gebruik maken? Of heb je deze toepassing inmiddels al?

Over de schrijver
Lars is oprichter en eigenaar van online marketingbureau Maatwerk Online (www.maatwerk-online.nl) en wincode-campagne specialisten fbwincode (www.fbwincode.com). Inmiddels werkt Lars al ruim 5 jaar in de online marketing en is hij gespecialiseerd in vooral Google AdWords (SEA) en Facebook Marketing. Lars is sinds 2012 onafgebroken Google AdWords en Google Analytics Certified.
Lars Maat

Door

Lars Maat

op 21 July 2014

Kleine toevoeging; toevallig zag ik vanmorgen dat ik via de mobiel mijn advertenties al kan beheren. Ware het niet via de Facebook app maar via de Paginabeheer app!

Reactie plaatsen